Csőkirály a szomszédból – 30 éves a szlovén csúcsmárka

Egy garázsban indult minden 1991-ben, hogy aztán 30 év elteltével a cég a világ egyik legnagyobb kipufogógyártója legyen.

null

A kicsiny Szlovénia világhíres a gépiparban és a versenysportban. Tim Gajser a motokrossz-vb történetének egyik legnagyobb sztárja lett alig pár év alatt, a négyszeres világbajnok a Honda legsikeresebb versenyzője a sorozatban. Gajser honfitársa, az egykori motorversenyző Igor Akrapovic pedig szintén nagyon rövid idő alatt egy birodalmat épített fel. Az elmúlt 3 évtizedben az Akrapovic cég legendássá vált a kipufogógyártásban, a motor- és autósportban összesen 140 világbajnoki címre volt képes!

A cég a prémium sportautók és sportmotorok kategóriájában is hatalmas szeletet ural a kipufogók világpiacán.

Az idén 62 éves Igor Akrapovic neves motorversenyző volt a 70-es és 80-as években, versenyzett a GP-kategóriákban, a superbike elődjének tekinthető Formula TT-n, majd a superbike-vb-n is. Azonban elsősorban mint szerelő és tuningmester vált híressé, főként kipufogótuningokkal foglalkozott. A 80-as évek végén, a 90-es évek elején a négyütemű kipufogótuning még nagyon gyerekcipőben járt, a csőrendszerek zöme nehéz acélból készült, amelyek nem voltak képesek nagy teljesítménynövelésre sem. Ezt változtatta meg radikálisan Igor Akrapovic, aki 1991-ben (ekkor kiáltotta ki a függetlenségét Szlovénia, az egykori Jugoszlávia tagállama) megalapította saját cégét Skorpió néven.

Igor Akrapovic, a cég büszke alapítója

A vállalkozás 6 emberrel indult el egy garázsban, a cég 1997-ben vette fel az alapító nevét, majd pár év alatt világhíressé váltak, előbb a motoros, majd az autós piacon. Az Akrapovic ma egy világvállalat, a cégnek 2 telephelye van, ahol összesen 1300 ember dolgozik, az éves bevételük közel 120 millió euró. Ivanca Gorica a székhely, itt található a titánöntöde, a fémipari laborrészleg, a kutató- és fejlesztőközpont, valamint a versenyrészleg is, ahol a MotoGP számára is készülnek a kipufogórendszerek. A királykategóriában a Ducati, a Suzuki, a Yamaha, az Aprilia és a KTM is Akrapovic rendszereket használ, míg a superbike-ban az összes gyári alakulat Akrapovic kipufogókkal versenyez.

Az Akrapovic a szériamotorok és -autók piacán is jelen van, hiszen külön együttműködési szerződése van a Yamahával, a Ducatival, a BMW-vel, a Kawasakival, a Hondával, az Apriliával és a Suzukival, valamint a Ferrarival, a Lamborghinivel, az Audival és a svéd Koenigseggel is. A legtöbb Akrapovic kipufogó, így a széria kipufogórendszerek is Crnomeljben készülnek, ahol a vállalat gyára található.

A világ legjobb kipufogóit gyártja a cég
Fotó: YouTube

A ritkaság

Az Akrapovic 1991 óta szinte csak négyütemű erőforrásokhoz készített kipufogórendszereket, van azonban egy kivétel. A 2010-es években beszállt a svájci Suter egyedi fejlesztésébe, aminek keretén belül egy kétütemű versenymotorhoz tervezett és gyártott kipufogót a szlovén cég. Ez a 2015-ben kijött V4-es Suter MMX500-as volt. Az 576 köbcentis motor mindössze 127 kilót nyomott, míg az Akrapovic hathatós segítségével 195 lóerőre volt képes.

A sport mindenekelőtt

Mivel Igor Akrapovic motorversenyző volt, a versenysport mindenben áthatja a céget. A motorversenyzésben a kezdetektől, 1991 óta van jelen, itt vált világhírűvé a szlovén márka. 1996-ban alig volt 5 éves a cég, amikor bekerült a superbike-vb-be. A német Jochen Schmid gyári támogatott Kawasaki csapata rendelt Akrapovic kipufogórendszert. Egy évvel később pedig a japán Akira Yanagawa (Kawasaki) révén az Akrapovic megszerezte első győzelmét is a superbike-ban, amely a cég első vb-diadala is volt egyben. A hondás Colin Edwards világbajnok lett a superbike-ban, míg a yamahás Jörg Teuchert a supersporrt-vb-n ért fel a csúcsra. A sikerek pedig 2000 óta folyamatosak a motorsportban, azóta minden szezonban vb-címekre képesek. Az Akrapovic tarol a motokrossz, a szupermoto, az enduro, a teremenduro, a tereprali, az endurance, a supersport, a szuperkrossz, a freestyle, a Moto3-as és a Moto2-es vb-n, a MotoGPben és főleg a superbike-ban. A MotoGPben a yamahás Jorge Lorenzo 2012-ben és 2015- ben volt világbajnok az Akrapoviccsal, 2015-ben Lorenzo a 100. vb-aranyát szerezte a szlovén márkának, míg tavaly a suzukis Joan Mir lett világbajnok Akrapovicot használva.

A superbike-ban 2000 és 2020 között összesen 14 vb-aranyra volt képes a szlovén cég, amely a széria vb-n 2014 óta veretlen.

Az autósportban 2007-ben mutatkozott be az Akrapovic, méghozzá a Formula–1-ben a Ferrari partnereként. Az első jelentősebb autós sikert 2008-ban könyvelhették el, miután megnyerték a Nürburgringi 24 órást. Az Akrapovic 2008 óta szinte minden szezonban szállítja a világraszóló diadalokat az autós versenyekről, főleg a Dakar Ralin, az endurance-vbn, a Tereprali Világkupában, a GT Világkupában, a Le Mans-i 24 óráson és a DTMben jeleskedik.

A teljes cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: YouTube/Képernyőfotó

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.