A szervezet csaknem 400 tagvállalatot megkérdező, november és december közt készült felméréséből kiderül: a tavalyi 58 után idén a kelet-ázsiai országban jelen lévő amerikai cégek csupán 43 százaléka számít 10 százalékos vagy a feletti bevételnövekedésre. A vállalatok szerint üzleteikre a kínai és a világgazdaság lassulása mellett a növekvő kínai protekcionizmus, a munkaerőhiány és a kínai–amerikai kapcsolatok romlása jelenti ma a legnagyobb kockázatot.
A válaszadók 89 százaléka gondolta úgy, Kína egyre kevésbé versenyképes a növekvő költségek miatt, 11 százalékkal többen, mint az előző felmérés során. Továbbra is gondot jelent a hazai és külföldi vállalatok közti egyenlőtlen bánásmód – vélik a válaszadók. A hatósági engedélyek kiváltásának kötelezettsége több mint 50 százalékuk számára a hazai versennyel szemben hátrányt okoz, s 68 százalékuk bővítési terveit hátráltatja.
Évek óta problémát jelent a szellemi tulajdonjogok védelme az országban, a válaszadók csaknem 80 százaléka válaszolt úgy, hogy tavaly óta mit sem javult a helyzet. Az amerikai cégek 74 százaléka számára gondot jelent a lassú és megbízhatatlan internetkapcsolat, 40 százalék pedig úgy nyilatkozott, valamennyire vagy nagy mértékben hatással van üzletére a kínai internetcenzúra.
A kockázatok ellenére Kínát még mindig a lehetőségek országának, növekvő piacnak tartják az amerikai vállalatok. A megkérdezett cégek 72 százaléka bevételének növekedésére számít idén, 82 százalékuk tervezi beruházásainak bővítését, 66 százalékuk pedig kifejezetten a kínai piacra gyártana.