A gépjármű-felelősségbiztosítási piacon végtelen számú cég folytat ádáz küzdelmet az autósok kegyeiért és pénzéért. Persze világos is: melyik társaság ne akarná magát bebiztosítani csupa olyan ügyféllel, aki forgalmi szempontból veszélytelen, illetve vezetési „profilja” ideális. Másik oldalról is egészen hasonló a kérdés: ki az az autós, aki nem akar kevesebbet fizetni a biztosításért, miközben talán soha nem is okozott balesetet, vagy hetente talán csak egy-két alkalommal használja a négykerekűt?
– Kutatásaink során arra az eredményre jutottunk, hogy amennyiben a kockázat bizonyos helyzetekben kimutathatóan kevesebb, mint a nagy átlagban, akkor a biztosító anélkül, hogy profitvesztést szenvedne el, engedhet a biztosítási díjból. Ehhez „mindössze” azt az adatsort kell figyelembe venni, ami megmutatja, útja során mi történik pontosan az autóval városban vagy sztrádán, éjszaka vagy nappal, illetve ami még triviálisabb: használat közben vagy azon kívül – magyarázza Bánlaki József projektvezető.
Tévedés a megfigyelés
– A biztosító nem értesül arról, hová megy az autós, ez személyiségi jogi aggályokat is felvetne. Az általunk biztosított rendszer a gyűjtött adatokat ismeri, ezek között viszont nem szerepel, hogy személy szerint kiről van szó. Sem a nevét, sem az autó rendszámát nem tudjuk: gyakorlatilag a biztosítási kötvényszám az információ – teszi egyértelművé Bánlaki. Mindezt az szavatolja, hogy a rendszer gyűjti az adatokat, a személyt nem, a biztosító pedig az adott kötvényszámra és biztosítási időszakra képzett díjszorzót kapja meg.
Ezek után lássuk, mi ez, s hogyan működik. Egy félmaroknyi szerkezetről van szó, ami rácsatlakoztatható valamennyi, legfeljebb 15-18 éves autó kormánya körüli szabványos csatlakozóra, majd begyűjti az adatokat az autó „életviteléről”, és egy ingyenes okostelefon-alkalmazás csomagban postázza azokat a biztosítónak. A dolog úgy válhat ingyenessé, hogy a biztosítók érdekeltek a „jó partner” (jól vezető, jól fizető) autósok ügyfélként való megszerzésében, illetve megtartásában.
– A balesetek után kifizetendő összeg egy-egy biztosító esetében csökkenni fog, ha valaki ténylegesen kevesebb balesetben vesz részt. Ha a kockázat csökken, akkor a bevételi oldalról is képes engedni a biztosító anélkül, hogy a bevétel és kiadás mérlegaránya változna – magyarázza Bánlaki. – Ezzel az autós is jól jár, hiszen papírja lesz róla, hogy jó ügyfél a biztosító számára. Persze világos, hogy nem minden sofőr „jó” ebben a koordináta-rendszerben.
Kifehéredik a piac
Való igaz, jó ügyfélnek csak a sofőrök ötöde nevezhető, viszont egy-egy ilyen autós felér 4-5 átlagos ügyféllel a biztosítóknál. Ráadásul eddig „ökölszabályokkal”, fiktív paraméterek alapján állapították meg, ki „jó”.
– Mindenképp érdemes változtatni a jelenleg uralkodó biztosítási logikán. Olyan furcsa, sokszor könnyen kijátszható tényezők alapján kínálják termékeiket a biztosítók, hogy például mely településhez „tartozik” a gépjármű vagy előfizetője-e valamely női magazinnak. Vegyünk egy rutinos sofőrt, akinek felnőtt gyereke van: a biztosító eleve feltételezi, hogy a fiatal kölcsönkapja az autót, a sofőr pedig emiatt fekete ponttal indul az ajánlatkérésnél. Az adatok mostantól valósak lesznek, nem kell félrevezető vagy kijátszható paramétereket alkalmazniuk a cégeknek – mutat rá Bánlaki József.
Az autózók horizontján már most újabb örömhír látszik; akár még az is megtörténhet, hogy ez az innováció teremt gyökeres fordulatot a használt autók piacán, az eltitkoltan visszatekert kilométerórák és megkalapált karosszériák helyett a már rögzített, tárolt adatok fognak beszélni a vevőknek, illetve a tényleg becsületes eladók helyett.
Csak vezetni kell és kész
Korábban többen próbálkoztak már hasonló műszerekkel, de az 50-100 ezer forint bekerülési költségű eszközök nem váltak elterjedtté, lényegében drága autók értéknövelt szolgáltatásai voltak, lopásgátlási céllal. A most belépő fejlesztés viszont a biztosítotti minősítésen felül alkalmas lesz például a vezetői profilalkotásra, ennél is korábban viszont arra, hogy a vezető okostelefonján lekérdezze, az adott időszakban jó úton jár-e ahhoz, hogy VIP ügyfél legyen. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával megvalósult és most lezárult BelAmi projekt intelligens közlekedési rendszerek területén elért eredményei alapján indított újabb projekt viszont nem áll meg ezen a ponton.
– Az autózással kapcsolatos díjfizetési rendszereket informatikai megoldások sora forradalmasítja. Haladunk a használatarányos autópályadíj-, illetve az automatizált parkolásidíj-fizetés felé, amikor a szolgáltatást igénybe vevőnek már semmilyen dolga nem lesz azon kívül, hogy közlekedik, az intelligens rendszerek pedig megoldják helyette a többit – jelzi Bánlaki, aki a kutatócsoporttal már annak a 2015-től kötelező EU-s előírásnak a teljesítésére is készül, hogy a balesetet szenvedő autós telefonja magától leadja a szükséges vészjelzést.