Ázsiában pótoltuk az uniós veszteséget

A keleti piacok megnyitása, az ázsiai térségbe irányuló kivitel bőven pótolta azt az exportot, amelyet a válság miatt az unióban Magyarország elveszített.

WL
2012. 06. 21. 2:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar gazdaságban elsőként az export érte el a válság előtti színvonalat. Ebben jelentős szerepet játszik, hogy a hazai tulajdonú vállalkozások képesek voltak élni azzal a lehetőséggel, amelyet az új külpiacokat nyitó kormány adott nekik. A kabinet első két évének külgazdasági mérlege szerint a kis- és a közepes vállalkozások – a nagyokhoz képest – jobban megőrizték piacaikat az unióban, és sikeresebben nyertek új megrendeléseket az arab államokban és a Távol-Keleten. Mindez főként annak köszönhető, hogy a hazai piac zsugorodása és az uniós megrendelések megtorpanása olyan kényszerhelyzetet idézett elő, amelyből az egyik lehetséges kiutat kétségkívül az új külpiacok jelenthetik.

A Miniszterelnökség külgazdasági megbízotti hivatala által a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján készített múlt havi összesítés azt mutatja, hogy a hazai tulajdonú vállalatok a magyarországi összes exportból 19 százalékkal részesednek. Ez egyrészről azt jelenti, hogy ez az arány – amely a korábbi években 16 százalékon is járt – ismét megfelel a válság előtti év szintjének. Másrészről elgondolkoztató, hogy a hazai kivitel mindössze egyötödét adják a magyar tulajdonú vállalkozások. Ráadásul uniós csatlakozásunk előtt e kör részesedése még 24 százalékos volt, a magyar tulajdonú cégek kivitele a belépésünk óta folyamatosan csökkent. Ezért örömteli most az újbóli növekedés: a magyar tulajdonú kis cégek exportunkon belüli részesedése például újra elérte a nyolc százalékot, sőt a kisvállalkozói kör tavaly 24 százalékkal növelte a kivitelét az előző évhez képest.

A külkereskedelmi mérleg talán a gazdaság egyetlen olyan területe, ahol már az idén reménykeltő bővülés állhat be az egész országot jellemző stagnálás helyett. Tavaly a kivitel és a behozatal különbsége hétmilliárd eurós pozitívumot mutatott, ehhez képest az idén már 7,5-8 milliárd forintnyi többlet várható.

A KSH adatai szerint a legjobb mérleget a Romániával, az Egyesült Királysággal és a Németországgal kapcsolatos kereskedelmünk érte el, mindhárom esetben kétmilliárd euró felett volt a tavalyi többletünk. A két éve elindított új külgazdasági politika kezdi meghozni az eredményeket. Ázsiával kapcsolatban javult a leginkább a külkereskedelmi mérlegünk, de biztató volt az új EU-tagállamok irányában is a teljesítmény. A legdinamikusabb növekedést kétségkívül a kínai–magyar külkereskedelem könyvelheti el: itt a hazai kis cégek az utóbbi időben többszörösen bővítették forgalmukat. Mindez azért is fontos, mert az uniós kereslet visszaesése, illetve jelenlegi stagnálása miatt a Nyugaton kiesett exportot lényegében Ázsiával pótoltuk.

Az új külpiacok közül az egyik legígéretesebbnek az arab államok tekinthetők. Az első két évben Szaúd-Arábiából két miniszter érkezett hazánkba, és az idén még három tárcavezető látogatása várható. Az arab térségbe irányuló teljes magyar export 2011-ben csaknem kétszeresen meghaladta az előző évek teljesítményét.




További részletek a Magyar Nemzet csütörtöki számában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.