Ez elsősorban a költséghatékonyabb és takarékosabb működésnek, valamint a pályavasút állami költségtérítésére hozott kormányzati intézkedésnek köszönhető – mondta. A MÁV csoportszinten 129 milliárd forint árbevételt ért el, üzleti eredménye 15 milliárd forintot tett ki, adózás előtt 2,3 milliárdos profitot realizált.
Dávid Ilona kiemelte, hogy először gazdálkodott pozitív üzemi eredménnyel a MÁV Zrt., 2012-ben 2,9 milliárd forintot ért el, a mérleg szerinti eredmény ugyanakkor még 6,5 milliárd forint veszteséget mutat, ami a 2002–10. közötti működési hitelek pénzügyi terheiből adódott.
Az elnök-vezérigazgató kifejtette: a MÁV Zrt.-hez tartozó pályavasúti és egyéb háttér-szolgáltatási területen elért mintegy 3 milliárd forint eredmény mögött komoly kormányzati lépés is meghúzódik. 2012-ben a kabinet szerződés szerint finanszírozta a pályavasút működését, nem kényszerítette a vasúttársaságot újabb hitelfelvételekre, illetve tavaly az új menedzsment új és szigorú üzleti tervet dolgozott ki, amelyben folyamatracionalizálás és bevételnövelés révén jelentős megtakarításokkal számolt.
A költségmegtakarítások között jelentős tételt képviselt a szolgáltatásjellegű kiadások elmaradása, például nem vettek igénybe tanácsadási és szakértői szolgáltatást, hanem házon belül oldották meg a feladatokat, létszámstopot rendeltek el. Az adminisztratív költségek csökkentek azzal, hogy nem vettek részt a jogszabályi kötelezettségen túlmutató konferenciákon, utazásokon. A pályavasút kiadásait is kézben tartották, évente mintegy 35-37 milliárd forintot költ a vasúttársaság saját forrásból pályakarbantartásra, amelyet terv szerint végeznek el, figyelembe véve a személy- és áruforgalom volumenét – közölte Dávid Ilona.
A leányvállalatok közül a csoportként működő MÁV-Start 2,2 milliárd, a MÁV-Trakció 2,5 milliárd forint, a MÁV-Gépészet 0,5 milliárd forint eredményt ért el. A MÁV-Start a bevételeit 1,3 milliárd forinttal tudta növelni az előző évhez képest azáltal, hogy bővült a nemzetközi menetdíjbevétele, emellett nagyobb volt a belföldi fizető utasok száma is. Költségmegtakarítást értek el továbbá a karbantartás csoporton belüli elvégeztetésével, illetve olcsóbban tudtak üzemanyagot vásárolni – mondta az elnök-vezérigazgató.
Dávid Ilona sikernek tartja azt is, hogy az államnak nem kellett adósságkonszolidációt végrehajtania, önerőből tudták törleszteni a korábban felvett hiteleket. 2012 végén 229 milliárd forint volt a MÁV csoportszintű adósságállománya, szemben a 2011-es évi 277 milliárddal.