Fenekestül felfordulhat a gépjármű-biztosítási logika (x)

Aki eddig autósként indokolatlanul sokat fizet a biztosítónak, miközben hibátlan résztvevője a közlekedésnek, akár ingyen is hozzájuthat egy eszközhöz, ami bizonyítja, jobb fizetési kategóriára érdemes.

2012. 11. 26. 10:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gépjármű-felelősségbiztosítási piacon végtelen számú cég folytat ádáz küzdelmet az autósok kegyeiért és pénzéért. Persze világos is: melyik társaság ne akarná magát bebiztosítani csupa olyan ügyféllel, aki forgalmi szempontból veszélytelen, illetve vezetési „profilja” ideális. Másik oldalról is egészen hasonló a kérdés: ki az az autós, aki nem akar kevesebbet fizetni a biztosításért, miközben talán soha nem is okozott balesetet, vagy hetente talán csak egy-két alkalommal használja a négykerekűt?

A megoldást a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Infokommunikációs Technológiai Intézet (BAY-IKTI) BelAmi fantázianevű projektjének egyik frissen befutott, félmaroknyi innovációja kínálja. A fejlesztésre már le is csapott egy biztosító, év elejével pedig az ügyfelek is hozzáférhetnek – lehet, hogy ingyen és bérmentve.

– Kutatásaink során arra az eredményre jutottunk, hogy amennyiben a kockázat bizonyos helyzetekben kimutathatóan kevesebb, mint a nagy átlagban, akkor a biztosító anélkül, hogy profitvesztést szenvedne el, engedhet a biztosítási díjból. Ehhez „mindössze” azt az adatsort kell figyelembe venni, ami megmutatja, útja során mi történik pontosan az autóval városban vagy sztrádán, éjszaka vagy nappal, illetve ami még triviálisabb: használat közben vagy azon kívül – magyarázza Bánlaki József projektvezető.


Tévedés a megfigyelés

– A biztosító nem értesül arról, hová megy az autós, ez személyiségi jogi aggályokat is felvetne. Az általunk biztosított rendszer a gyűjtött adatokat ismeri, ezek között viszont nem szerepel, hogy személy szerint kiről van szó. Sem a nevét, sem az autó rendszámát nem tudjuk: gyakorlatilag a biztosítási kötvényszám az információ – teszi egyértelművé Bánlaki. Mindezt az szavatolja, hogy a rendszer gyűjti az adatokat, a személyt nem, a biztosító pedig az adott kötvényszámra és biztosítási időszakra képzett díjszorzót kapja meg.

Ezek után lássuk, mi ez, s hogyan működik. Egy félmaroknyi szerkezetről van szó, ami rácsatlakoztatható valamennyi, legfeljebb 15-18 éves autó kormánya körüli szabványos csatlakozóra, majd begyűjti az adatokat az autó „életviteléről”, és egy ingyenes okostelefon-alkalmazás csomagban postázza azokat a biztosítónak. A dolog úgy válhat ingyenessé, hogy a biztosítók érdekeltek a „jó partner” (jól vezető, jól fizető) autósok ügyfélként való megszerzésében, illetve megtartásában.


– A balesetek után kifizetendő összeg egy-egy biztosító esetében csökkenni fog, ha valaki ténylegesen kevesebb balesetben vesz részt. Ha a kockázat csökken, akkor a bevételi oldalról is képes engedni a biztosító anélkül, hogy a bevétel és kiadás mérlegaránya változna – magyarázza Bánlaki. – Ezzel az autós is jól jár, hiszen papírja lesz róla, hogy jó ügyfél a biztosító számára. Persze világos, hogy nem minden sofőr „jó” ebben a koordináta-rendszerben.

Kifehéredik a piac

Való igaz, jó ügyfélnek csak a sofőrök ötöde nevezhető, viszont egy-egy ilyen autós felér 4-5 átlagos ügyféllel a biztosítóknál. Ráadásul eddig „ökölszabályokkal”, fiktív paraméterek alapján állapították meg, ki „jó”.


– Mindenképp érdemes változtatni a jelenleg uralkodó biztosítási logikán. Olyan furcsa, sokszor könnyen kijátszható tényezők alapján kínálják termékeiket a biztosítók, hogy például mely településhez „tartozik” a gépjármű vagy előfizetője-e valamely női magazinnak. Vegyünk egy rutinos sofőrt, akinek felnőtt gyereke van: a biztosító eleve feltételezi, hogy a fiatal kölcsönkapja az autót, a sofőr pedig emiatt fekete ponttal indul az ajánlatkérésnél. Az adatok mostantól valósak lesznek, nem kell félrevezető vagy kijátszható paramétereket alkalmazniuk a cégeknek – mutat rá Bánlaki József.

Az autózók horizontján már most újabb örömhír látszik; akár még az is megtörténhet, hogy ez az innováció teremt gyökeres fordulatot a használt autók piacán, az eltitkoltan visszatekert kilométerórák és megkalapált karosszériák helyett a már rögzített, tárolt adatok fognak beszélni a vevőknek, illetve a tényleg becsületes eladók helyett.

Csak vezetni kell és kész

Korábban többen próbálkoztak már hasonló műszerekkel, de az 50-100 ezer forint bekerülési költségű eszközök nem váltak elterjedtté, lényegében drága autók értéknövelt szolgáltatásai voltak, lopásgátlási céllal. A most belépő fejlesztés viszont a biztosítotti minősítésen felül alkalmas lesz például a vezetői profilalkotásra, ennél is korábban viszont arra, hogy a vezető okostelefonján lekérdezze, az adott időszakban jó úton jár-e ahhoz, hogy VIP ügyfél legyen. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával megvalósult és most lezárult BelAmi projekt intelligens közlekedési rendszerek területén elért eredményei alapján indított újabb projekt viszont nem áll meg ezen a ponton.

– Az autózással kapcsolatos díjfizetési rendszereket informatikai megoldások sora forradalmasítja. Haladunk a használatarányos autópályadíj-, illetve az automatizált parkolásidíj-fizetés felé, amikor a szolgáltatást igénybe vevőnek már semmilyen dolga nem lesz azon kívül, hogy közlekedik, az intelligens rendszerek pedig megoldják helyette a többit – jelzi Bánlaki, aki a kutatócsoporttal már annak a 2015-től kötelező EU-s előírásnak a teljesítésére is készül, hogy a balesetet szenvedő autós telefonja magától leadja a szükséges vészjelzést.

A magyar innovációra – a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Infokommunikációs Technológiai Intézet megvalósult szerződésének is köszönhetően – külföldön is felfigyeltek már nyugat-európai flottakövető rendszerek és gépjárműparkot üzemeltető vállalkozások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.