Az Új Széchenyi-terv közlekedésfejlesztési programjának átfogó stratégiai céljai között szerepel a közlekedésbiztonság javítása. Ennek érdekében az NFÜ kezdeményezésére a közútkezelők és vasút-üzemeltetők javaslatokat tettek a kezelésükben lévő hálózatokon előforduló balesetek megelőzésére, a célzott és hatékony beavatkozásokra.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a MÁV Zrt., a GYSEV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elképzelései alapján egy összesen 7 projektből álló közlekedésbiztonsági programot állítottak össze. Ebben a legveszélyesebb helyszíneken tervezett, célzott baleset-megelőző, infrastrukturális beavatkozások szerepelnek.
Vasúti korszerűsítés
A vasúthálózaton összesen 180 vasúti átjáróban valósítanak meg biztonságot javító beavatkozásokat. Ennek révén például korszerűsítik a vonatérzékelést, továbbá diagnosztikai és monitoring berendezéseket telepítenek a vasúti pálya folyamatos ellenőrzésére, és kiépítik a videós pályafelügyeleti rendszert is.
Átépítés, bővítés
A tervezett fejlesztések szerint a gyorsforgalmi úthálózat 11 helyszínén átépítik a csomópontokat, bővítik a pihenőhelyeket, hiányzó kapaszkodósávot, illetve forgalmi sávot létesítenek. Emellett az autópályákon, autóutakon biztonságosabb terelőeszközöket alkalmaznak, intelligens közlekedési eszközöket telepítenek, és korszerűsítik a forgalomirányítást is.
Az országos főúthálózat 69 baleseti góchelyén szintén történnek közlekedésbiztonságot javító beavatkozások. Átépítik például a veszélyes íveket, balra kanyarodó sávokat hoznak létre, jelzőlámpás forgalomirányítást telepítenek, így 11 gyalogátkelőhely válik biztonságosabbá. Elkezdődik 23 veszélyes közúti csomópont átépítésének előkészítési munkája is.
Mi vagyunk az elsők
Az NFÜ tájékoztatása szerint az Európai Bizottság kiemelte, hogy a kezdeményezéssel fontos uniós elvárást céloz meg a magyar kormány, és a tagállamok közül elsőként fogalmazta meg programszerűen az uniós támogatás igénybevételével a baleset-megelőző fejlesztéseket.