A profi utódokon múlhat a túlélés

22 évvel a rendszerváltást követően komoly problémát hordoz magában a hazai családi vállalkozások vezetőinek megfelelő utódlása.

Gabay Balázs
2011. 11. 29. 14:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kompetenciát szeretnénk építeni – hangsúlyozta bevezetőjében Gelléri Péter, a Családi Vállalat Akadémia elnöke. Mi lesz, ha már nem tudjuk tovább rángatni a gyeplőt, napi 16 órában igazgatni a családi vállalkozást? – tette fel a kérdést Rudas László. Mi lesz a cég sorsa, ha nincs meg a megfelelő tartalék a családban? Ennek a problémának a megoldására jött létre a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FNB-H) – fejtette ki a szervezet elnöke a keddi sajtótájékoztatón. Elmondta, pártpolitikai irányvonaltól függetlenül mindenkivel egyeztetnek, az egyesület a politikától teljesen függetlenül működik.

A célok között szerepel, hogy kereszttagságok útján további szakszervezetekkel is tárgyaljanak: eddig 17 szervezettel indult meg a párbeszéd. A kapcsolatfelvétel határon túl is megtörtént, hiszen az egyesület is részt vesz majd a közeljövőben Varsóban megrendezendő nemzetközi érdekvédelmi konferencián.

Fontos feladata az egyesületnek, hogy a hazai cégeket minden megrendelést követően fizessék ki, az uniós pályázatokból lehívható forrásokat pedig valóban ki tudják használni a cégek. A vállalatok igenis forgassák vissza a profitjukat a hazai piacra – hangsúlyozta az elnök –, ez lehet a jövőbeli fejlődés útja.

Családban marad

Az FNB-H alapító tagjai közül Kiss Ambrus kiemelte, a Policy Agenda bizonyos időközönként felméréseket végez a kis- és középvállalkozói szektor gazdasási szerepét vizsgálva. A legutóbbi felmérésből kiderül: a kkv-szektor 46 százalékát adják a családi vállalkozások, melyek bizony az egész magyar GDP 40 százalékát termelik meg. Intő jel, hogy a családi cégek vezetői többségükben főtulajdonosként igazgatják a vállalkozást, harmaduk pedig immár 60 év felett jár, pár lépésre a nyugdíjazástól. A legfőbb problémát ebben a helyzetben az jelenti, hogy a jelenlegi vezetők fele családon belül adná át a stafétabotot, majd negyedük pedig még nem tudja, mi lesz a cég sorsa visszavonulását követően. A lehetséges utódok átlagosan 30 évesek, többségüknek pedig egyszerűen nincs megfelelő szakképzettsége ahhoz, hogy egy vállalkozást irányítson.

Egyelőre időben vagyunk, de az utolsó órában kell megragadnunk a lehetőséget az utánpótlás felkészítésében, hívta fel a figyelmet Gelléri Péter.

A sajtótájékoztatón kiderült, hogy az ELTE Pszichológiai Intézetében és a Budapesti Corvinus Egyetemen februártól elindul a családi vállalatok irányításához kapcsolódó képzés. A Family Business Akadémia egyetlen, de annál fontosabb célt kíván teljesíteni: kiképezni egy olyan szakértői gárdát, melynek a visszavonuló cégvezetők nyugodt szívvel adhatják majd át vállalkozásuk vezetését. Itt tehát nem arról van szó, hogy kiveszik a család kezéből az irányítást, hanem pontosan annak elérése, hogy a családon belül képezzék ki a szakembereket. Ezzel természetesen nem csupán a család nyerhet, de az egész magyar gazdaság.

Havass Miklós, az egyesület másik alapítója leszögezte: szükség van olyan pénzügyi, marketing- és jogi szakemberekre, akik átvehetik szüleiktől az irányítást. Ebben jelenthet hatalmas előrelépést az induló képzés.

Európa picit elkésett

Gelléri Péter portálunk kérdésére elmondta, az Egyesült Államokban már jóval korábban elkezdtek foglalkozni az utódlás problémájával, Európában viszont egyre égetőbb a kérdés. Magyarország a most induló képzésekkel élen jár a gondok enyhítésében. Hozzátette: az ELTE-n és a Corvinuson februárban kezdődő órák iránt komoly az érdeklődés, demonstrátorok várják a diákokat, és egy PhD-hallgató is foglalkozik majd velük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.