Sok száz milliárd forint útfejlesztésekre

Mind a tizenkilenc megyében folynak a közlekedés gyorsítását célzó beruházások.

Magyar Nemzet
2013. 12. 03. 5:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bács-Kiskun megyében készül a kecskeméti északi elkerülő út, közben a megyeszékhely belterületéről kifelé négysávosra bővítik az 52-es és 54-es utakat az M5-ös autópályáig, amivel összekötik a Mercedes-üzemet a sztrádával. Hamarosan indul az 55-ös út felújítása Baja és Szeged között, illetve rendbe teszik az 53-as főutat az 55-ös úttól az országhatárig. Jövő tavasszal elkezdődik a Soltot északról elkerülő út építése, valamint az 51-es út teljes felújítása az elkerülő és Dunavecse között. Ugyanekkor kezdődnek a munkálatok az 51-es út másik szakaszán Kalocsa északi határától Baja északi körforgalmáig.

 

Baranyában három év alatt több mint 12 milliárd forintot költöttek a megye útjainak felújítására. Hamarosan megépülhet a déli városrészt elkerülő autópálya-szakasz, ezzel Pécs legnagyobb lélekszámú része lélegezhet fel. Az M60-as autópályát meghosszabbítják, a tervek már elkészültek, jelenleg a kivitelezési közbeszerzés folyik, 2014 tavaszán kezdődhet el a munka. A sztrádafejlesztési elképzelések között szerepel az is, hogy a jelenleg Bólynál véget érő M6-ost egészen az országhatárig vezetik tovább, valamint Pécstől nyugatra, a horvát határig, az M60-as folytatásaként gyorsforgalmi utat is építenek.

Békés megyében több komolyabb fejlesztés is idén fejeződött be, megerősítették a 47-es főutat Mezőberény és Békéscsaba között csaknem 13 kilométer hosszan, amelyen így 11,5 tonnás járművek is közlekedhetnek. Új út épült emellett Dombegyház és Kisvarjas, valamint Elek és Ottlaka között. A közelmúltban kezdődött el Békéscsabán az Orosházi úti felüljáró és a hozzá kapcsolódó úthálózat építése. Jövő tavasszal pedig két nagyobb beruházás is indul: az M44 autóút építése Tiszakürt és Kondoros között 62 kilométer hosszan és a 47-es főút Békés megyei szakaszának megerősítése és kerékpárút építése 34,4 kilométeren.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 2013 októberéig 70 kilométernyi útszakaszt újítottak fel, a fejlesztés érintette egyebek mellett a Cigánd–Pácin közötti utat 7,9 kilométer, a Szikszó–Gagyvendégi közötti összekötő utat 21 kilométer és a Nyékládháza–Tiszacsege összekötő utat 20,1 kilométer hosszan. Folyik a 37-es főút felújítása Sátoraljaújhely és Felsőzsolca között. A szlovák határtól Szerencsig a kivitelező már végzett a munkálatokkal, a fennmaradó, Szerencs és a gesztelyi part közötti szakaszt tavasszal teszik rendbe. Ugyanekkor folytatódik a miskolci elkerülő út építése is az M30-as és a 26-os főút között.

Csongrád megyében a legjelentősebb útépítés az M43-as autópálya Makótól a határig tartó szakaszának építése. A 23,1 kilométeres szakasz előkészítő munkáit idén tavasszal kezdték meg, az építkezés várhatóan a jövő év végére fejeződik be. Ezzel a Romániából induló, illetve oda tartó teherforgalom teljes egészében kiszorítható lesz az érintett településekről. Az új autópálya-szakasz 46 milliárd forintból készül el. Kétszer két sávos lesz, három új csomópontot, két vasúti felüljárót és két pihenőhelyet építenek.

Fejér megyében az egyik legfontosabb közúthálózat-fejlesztési munka a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő út építése, amely a harmadik ütemnél tart. Az előkészítő munkálatok és a régészeti feltárás elkezdődött, a munkaterületet átadták, a beruházás várható befejezése 2015 tavasza. Fejlesztik Fejér megyében a 62. számú főutat is: az elkerülők között öt szakaszban, 21 kilométer hosszan megerősítik az útburkolatot, ami így 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek fogadására is alkalmas lesz. Több szakaszon felújítják a 81. számú főutat, és átépítik a móri csomópontot is.

Győr-Moson-Sopron megyében komoly gyorsforgalmiút-fejlesztés zajlik. Épül a M85-ös gyorsforgalmi út Győr–Csorna szakasza, a csornai elkerülő két ütemben és az M86-os gyorsforgalmi út Csornától Szombathely felé. Tervezik, hogy további gyorsforgalmi utakat építenek, és más főutakat is fejlesztenek, de ezek már a következő uniós költségvetési ciklust érintik. Ilyen az M85-ös Csorna–Sopron és a 83-as főút Győr–Pápa szakasza, de egy Győrt északkeleten elkerülő utat is építenek Vámosszabadiig. Utóbbi első ütemét hamarosan elkezdik. Felújítanák a régi 85-ös és 86-os főutakat is, amelyeket az épülő gyorsforgalmi utak tehermentesítenek.

Hajdú-Bihar megyében a következő 2-4 évben kiemelten a 4-es számú főutat, valamint a „halálútnak” nevezett 471-es és a 48-as számú másodrendű utakat fejlesztik, illetve újítják fel. A saját forrásból megvalósuló nagy felületű burkolatfelújítások hamarosan befejeződhetnek – a munkák harmada marad tavaszra –, és az előzőeken kívül több problémás szakaszon javítják a közúti közlekedés feltételeit. Az első- és másodrendű utakon kívül több négy számjegyű út kap új aszfaltborítást, településeket összekötő utak és nagy forgalmú szakaszok (3502, 4212, 4217, 4219, 4811, 4904) rekonstrukciója teszi biztonságosabbá és komfortosabbá a mindennapokat.

Heves megyében öt nagyobb beruházás indul: a 31-es főút Heves és Dolmánd közötti, valamint a 33-as út Tiszafüred és Füzesabony közötti szakaszának felújítása. Folytatódik a 21-es főút bővítése is az apci elágazó és a lőrinci dupla sávos szakasz között, valamint indul Hatvanban a vasúti híd átépítése, ami érinti a 3-as főutat is. A hídon kétirányú kerékpáros- és gyalogossávot alakítanak ki külön, emellett az újhatvani részen kapaszkodósávot építenek, míg a túloldalon le- és felhajtó sávval szélesítik az utat. Indul a 32-es főút felújítása is Hatvan és a Jászfényszaru előtti körforgalom között.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében több helyen felújították az utat ebben a ciklusban, rendbe tették a Jászapáti–Jászszentandrás, a Jánoshida–Jászboldogháza, Jászberény–Jászfelsőszentgyörgy és Kunhegyes–Abádszalók közötti útszakaszokat. Megkezdődött az M4-es autópálya építése Abony és Fegyvernek között, amely három részben készül el, a kivitelezés nettó összege körülbelül 111 milliárd forint. Elindult a 31-es főút megyei szakaszának felújítása is, amely várhatóan 2015-ben fejeződik be. Rendbe teszik továbbá a Kunhegyes–Tiszagyenda, Karcag –Kunmadaras, Jászdózsa–Jászjákóhalma és Mezőtúr–Tiszaföldvár közötti szakaszokat is.

Komárom-Esztergom megyében ebben a ciklusban már megújult a Tata–Győr összekötő út 15,3 kilométeres szakasza, és lezárult a Tát–Tarján–Tatabánya összekötő út csaknem 18,8 kilométeres szakaszának felújítása. Hamarosan kezdődik a 13-as főút átépítése is Kisbér és Komárom között, 25,1 kilométer hosszan. Elkezdődött a Fejér megyei Mór és Kocs közötti út 15,7 kilométeres szakaszának rekonstrukciója, valamint a Dad és Mór közötti, szintén 15,7 kilométeres szakasz felújítása is, amely uniós támogatásból készül el 2014 nyaráig.

Nógrád megyében a ciklus elején több komolyabb útfelújítás indult, amelyek két év alatt összesen 246 ezer négyzetméter felületet érintettek, tavaly pedig elkészült a pöstényi és a rárósi Ipoly-hidak újjáépítése. Szintén 2012-ben hozták rendbe a Szarvasgede–Csécse–Ecseg–Kozárd településeket érintő utat 13,5 kilométer hoszszan, míg idén a Bánk–Romhány–Kétbodony, a Bánk–Felsőpetény és a Nagyoroszi–Patak–Dejtár útvonalak újultak meg 19 kilométeren. Megszületett a nógrádiak számára talán legfontosabb kormányhatározat is, a 21-es főút kétszer két sávosra bővítéséről, amely teljes mértékben támogatásból készülhet el.

Pest megyében az M0-s autóút háromsávosra bővítése volt a legjelentősebb fejlesztés, amely két ütemben valósult meg: az M6-os csomóponttól az 51-es főútig 11 kilométer hosszan, ami két Duna-hidat is érintett. Utána következett az 51-es főút és az M5 autópálya közötti szakasz kétszer három sávosra szélesítése. A két fejlesztéssel biztonságosabb és gyorsabb lett a közlekedés az M0-s autóúton. Az M5 és az 51-es csomópont közötti átkötéssel összezárult az M0, így megszűntek a torlódások az M5 fővárosi bevezető szakaszán. Hamarosan folytatódik az M0-s gyorsforgalmi út déli szektorának rekonstrukciója.

Somogyban ebben a ciklusban készült el a 67-es főút kaposfüredi elkerülő szakasza. A 68-os főúton a marcali elkerülő kivitelezése folyamatban van, a jövő év elejére készülhet el, a Nagyatádot elkerülő szakasz építése pedig rövidesen indul. Új út épült Balatonendréd és Tab között, valamint Kaposfő és Lábod között, a két beruházás összesen több mint 30 kilométernyi szakaszt érintett. A napokban elindított útfelújítási programmal együtt, ebben a ciklusban eddig elkészült, illetve folyamatban lévő útépítések hossza megyei szinten meghaladja a 100 kilométert.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében szeptemberben kezdődött a Nyíregyházát nyugatról elkerülő út építésének első üteme, amely 2014 végére fejeződhet be. A 2,2 kilométer hosszú, kétszer egy sávos szakasz az M3-as autópályát köti majd össze a kálmánházi úttal. Az elkerülő út második ütemének, a kálmánházi út és a 36-os főút közötti szakaszának kiviteli tervei is elkészültek, a közbeszerzést 2014 elején írhatja ki a NIF Zrt. Indul Záhony térségében a tiszabezdédi elkerülő út építése is, valamint a Komoró és Tiszabezdéd közötti út szélesítése és teljes felújítása.

Jövőre kezdődhet el a tiszabezdédi elkerülő út építése is, amelyet átkötnek a 4-es úthoz. Tolna megyében, ahol 2012-ben két alsóbb rendű utat hoztak rendbe, szeptemberben adták át a Tengelicet Szedressel összekötő, 6235-ös számú utat. A 11,2 kilométeres szakaszt 1,48 milliárd forintos költséggel teljeskörűen felújították. Európai uniós és hazai forrásokból megerősítik a 6-os főutat Szekszárd– Bonyhád-megyehatár között három szakaszon, valamint a 65-ös főutat Zomba– Kéty térségében három kilométer hosszan. Emellett felújítási munkákat végeznek többek között a Bonyhád– Tevel–Murga összekötő út Bonyhádon 1,1 kilométeren és a Paks–Cece összekötő út Pakson több mint egy kilométer hosszan. Jövő májusban pedig elkezdődhet a Paks–Kölesd összekötő út rekonstrukciója.

Vas megyében az M86-os autóút építése a legfontosabb fejlesztés, ami, ha elkészül, jelentősen javítja a térség összeköttetését a fővárossal és az ország más részeivel. Az M86-os út jelenleg Vát és Szombathely között épül, míg a Szeleste és Csorna közötti szakasza két ütemben készül el 2016. novemberig. E beruházással párhuzamosan a 86-os főút Szombathelytől délre levő szakaszán is elkezdődnek a munkálatok. A beruházásban kétszer két sávos előzési szakaszok, településeket elkerülő utak épülnek, és az útburkolatot is megerősítik. Szombathelyről délre az első négysávos szakaszt november végén át is adják a forgalomnak.

Veszprém megyében a 8-as főút fejlesztése folyik, amely érinti a megyeszékhely elkerülő szakaszát is, ahol öt új csomópont kiépítését tervezik. Jelenleg építik a 72. számú főút csomópontja és Hajmáskér közötti szakaszt, továbbá kiválasztották a Hajmáskér–Várpalota és a Márkó–Herend közötti szakaszok fejlesztésének kivitelezőjét. Hamarosan indulhat a várpalotai elkerülő út építése is. A 8-as főút előkészületi munkái folytatódnak a Herend és Jánosháza közötti szakaszon is. A következő években összekötik Veszprémtől északra a 82-es és a 8-as főutat, a munkálatok 2015 őszén indulhatnak el, és 2016 végén fejeződhetnek be.

Zala megyében a hévízi elkerülő út építése az egyik legfontosabb fejlesztés, ami 11 kilométer hosszan, részben új nyomvonalon épül, és a belvárost tehermentesíti az átmenő forgalomtól. Az első két szakaszt már átadták, a következő két ütem jövő őszig készül el. A 86-os főút felújítása Zala megyében is folytatódik Körmendig, a beruházásban a 8-as és 86-os főút találkozásánál levő körforgalmi csomópont is átépül, illetve Zalalövőnél elkerülő szakaszt építenek, amit 2016 nyarára adnak át. Szintén uniós források segítségével csaknem 27 kilométer hosszan tavaly megújult a 76. számú országos főút, valamint idén nyáron átadták a keszthelyi elkerülő utat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.