Egyesülne a vonatkezelés

Egyeztetések kezdődtek a magyar államvasút és az RCH összevonásáról, amely hatékonyabbá tenné mind a két vasúttársaság működését.

2013. 05. 28. 3:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki ne látott volna már vasútállomáson kalapácsos embert, aki szerszámával megpendíti a vagonok fémkerekeit, hogy kiszűrje az esetleges hibás alkatrészt? Kocsivizsgálat, fékpróba, vonatfelvétel, bárcázás, rakomány igazítása – olyan tevékenységek, amelyek nélkül nem indulhatnak el útjukra a személy- vagy teherjárművek. A vasúttársaságok vagy maguk tartanak fenn erre a célra kapacitásokat, vagy megvásárolják más cégek szolgáltatásait. A nagy vasutak – mint a MÁV-Start vagy a MÁV Cargóból lett Rail Cargo Hungaria (RCH) – több száz munkavállalót alkalmaznak, hogy a nagyobb állomásokon jelen lehessenek. Az RCH például 63 telephelyen 600-800 szakembert alkalmaz azért, hogy a szerelvények biztonságosan közlekedhessenek, de hasonló méretű kapacitást tart fenn a MÁV is.

Magas szintű tárgyalóküldöttség járt januárban a fejlesztési minisztériumban, hogy felélessze a 2010-ben megkezdett egyeztetéseket az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria, vagyis a hazánkban piacvezető vasúti áruszállító cég sorsáról – értesült akkor a Magyar Nemzet.

A Magyar Nemzet úgy értesült iparági forrásokból, hogy háttértárgyalások kezdődtek a MÁV, az RCH és a kormányzat szakértői között, hogy egyesítsék a két cég vonatkezelését. A támogatók azzal érvelnek, hogy a személyszállítás, illetve a teherszállítás vonatkezelési tevékenysége időben elválik, hiszen utóbbi főleg éjszaka bonyolódik. A MÁV kocsivizsgálóinak ideje ezért inkább nappal kihasznált, az RCH-nál dolgozó kollégáiké éjszaka. Ha egyesítenék erőiket, a szinergiák kihasználásával hatékonyabb lehet a működtetés. További előny, hogy a korábban privatizált MÁV Cargo egy fontos alkotórésze visszatérne a magyar vasút kebelébe.

A vonatkezelő egységek egyesítése beleillik abba a folyamatba, amelynek során korábban együttműködési megállapodások születtek a MÁV és a RCH között vontatási szolgáltatások igénybevételéről és a Záhony-Port működtetéséről.

Jámbor Gyula

A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.