Frankenstein kozmikus magánya

Képek és álomképek egyvelege a Frankenstein című előadás, melyet a Play on! Budapest Nemzetközi Ifjúsági Színházi Fesztiválon láthattunk a 10. színházi olimpia alkalmából, a Kolibri Színház szervezésében. A gótikus regényírók talán legismertebb képviselőjét, tragikus sorsát emlékei alapján ismerhettük meg ezen az estén az Eötvös10 Művelődési Házban.

L. Fábián Anikó
Ivonne Capace: Frankenstein
Fotó: Luca del Pia Forrás: 10. Színházi Olimpia
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A címadó mű, a Frankenstein létrejötte is rémtörténetbe illő, hiszen 1816 nyarán, viharos időben a Genfi-tó közeli Diodati-villában összegyűlt irodalmár-baráti kör játszott el az ijesztő históriák kiötlésével: versenyeztek. A játékos megmérettetés lényege az volt, hogy az a győztes, aki közülük a legfélelmetesebb történetet találja ki. A jelenlévők nem voltak sokan, így a költő Lord Byron − egyben a kastély tulajdonosa −, Percy Bysshe Shelley és szerelme, Mary Shelley, Claire Clermont, Mary mostohahúga, valamint Byron orvosa, John William Polidori. Közülük végül Mary Shelley írta meg a Frankenstein, avagy a modern Prométheusz című novelláját, melyet később regénnyé alakított, ennek első kiadása 1818-ban jelent meg − ám ekkor még csak Shelley megjelöléssel. (Polidori: A vámpír című alkotását később adták ki.) 

Frankenstein története
Mary Shelley emlékképei − Frankenstein női alakban (Fotó: Luca del Pia / szinhaz.org)

 

A Frankenstein alapjául, ahogy az írónő magyarázza, a saját rémálma szolgált, ám életének eseményeit megismerve mi, nézők sem csodáljuk, hogy létrehozott egy ilyen különös figurát. Victor Frankenstein, a kísérletező kedvű fiatal egyetemi hallgató „munkája” egy nem emberi teremtmény, hanem egy halott anyagokból álló alak, a tudomány és a mágia szüleménye. Ő Mary regényének főhőse.

Ám ebben az emlékfolyamban, amit itt láthatunk, az írónő képzeletében kialakuló lény − nő. Részben soha sem ismert édesanyjának alakját idézi fel benne, aki születése után néhány hónappal elhunyt gyermekágyi fertőzésben, valamint a saját anyai kudarcát, három gyermekének elvesztését. A lény tehát  egy műfajteremtő írás főszereplője, és e darabban ő az a teremtmény, aki önálló életre kel és túlszárnyalja alkotóját. A halál és az élet fölött uralkodni kívánó ember kudarca, egyben az alkotásvágy és az anyaság kettősségének tragédiája is ott rejtőzik Mary Shelley soraiban − mind emlékeiben, mind a Frankenstein-történetben.

 

Emlékfoszlányok és képek indítják el a mi utazásunkat is

A minimalista színpadon megjelenő, emlékidéző főszereplő időnként csak összegez, majd beszélget elhunyt édesanyjával, néha férjével veszekszik amiatt, hogy a folytonos költözések és a pénztelenség gondjai miatt még meggyászolni sem tudja gyermekeit. Kiderül számunkra, hogy magányos gyermekkor és a különc apával való különös, vérfertőzés lehetőségét is hordozó kapcsolat is terhelte Mary életét. És előkerülnek filozófiai idézetek is, tehát megjelenik a tudomány, a bölcselet, időnként pedig zongorajáték vagy a főszereplő által énekelt dal ad keretet a különös én-utazásnak. Schubert Téli utazásának részlete, A verklis című dal is tökéletesen illik ide, hiszen sem a tragikus sorsú teremtmény, sem Mary nem találja a helyét ebben a világban, ahogyan maga Schubert sem találta.

 

Bár a viktoriánus kor hosszú és bonyolult mondatai, Mary Shelley filozófiai jellegű összegzései koncentrált figyelmet igényelnek a részünkről, a térben alig van, ami lefoglalná a szemünket. Egy nagy fehér vászon segíti a filmrészletek, festmények felidézését, ez előtt sétál, vagy áll, időnként egészen kicsire zsugorodva ül a könyve világába merült írónő.

 

Az életre keltett lényt szinte az ő hasonmásának érezzük, a két karakter: a valódi és a fiktív, egybejátszik. A 76 perces előadás monodráma, de hologramszerű női szereplői filmes hatásokat keltenek. A létrehívott Frankenstein-nő egy vagány fiatal lány képében is megjelenik, s lassan nem tudjuk már elkülöníteni egymástól a fiatal Mary Shelley-t és Mary édesanyjának alakját sem. A digitális eszközök használata a virtuális térben mozgó szereplőkkel szintén filmjelleget ad az előadásnak, hangsúlyozva, hogy bár velünk vannak, valójában nincsenek mindannyian jelen.

Az olasz Elsinor Centro Di Produzione Teatrale társulat előadása a világban megélt női szerepekről szól, a belső bizonytalanságainkat egy művész életének fő művén, az alkotáson és az elmúláson, az emlékek gyűjteményén keresztül bemutatva. Mary Shelley ezt így foglalta össze: „Ha az élet okát kutatjuk, mindenekelőtt a halálhoz kell visszatérnünk.”
 

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE

Borítókép: Frankenstein és alkotója (Fotó: szinhaz.org)

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.