A környezet védelmével mindenki jól jár

Olyan gazdasági fejlődésre van szükség, amelyik nem terheli tovább a környezetet.

LR
2014. 06. 23. 14:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közvélemény azonban inkább ismeri a néhány elhibázott projektet, mint a több tízezer, terv szerint megvalósultat. A most kezdődött, 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési időszaknak is az egyik legnagyobb haszonélvezője lesz Magyarország – tette hozzá a képviselet vezetője.

Szabó Marcel, az alapvető jogok biztosának a jövő nemzedék érdekeinek védelmét ellátó biztoshelyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy a szabad verseny környezeti kockázatot is jelent. Példaként említette, hogy a hulladék kezelésére a helyi komposztálás az ideális megoldás, amely helyi fellépést igényel, ugyanakkor a multik a „gigaméretű” hulladékfeldolgozók építését szorgalmazzák. Megemlítette azt is, hogy az ökogazdálkodást ugyan az EU támogatja, de Magyarországon a 10 éves tervben is csak a 4 százalékos arány elérése szerepel, holott Ausztriában az arány már most közelít a 20 százalékhoz.

Zúgó Liliána, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének munkatársa felidézte, hogy az uniós célkitűzés szerint 2020-ig az üvegházhatású gázok kibocsátását 20 százalékkal kellene csökkenteni, míg a megújuló energia részarányát 20 százalékkal növelni az 1990-es állapothoz képest. Magyarország az előbbinél már 18 százalékos csökkenésen, míg az utóbbinál 9 százalékos növekedésen áll. Megemlítette azt is, hogy az Európai Bizottság a környezetvédelemmel kapcsolatban azt ajánlotta Magyarországnak, hogy a munkát terhelő adó helyett a hangsúly kerüljön át a környezetterhelés adóztatására, illetve a szabályozott energiaárat vizsgálja felül a kabinet. Magyarországon a hulladék 60 százaléka kerül lerakóba, amely nagyon magas arány – mondta, és megjegyezte, hogy az ezt csökkentő beruházás 13 300 új munkahelyet teremtene és 1,4 milliárd euró éves forgalmat generálna. A hatékony fővárosi tömegközlekedés hiányát is szóvá tette az EU. Amíg ez hiányzik, nem vezethető be a dugódíj, és nem rövidíthető le az ingázók munkába járási ideje. Ez az ingázók egyharmadánál meghaladja az egy órát, amely az egyik legrosszabb adat az EU-ban.

Az üvegházhatású gázok kibocsátását nem 20, hanem 40 százalékkal kellene csökkenteni 2020-ig a tudósok álláspontja szerint – erről Farkas István, a Magyar Természetvédők Szövetsége ügyvezető elnöke beszélt a konferencián. Olyan gazdasági fejlődést javasolt, amely nem növeli a környezet terhelését. Ennek a helyi gazdaság fejlesztése lehet az alapja, amikor az élelmiszer és az energia jelentős része helyben termelődik meg. Kifogásolta, hogy a 2014 és 2020 közti uniós költségvetési időszak operatív programjait titokban, a civil szervezetek bevonása nélkül tárgyalja a kormány az Európai Bizottsággal.

Péti Márton, a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal főtervezője is azt erősítette meg, hogy a gazdasági fejlődés nem a fenntartható pályán halad globálisan. Magyarországon pedig az uniós források bevonásával sem tudott tartós növekedési pályára állni a gazdaság – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.