Brüsszel nem köt bele az e-útdíjba

Rövidesen nyilvánosságra hozzák az EB ellenőrei az e-útdíjjal kapcsolatos meglátásaikat.

Bodacz Péter
2013. 11. 11. 5:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint kiderült, nem találtak érdemi kivetnivalót a hazai elektronikus útdíjfizetési rendszert és annak eddigi működését illetően az Európai Bizottság (EB) ellenőrei. A Magyar Nemzet birtokába került, brüsszeli forrásból származó, nem hivatalos rövid összefoglaló tanúsága szerint Charles Surmount és Jan Szunczyk, a közlekedési biztos hivatalának munkatársai szeptember 24–25-én tettek látogatást a rendszert üzemeltető Állami Autópálya-kezelő Zrt.-nél (ÁAK), az ellenőrök jelentését várhatóan rövidesen nyilvánosságra hozzák.

Az EB képviselői egyebek között a díjtételek megállapítása, az értékesítési folyamat, az útvonaltervezés, a működési modell, a tavasszal sikertelenül zárult közbeszerzés, a fedélzeti berendezések, valamint az indulásnál történt üzemszünet és az első héten tapasztalt értékesítési zavarok iránt érdeklődtek, de szóba került a díjbevétel is. Az összefoglaló tanúsága szerint az ellenőrök érdemi kritikát nem fogalmaztak meg, sőt, úgy tudjuk, a hazai rendszer megoldásait olyannyira innovatívnak tartják, hogy az unió más tagországainak is figyelmébe ajánlják azokat.

Hazánkban idén július elsején lépett életbe a tehergépkocsikra érvényes, több mint 6000 kilométernyi közútra kiterjedő használatarányos útdíjfizetési rendszer. Az indulást követő néhány napot leszámítva komolyabb zökkenőktől mentesen működik a struktúra, amit a kezdetben heves fuvarozói kifogások elapadása mellett alátámaszt az is, hogy – mint azt Németh Lászlóné fejlesztési miniszter a minap bejelentette – eddig várakozáson felüli mértékű bevétel, 58 milliárd forint folyt be e-útdíjból, és bizonyosan teljesül az idei évre vonatkozó 75 milliárdos előirányzat.

A rendszert emellett finomhangolják: a lap információi szerint még az idén életbe lép az a módosítás, miszerint egyes, jellemzően az ipari parkok közelében lévő útszakaszokat a fizetés szempontjából rövidebb egységekre osztanak, így az útdíj a valós úthasználattal arányosabb lehet. Szintén újdonság lesz a megváltott jegyek utólagos fizetése is: erre azért van szükség, mert a fuvarozásban a fizetési határidők jellemzően 30–60 naposak, így a szállítóknak komoly nehézséget okoz az esetenként több százezres költség megelőlegezése.

További részleteket a Magyar Nemzet hétfői számában talál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.