A paksi tender kiírására vár a Roszatom

A paksi atomerőmű bővítésére vonatkozó tender kiírása ugyan még várat magára, a Roszatom azonban már nem titkoltan készül a megméretésre.

Magyar Nemzet
2013. 04. 24. 3:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A fukusimai katasztrófa sokakat megijesztett, s egyes országok, élükön Németországgal ennek hatására el is álltak a nukleáris energia jövőbeli felhasználásától. Ezen a sokkon túltette magát a világ, a globális pénzügyi és gazdasági válság azonban, különösen Európában, komoly nehézséget jelent az olyan hatalmas beruházásoknál, mint az atomerőmű-építés. Mennyire érzi meg ezt a Roszatom?

– Ami Fukusimát illeti, a katasztrófa nem vetette vissza az atomerőművek építését. Németország kivételt jelent, hiszen már a baleset előtt sem terveztek e szektorban új beruházásokat. Berlin tehát nem az ágazat fejlesztésétől állt el, számára csupán az volt a kérdés, hogy meddig tartja üzemben a meglevő erőműveket. De a német példa azt is mutatja, hogy milyen drága lemondani a nukleáris energiáról. Azok az országok pedig – Japán, India, Vietnam, Banglades, több arab és dél-amerikai állam vagy éppen Dél-Afrika –, amelyek még Fukusima előtt új erőművek építését fontolgatták, e terveiket folytatják. Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Nagy-Britannia példája pedig azt igazolja, hogy Európában sem tört meg a lendület. S akkor még nem beszéltünk Oroszországról, ahol kilenc új blokk építése folyik. Egyetértek azzal a felvetéssel, hogy válság idején ilyen hatalmas beruházásokra nem egyszerű pénzt találni, az atomerőmű-építést azonban alapvetően egy állam gazdaság- és energiapolitikájának prioritásai határozzák meg. Egy ilyen beruházás ugyanis az ország egész gazdasági fejlődésére kihat. Orosz állami kutatások például kimutatták, hogy az atomerőmű-építésnek szembetűnően nagy a multiplikátorhatása. Az ide befektetett minden rubel ugyanis hétrubelnyi jövedelemnövekedést eredményez. Az energiaszükséglettől a gazdaság egészére gyakorolt hatást is figyelembe kell tehát venni egy ilyen döntésnél, s akkor már könnyebb a finanszírozás is. E logika alapján úgy hiszem, a közép-európai tervek is sorra megvalósulnak.

– S a pénz mellett akkor még nem beszéltünk a politikai rizikóról. Bulgáriában például a kormány 2012-ben a megállapodás ellenére kiszállt a Belene atomerőmű projektjéből, ami nemcsak presztízsveszteség, de jogi kérdéseket is felvet. Milyen tanulságokat vontak le a bolgár esetből?

– Jól fogalmazott, amikor presztízsveszteséget említett, hiszen úgy vélem, ez a döntés nem javította Bulgária megítélését. Amikor ugyanis a befektetők ilyen válságos időkben kétszer is meggondolják, hogy belevágjanak-e egy beruházásba, akkor sokan ugyancsak eltűnődhetnek, ha egy kormány politikai megfontolásból mondja azt fel. Gazdasági megközelítésben ugyanis Belene építése problémáktól mentesen alakult, megalapozott volt. A beruházás több mint tízezer új munkahelyet teremtett volna, ami az európai munkanélküliségi mutatókat nézve ugyancsak nem elhanyagolható tényező, s mintegy kétmilliárd euró értékű megrendelést jelentett volna a bolgár beszállítóknak. Nem véletlen, hogy az erről rendezett referendumon szavazók többsége is az építés mellett voksolt. A beruházás leállítása egyértelműen politikai döntés volt, amelyért Bulgáriának súlyos árat kell fizetnie.


– Már percek óta kerülgetjük a forró kását, úgyhogy akkor beszéljünk a finanszírozásról, amely nagy eséllyel a magyar tender kulcsa lehet. A Roszatom már többször leszögezte, s a gyakorlat is ezt igazolja, hogy a cég az építés mellett kész erre is. Az eddig e téren alkalmazott modellek közül melyiket látná a leginkább működőképesnek Magyarországon?

– Amennyire én látom, Magyarország egyelőre nyitott a különböző lehetőségek iránt, a Roszatom gyakorlata pedig a finanszírozás terén meglehetősen széles skálán mozog. Így államközi hitel alapján épít a Roszatom Belarusztól Indián át Bangladesig, míg másutt befektetőként jelenik meg. Vannak olyan országok, amelyek ragaszkodnak a többségi tulajdonhoz, míg mások liberálisabb megközelítésben az olcsó energiát tekintik prioritásuknak. Megint más Törökország esete, amely a beruházás rizikóját lényegében áthárította az építőre. Egyik modellt sem akarjuk azonban ráerőszakolni a partnereinkre, s mindenki a maga lehetőségei, gazdasági elképzelései alapján dönt. Magyarország régóta kapcsolatban áll az orosz atomiparral, kiváló szakemberekkel rendelkezik, akik ismerik a technológiát, így egyáltalán nem zárnám ki, hogy egy ilyen erőművet tulajdonosként működtessen. Ez esetben a Roszatom építőként és nem beruházóként jelenne meg. A végső szó azonban a magyar kormányé.

– A fejlődő országokban bevett modell, a majdani üzem és így a piac eladása Magyarországon aligha járható út. Marad akkor az államközi kölcsön?

– Nem én vagyok az orosz kormány pénzügyminisztere, így erre válaszolni nem tudok, az eddigi gyakorlatból azonban azt látom, hogy ilyen irányú magyar kérés esetén ez elképzelhető és működő modellnek tűnhet.

– Fontos szempont lehet, hogy ki milyen arányban vonná be a helyi cégeket az építésbe. Csehországban a Roszatom 70 százalékos beszállítást ajánl. Magyarországon ez az ipari háttér miatt aligha lehetséges. Hogy látja, gépipari szinten be tudnának-e vonni helyi beruházókat, vagy inkább csak az építőcégek jöhetnek számításba?

– Azért nem becsülném le a magyar ipart. Most is vannak olyan magyar cégek, amelyek berendezéseket gyártanak erőművekhez, így messze nem csupán építőipari cégek jöhetnek beszállítóként számításba. A Ganz Engineering például beszállító új orosz blokkok építésében. A magyar kormány által összeállított listán tudomásom szerint mintegy másfél száz olyan cég van, amely hazai beszállítóként szóba jöhet a paksi bővítéskor. Így optimista vagyok, s ha a csehországi 70 százalék nem is érhető el, biztos vagyok abban, hogy a 30-40 százalékos beszállítói arány Magyarországon is reális.

A legszigorúbb biztonsági előírások betartása mellett, üzleti tervét túlteljesítve, története legsikeresebb évét zárta a paksi atomerőmű – hangzott el a társaság évértékelő sajtótájékoztatóján Budapesten február 7-én.

 

A kormány elkötelezett, hogy a paksi atomerőmű bővítése során a jelenlegi 43 százalékos hazai energiaellátás 70 százalékra növekedjen, ebben az ügyben pedig nemzetközi tendert fognak kiírni – mondta Szijjártó Péter államtitkár februárban.

 

Stier Gábor (Moszkva)

A teljes interjút a Magyar Nemzet szerdai számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.