Az agrárium idei bővülése felülmúlta a tavalyit

Az élőállat- és a növénytermesztés kibocsátásának volumene is komoly növekedést mutat.

MNO
2014. 12. 10. 9:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adatok azt mutatják, hogy az agrárium 2011 óta folyamatosan felülmúlja az előző évi teljesítményét. A bruttó hozzáadott érték tavaly változatlan áron 21, folyó áron 11 százalékkal emelkedett – közölte a KSH.

Az előzetes adatok alapján 2014-ben a növénytermesztés kibocsátásának volumene 12 százalékkal emelkedett az előző évihez képest, miközben 8,6 százalékkal mérséklődött a termelőiár-színvonal. A kibocsátás szerkezetében meghatározó gabonafélék termesztésének volumene ötödével nőtt, a kukoricáé harmadával nagyobb, mint tavaly volt. Az ipari növények kibocsátása 13, a takarmánynövényeké 3 százalékkal bővült. A napraforgó és a repcekibocsátás is számottevően nőtt a 2013. évihez viszonyítva.

A kertészeti termékek termesztésének volumene 3,1 százalékkal elmaradt az előző évitől, a burgonyáé azonban 10, a gyümölcstermesztésé pedig közel 4 százalékkal emelkedett 2014-ben.

Az élő állatok kibocsátása 6,2 az állati termékeké 3,4 százalékkal nőtt, így az állattenyésztés teljes termelési volumene 5,3 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest, a termelői árak változatlansága mellett. A bővülést főként az emelkedő sertés-, baromfi-, valamint a tejkibocsátás eredményezte.

A nagyobb kibocsátás a folyó termelő felhasználás volumenét is megemelte, árindexe viszont csökkent. A két legjelentősebb tétel, az energia és a takarmányok ára csökkent, a többié nem, vagy csak mérsékelten emelkedett.

A termelési tényezők jövedelme 11, a vállalkozói jövedelem 13 százalékkal magasabb volt, mint a tavalyi. Így a termelési tényezők munkaerőegységre jutó reáljövedelme 9 százalékkal emelkedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.