Kiderült, lesz bírság

Mégis az útépítő cégekkel fizettetné meg az esetleges brüsszeli bírságot a kabinet. Csepreghy Nándor most már az esetleges állami felelősségről is beszélt. Ha a közel 90 milliárdos terhet a vállalatoknak kell állniuk, több ezer állás szűnhet meg.

MNO
2014. 07. 11. 11:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beigazolódott, amit az MNO korábban vélelmezett, miszerint a 444.hu állításával szemben nem adót, hanem a bírságot szedné be a kormány az érintett cégektől, ha a brüsszeli bizottság elmarasztalja hazánkat az útépítések korábbi gyakorlata miatt. Csepreghy Nándor pénteken a közrádió 180 perc műsorában arról beszélt, hogy ha az Európai Bizottság azt állapítja meg, hogy Magyarország nem megfelelő gyakorlatot alkalmazott az útépítéseknél, akkor az ebből fakadó költségeket a kormány megosztaná az érintett cégekkel. A Miniszterelnökség államtitkára szerint a kivetett bírság összege 70-90 milliárd forint lehet.

Csepreghy egyebek között azt is jelezte: jelenleg a teljes, mintegy 600 milliárd forintnyi projektállomány, több száz közbeszerzés dokumentációjának tételes áttekintése zajlik, megvizsgálják, hogy az egyes közbeszerzéseknél milyen szabályt alkalmaztak a magyar ajánlatkérők. Az uniós korrekció összege nagyjából 70-90 milliárd forint lehet becsléseik szerint. Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, a keretösszegre új útépítéseket kell indítani, amelyeket 2015-ig kell befejezni – emelte ki.

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára arra a kérdésre, hogy az útépítő cégeknek fizetniük kell vagy sem, azt felelte: a kormány a bizottsági indoklás szerint – amely megnevezi a szabálytalanságot elkövető szervezetet, így például a pályázat kiíróját vagy a kivitelezőt – fogja kialakítani az álláspontját, a vita még nincs lezárva.

Mint arról korábban beszámoltunk, ha ezt az összeget az érintett cégekkel fizetteti ki a kormány, akkor több ezer embert bocsáthatnak el, és beruházásokat kell majd félbehagyni, ami akár ezermilliárd forintnál is nagyobb többletterhet jelenthetne a költségvetésnek. Az elbocsátások révén csökkenhet az állam adóbevétele, az uniós beruházások leállása miatti közel 1200 milliárd forintos visszafizetési kötelezettség pedig megoldhatatlannak látszik a jelenlegi költségvetési körülmények között. A két folyamat együttesen jelentősen növelné a büdzsé hiányát, ami a túlzottdeficit-eljárás újraindításához vezetne; ennek életbelépése esetén komoly mennyiségű uniós pénztől eshet el Magyarország.

Mint ismert, a Brüsszel által vizsgált pályázatokat a magyar állam írta ki az elmúlt években, ebből következően határozta meg a pontos eljárási szabályokat is. Általános gyakorlat, hogy a kiíró viseli a felelősséget ezeknél a pályázatoknál. A korábbi nyilatkozatok alapján úgy tűnt, hogy a teljes felelősséget a cégekre hárítaná a kormány, azonban Csepreghy pénteki nyilatkozatában elismerte: „Amennyiben a bírság kivetése bekövetkezik, akkor a kormánynak azt kell mérlegelnie, hogy volt-e szabálytalanság akár a kiírói oldalon. Tehát azok az állami szereplők, amelyek kiírták ezeket a pályázatokat, megfelelő gondossággal jártak-e el, illetve azok a piaci szereplők, amelyek kivitelezték a munkálatokat, nem játszottak-e össze, kartellbe tömörülve.” Ha ez beigazolódik, akkor minden állami és piaci érdekeltnek ki kell vennie a részét a bírságból is – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.