Az intézkedés célja a piac kifehérítése, átláthatóságának biztosítása, ugyanis számos olyan automata működik Magyarországon, amely mögött nem áll legális gazdálkodó – közölte a tárca. Emlékeztettek arra, hogy az Országgyűlés által elfogadott jövő évi adótörvények regisztrációs kötelezettséget írnak elő az étel- és italautomaták üzemeltetői számára. A tájékoztatás szerint erre is azért volt szükség, mert az iparági információk arról szólnak, hogy számos üzemeltető tevékenységét teljes illegalitás jellemzi, és ezek évek óta egyetlen forint adót sem fizetnek, ami a költségvetésen túl komoly károkat okoz a tisztességes piaci szereplőknek is, hiszen versenyhátrány szenvednek. Ebben a helyzetben a minisztérium a szövetséggel egyeztetve arra jutott, hogy megkerülhetetlen a kötelező regisztráció az ilyen berendezések esetében – hangsúlyozta a tárca.
A regisztrációnak köszönhetően az NGM az adóhivatal bevonásával országos naprakész nyilvántartást épít ki, amely segítségével az adóhatóság ellenőre a jövőben egyszerűen megállapíthatja egy automatáról, hogy legálisan működik-e vagy sem. A regisztrációhoz gépenként harmincezer forintos igazgatási költség kapcsolódik, amely megteremti a fedezetét a szektor átláthatóvá és ellenőrizhetővé tételének – olvasható a minisztérium közleményében. Szöllősi Balázs, a Magyar Ital és Áruautomata Szövetség elnöke korábban a Vs.hunak azt mondta, hogy támogatják a regisztrációs kötelezettséget, viszont irreálisnak tartják a díj összegét.
A szövetség kalkulációi szerint mintegy negyvenezer automata működik az országban, vagyis a regisztráció díjából mintegy 1,2 milliárd forintra számíthatna a költségvetés. Szakmabeliek szerint egy automata fél-egy éven belül hoz harmincezer forint hasznot. Ennyiért a piaci szereplők töredéke fog csak regisztrálni, vagyis az egész kezdeményezés értelmét veszti – mondta Szöllősi Balázs.