Túl a bakfiskoron – Mit tud egy retro francia autó?

A fiatal nyugati használt autóról szóló írás először az Autó-Motor 1990/18-as számában jelent meg.

null

Amikor a használt autók behozatalára ma is érvényes vámjogszabályok hatályba léptek, az illetékesek azzal indokolták a négyévesnél idősebb kocsikat sújtó büntetővám-konstrukciót: nem szeretnék, ha Nyugat-Európa roncstemetőjévé válnánk. Ez a veszély a hatóság atyai gondoskodása folytán elhárult fejünk fölül. Akinek nincs a valutaszámláján 10-20 ezer márka, csak kíváncsiskodni járhat a hazánktól nyugatra lévő országok használtautó-telepeire, igaz, az utazáshoz felhasználhatja a korszerű, nem rozsdásodó, környezetkímélő és keveset fogyasztó 10-20 éves Ladáját, Daciáját, Škodáját stb. Rossz nézni például a szerencsétlen kelet-német autósokat, akik most tűzbe szálló éjjeli pillangóként vásárolják fel nyugati rokonaik leharcolt Fordját, Opeljét vagy Mazdáját, minthogy hiányzik a józan észre apelláló hang, amely visszavezetné őket a praktikus Trabanthoz és Wartburghoz. De félre a gonoszkodással, tudjuk, hogy hatóságaiknak bizonyos szempontból igazuk van. Tettünk hát egy próbát, egy használtautó-próbát.

Renault 9 Automatic
Fotó: FLICKR

A Renault cég 1981 szeptemberében mutatta be 9-es modelljét, amelyet a pénzüket megfontolással költő, praktikus gondolkodású átlagcsaládok autójának szántak,

s ennek megfelelően ez a kocsi a középkategória alsó harmadába tartozó limuzin. A sorozat 11 változata külsőleg alig mutat eltérést, a C, TC, GTL stb. típusjelzéseket csak az apró extrákért is lelkesedni tudó vevő számára eszelték ki. A motorvariánsok kevésbé gazdag körébe egy 1108 és egy 1397 cm3-es benzines tartozott, később a sor kibővült egy 1596 cm3-es dízellel.

A tesztelt Renault 9-es automata sebességváltója nyomán az Automatic típusnevet kapta, s a kissé nőies 1982-es modell e szerkezeti egység mellett még néhány más extrával is dicsekedhet.

Ezek között szerepel a központi zár, az első oldalablakok emelője, a belülről állítható visszapillantó tükör, a hátsóablakfűtés, a metállfényezés és a napfénytető.

A kocsit vizsgáztatva, rendszámmal ellátva vettük át, azonban a hitelesség és a biztonság kedvéért első utunk a Magyar Autóklub I. Számú Műszaki Állomására vezetett, ahol alapos ellenőrzést kértünk. Túlzott aggályaink nemcsak a friss vizsga miatt nem voltak, hanem azért sem, mert a kocsi kesztyűtartójában a kezelési utasítás mellett ott volt az eredeti garanciakönyv, valamint a szervizkönyv, s utóbbi arról tanúskodott, hogy a Renault korábbi svájci – eddig egyetlen – tulajdonosa évente legalább kétszer felkereste a helyi márkaszervizt.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.