Megszenvedték a gazdasági élet rendezvényszervezésre szakosodott szereplői, hogy a válság kirobbanása után a legtöbb cég elsőként a reprezentációs és reklámkiadások tervezésekor szorította meg a nadrágszíjat. Míg korábban bőségesen futotta költséges megoldásokra e terén, a recesszió hatására még a legnagyobb társaságok is behúzták a féket a partnertalálkozók, továbbképzések, konferenciák, kiállítások megrendezésekor. 2009-ben soha nem tapasztalt mélypontra zuhant a rendezvényszervezés addig szárnyaló piaca, több száz kisebb vállalkozás lehetetlenült el rövid idő alatt. Egy évvel később viszont már lassú bővülés indult el a megrendelések számát tekintve, s azóta is élénkül a rendezvények világa, habár az idén újabb visszaeséstől tartanak a szakmában. Az előző öt évben a kommunikációs ügynökségek, rendezvényszervező cégek alkalmazottainak nagyjából harminc százaléka az utcára került, a vállalkozások egy része megszűnt, egyharmaduk felélte tartalékait.
Mára viszont sokasodnak a hivatalos megrendelések, még ha jóval szerényebb formában is, mint a válság előtti időkben. – Mi is közel jártunk ahhoz, hogy befejezzük a rendezvényszervezést, tavaly volt a legnehezebb. Lejártak a többéves szerződéseink, és jó néhány cég nem akarta újra elkötelezni magát hosszú távra. Többen az utolsó pillanatban mondták le a megrendelt programot, vagy jelentősen megkurtították az eredetileg tervezett kiadásokat. Kritikus időszak volt, az idén viszont újra meglódultak a partnereink, megnyugtató év végi forgalomra számítunk – mondta a Magyar Nemzetnek egy fővárosi rendezvényszervező vállalkozás ügyvezetője.
Szűts Ildikó szerint mivel jelentősen szűkült a fizetőképes kereslet a szervezett programokra, a szolgáltatók kénytelenek alkalmazkodni a megváltozott, olykor különös igényekhez, s kivétel nélkül engedniük kell a nyereségből ahhoz, hogy talpon maradjanak. Cége például több spórolós, de kreatív rendezvénycsomagot dolgozott ki, amit a megrendelők örömmel fogadnak. A szakember úgy tapasztalja, a piac hanyatlásával a szállodák jártak a legrosszabbul, mert ha egy cég megtartja is vidéki konferenciáját, azt újabban egynaposra tervezi, s nem kér hozzá szálláslehetőséget. Márpedig a hotelek bevételének kétharmadát az üzleti utazók teszik ki.
További részletek a Magyar Nemzet hétfői számában