Brüsszel nem köt bele az e-útdíjba

Rövidesen nyilvánosságra hozzák az EB ellenőrei az e-útdíjjal kapcsolatos meglátásaikat.

Bodacz Péter
2013. 11. 11. 5:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint kiderült, nem találtak érdemi kivetnivalót a hazai elektronikus útdíjfizetési rendszert és annak eddigi működését illetően az Európai Bizottság (EB) ellenőrei. A Magyar Nemzet birtokába került, brüsszeli forrásból származó, nem hivatalos rövid összefoglaló tanúsága szerint Charles Surmount és Jan Szunczyk, a közlekedési biztos hivatalának munkatársai szeptember 24–25-én tettek látogatást a rendszert üzemeltető Állami Autópálya-kezelő Zrt.-nél (ÁAK), az ellenőrök jelentését várhatóan rövidesen nyilvánosságra hozzák.

Az EB képviselői egyebek között a díjtételek megállapítása, az értékesítési folyamat, az útvonaltervezés, a működési modell, a tavasszal sikertelenül zárult közbeszerzés, a fedélzeti berendezések, valamint az indulásnál történt üzemszünet és az első héten tapasztalt értékesítési zavarok iránt érdeklődtek, de szóba került a díjbevétel is. Az összefoglaló tanúsága szerint az ellenőrök érdemi kritikát nem fogalmaztak meg, sőt, úgy tudjuk, a hazai rendszer megoldásait olyannyira innovatívnak tartják, hogy az unió más tagországainak is figyelmébe ajánlják azokat.

Hazánkban idén július elsején lépett életbe a tehergépkocsikra érvényes, több mint 6000 kilométernyi közútra kiterjedő használatarányos útdíjfizetési rendszer. Az indulást követő néhány napot leszámítva komolyabb zökkenőktől mentesen működik a struktúra, amit a kezdetben heves fuvarozói kifogások elapadása mellett alátámaszt az is, hogy – mint azt Németh Lászlóné fejlesztési miniszter a minap bejelentette – eddig várakozáson felüli mértékű bevétel, 58 milliárd forint folyt be e-útdíjból, és bizonyosan teljesül az idei évre vonatkozó 75 milliárdos előirányzat.

A rendszert emellett finomhangolják: a lap információi szerint még az idén életbe lép az a módosítás, miszerint egyes, jellemzően az ipari parkok közelében lévő útszakaszokat a fizetés szempontjából rövidebb egységekre osztanak, így az útdíj a valós úthasználattal arányosabb lehet. Szintén újdonság lesz a megváltott jegyek utólagos fizetése is: erre azért van szükség, mert a fuvarozásban a fizetési határidők jellemzően 30–60 naposak, így a szállítóknak komoly nehézséget okoz az esetenként több százezres költség megelőlegezése.

További részleteket a Magyar Nemzet hétfői számában talál.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.