Jelentős csatornaépítési munkálatokba kezdett a minap a Dél-Alföldön az S-A Csatornaépítő Konzorcium. Az Orosháza városa által kiírt pályázat nyertesei: a konzorcium vezető tagja, a Swietelsky Magyarország Kft. és az A-HÍD Építő Zrt. A két vállalkozás együttműködik a projekt megvalósításában. A beruházás teljes összege 6,6 milliárd forint, amelynek 85 százalékát uniós támogatásból fedezik.
„Mint a fogorvosnál: amikor a székben ülünk, nagyon rossz, de utána szebb, egészségesebb és szélesebb a mosolyunk”. Így készül Orosháza eddigi történetének talán legnagyobb beruházására – mondta Orosz Károly, az A-HÍD Építő Zrt. ügyvezető igazgatója. A város területének közel 60 százalékát érintő csatornahálózat kiépítése és a szennyvíztelep korszerűsítésének kétéves időszaka következik.
E mostani „sikertörténet” 2010 novemberéig nyúlik vissza, amikor a Békés megyei város pályázott a támogató Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) által kiírt szennyvízelvezetésre és tisztításra. A pozitív elbírálás egy évvel később, 2011 júliusában valósult meg, amelyben a támogató szervezet értesítette az önkormányzatot: Orosháza több mint 5 milliárd forintnyi vissza nem téríthető támogatásban részesült. Két nappal ezelőtt, július 3-án pedig az önkormányzat megkötötte szerződését a kivitelező S-A Csatornaépítő Konzorciummal.
Miért is van szükség a szennyvíztisztító telep és a város csatornahálózatának fejlesztésére? A hosszú előkészületek után benyújtott jelentkezésnek több kézenfekvő oka is volt. Egyrészt az uniós törvénykezés kötelezi a városokat az egybefüggő, egész települést érintő csatornahálózat kiépítésére. Másfelől pedig a környezetvédelem és a fenntarthatóság motiválta a városvezetést a döntés meghozatalára.
A két-három évvel ezelőtti belvizes időszakok komoly problémát okoztak a lakosság életében. Az önkormányzat és az építkező vállalatok bíznak abban, hogy a munkálatok végére ez a probléma teljesen megoldódik. Így nem csak tisztább, de biztonságosabb lakóövezetet is kapnak 2014 őszére az orosháziak. A város ugyanis veszélyeztetett árterületen, a Maros hordalékkúpján fekszik, aminek következtében egyáltalán nem mindegy, milyen mértékben tisztul a szennyvíz, illetve hogy az miként kerül vissza a természetbe. A szippantós autókkal történő szennyvízszállításnál sokkal ellenőrzöttebb, megbízhatóbb, biztonságosabb egy szennyvíz-elvezető rendszer kiépítése. A csatornázás révén a talajvíz akár 50-70 centiméterrel is csökkenhet, így könnyebben elkerülhető az alföldi településeken a „belvizes” időszakokban, hogy a víz szennyezetté váljon.
Az orosháziak egy része 2009-ben még szkeptikusan állt a fejlesztés gondolatához – számos lakossági fórum és vita után azonban az érintett területek ingatlantulajdonosainak kétharmada már megbízott a vezetésben, és elfogadták a beruházások tervezeteit és annak költségeit. Ezután létrejött az Orosházi Vízközmű Társulat, így pedig minden jogi akadály elgördült a pályázás lehetősége elől.
Jelenleg Orosháza lakóterületének negyven százalékában működik csatornarendszer, a fennmaradó hatvan százalék szennyvizének elvezetéséről kell most gondoskodni. A lakókörnyezet tisztasága, a belvíz problémájának megoldása nem csak egy komfortosabb város képét ígéri, de akár az ingatlanok értékét is emelheti. A már meglévő csatornahálózatokat biofilterek beépítésének segítségével rekonstruálják, az építkezés során pedig mintegy 15 kilométernyi úthálózat fog megújulni. A szeptember legelején kezdődő munka 638 napig lesz része a lakosság életének. A város lakói a hónapokon át tartó kellemetlenségekért a csatornahálózat előnyeinek élvezetén felül a kényelmesebb közlekedés lehetőségét kapják cserébe. Dancsó József polgármester többször is hangsúlyozta: nehéz időszak előtt áll a város, de remélik, hogy a lakosság folyamatos, kielégítő tájékoztatásával könnyebb lesz a munkálatok idejét átvészelni.
A projekt befejeztével egyedül az üdülőövezet, Gyopárosfürdő marad ki a csatornázási munkálatokból, azonban a város vezetősége ezt a területet sem szeretné elhanyagolni. Az projektből kimaradt területek fejlesztésére 2014 után tudnak sort keríteni. A kivitelezésről az önkormányzat által kiírt pályázat nyertese, az S-A Csatornaépítő Konzorcium gondoskodik.
Az együttműködésben a névadó két vállalkozás, a konzorcium vezető tagja, a Swietelsky Magyarország Kft. és az A-HÍD Építő Zrt. vesz részt. Mindkét vállalat a 10 legnagyobb magyar építőipari cégek között foglal helyet, így a minőség és a megbízhatóság felől nem lehet kétsége Orosháza lakosságának.
A Swietelsky több mint húsz éve van jelen a magyar piacon: a közmű-, út-, autópálya-, metró-, vasút- és magasút építéssel az építőipar majdnem minden területén jelen vannak. A vállalat jelenleg is több, hasonló építkezést is vezet. Mint a cég igazgatója elmondta – a személyes jó kapcsolaton túl –, azért is választotta partneréül az A-HÍD-at, mert két olyan társaságról van szó, amelyek méltán és méltón egészíthetik ki egymást.
Székely Csaba, a konzorcium vezető cégének igazgatója – Churchill szavaival élve – „vért és könnyeket” jósolt az építkezés 638 napjára, ugyanakkor megígérte, cégével igyekszenek a minimálisra csökkenteni a fennakadásokat, továbbá biztatja a lakosságot, észrevételeikkel, panaszaikkal nyugodtan forduljanak hozzájuk a helyi irodán keresztül. Együttműködéséről biztosította a szerződéskötésen jelenlévőket Orosz Károly is, aki a már említett fogorvosi procedúrához hasonlítva „szélesebb mosolyú város” képét ígérte a munkálatok végére.
A beruházás teljes összege 6,6 milliárd forint, amely összeg 85 százalékát állja a KEOP, Orosházának tehát a fennmaradó 15 százalékot, vagyis körülbelül másfél milliárd forintot kell állnia. Ebből az összegből 900 millió forintot hosszú lejáratú hitelből biztosít a város vezetősége, a maradék 577 millió forint lakossági hozzájárulásból érkezik a projekt kasszájába. Az építkezésbe a város iparüzemeit is bevonják, ugyanis a település vezetőinek kiemelten fontos a jelenlegi munkahelyek megőrzése és még továbbiak teremtése, nem utolsó sorban pedig a helyi gazdasági életet is fellendítik ezzel. Dancsó József lapunknak elmondta, hogy a munkálatokból származó iparűzési adó összege hosszútávon a város érdekeit szolgálja. Hogy pontosan milyen mértékű ez a munkahelyteremtés, még nem lehet tudni. Erről az önkormányzat és a kivitelező konzorcium egyezik meg.
A már kiépült hálózat teljes egészét az orosházi önkormányzat tulajdonolja, üzemeltetéséről pedig a Békés Megyei Vízművek Zrt. fog gondoskodni. Az önkormányzat ígéretett tett arra, hogy hétről hétre, szakaszról szakaszra megfelelő tájékoztatást nyújt a lakosság számára a munkálatok kapcsán az elkövetkező két évben.