Kiderült, lesz bírság

Mégis az útépítő cégekkel fizettetné meg az esetleges brüsszeli bírságot a kabinet. Csepreghy Nándor most már az esetleges állami felelősségről is beszélt. Ha a közel 90 milliárdos terhet a vállalatoknak kell állniuk, több ezer állás szűnhet meg.

MNO
2014. 07. 11. 11:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beigazolódott, amit az MNO korábban vélelmezett, miszerint a 444.hu állításával szemben nem adót, hanem a bírságot szedné be a kormány az érintett cégektől, ha a brüsszeli bizottság elmarasztalja hazánkat az útépítések korábbi gyakorlata miatt. Csepreghy Nándor pénteken a közrádió 180 perc műsorában arról beszélt, hogy ha az Európai Bizottság azt állapítja meg, hogy Magyarország nem megfelelő gyakorlatot alkalmazott az útépítéseknél, akkor az ebből fakadó költségeket a kormány megosztaná az érintett cégekkel. A Miniszterelnökség államtitkára szerint a kivetett bírság összege 70-90 milliárd forint lehet.

Csepreghy egyebek között azt is jelezte: jelenleg a teljes, mintegy 600 milliárd forintnyi projektállomány, több száz közbeszerzés dokumentációjának tételes áttekintése zajlik, megvizsgálják, hogy az egyes közbeszerzéseknél milyen szabályt alkalmaztak a magyar ajánlatkérők. Az uniós korrekció összege nagyjából 70-90 milliárd forint lehet becsléseik szerint. Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, a keretösszegre új útépítéseket kell indítani, amelyeket 2015-ig kell befejezni – emelte ki.

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára arra a kérdésre, hogy az útépítő cégeknek fizetniük kell vagy sem, azt felelte: a kormány a bizottsági indoklás szerint – amely megnevezi a szabálytalanságot elkövető szervezetet, így például a pályázat kiíróját vagy a kivitelezőt – fogja kialakítani az álláspontját, a vita még nincs lezárva.

Mint arról korábban beszámoltunk, ha ezt az összeget az érintett cégekkel fizetteti ki a kormány, akkor több ezer embert bocsáthatnak el, és beruházásokat kell majd félbehagyni, ami akár ezermilliárd forintnál is nagyobb többletterhet jelenthetne a költségvetésnek. Az elbocsátások révén csökkenhet az állam adóbevétele, az uniós beruházások leállása miatti közel 1200 milliárd forintos visszafizetési kötelezettség pedig megoldhatatlannak látszik a jelenlegi költségvetési körülmények között. A két folyamat együttesen jelentősen növelné a büdzsé hiányát, ami a túlzottdeficit-eljárás újraindításához vezetne; ennek életbelépése esetén komoly mennyiségű uniós pénztől eshet el Magyarország.

Mint ismert, a Brüsszel által vizsgált pályázatokat a magyar állam írta ki az elmúlt években, ebből következően határozta meg a pontos eljárási szabályokat is. Általános gyakorlat, hogy a kiíró viseli a felelősséget ezeknél a pályázatoknál. A korábbi nyilatkozatok alapján úgy tűnt, hogy a teljes felelősséget a cégekre hárítaná a kormány, azonban Csepreghy pénteki nyilatkozatában elismerte: „Amennyiben a bírság kivetése bekövetkezik, akkor a kormánynak azt kell mérlegelnie, hogy volt-e szabálytalanság akár a kiírói oldalon. Tehát azok az állami szereplők, amelyek kiírták ezeket a pályázatokat, megfelelő gondossággal jártak-e el, illetve azok a piaci szereplők, amelyek kivitelezték a munkálatokat, nem játszottak-e össze, kartellbe tömörülve.” Ha ez beigazolódik, akkor minden állami és piaci érdekeltnek ki kell vennie a részét a bírságból is – tette hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.