Hazatérnek az európai cégek Ázsiából

A vizsgált cégek 60 százaléka telepítette vissza Európába valamelyik tevékenységét az utóbbi egy évben.

mr
2014. 12. 01. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A PricewaterhouseCoopers pénzügyi tanácsadócég felmérése 384, az eurózónában működő, nem pénzügyi vállalatot vizsgált a múlt hónapban. Kiderült, hogy mintegy 60 százalékuk telepítette vissza Európába valamelyik tevékenységét az utóbbi egy évben.

A kínai bérek még mindig jóval az európaiak alatt vannak, de már sokkal kisebb a különbség, mint akár 6 évvel ezelőtt. Marco Palmieri, a Piquadro SpA olasz bőrdíszműmárka elnöke szerint a cég olaszországi alkalmazottainak átlagos havi bére mintegy ötszöröse a kínaiakénak. Hozzátette: ez az arány 2008-ban 16-szoros volt, és a felső vezetők díjazása azonos szinten van mindkét országban.

A cégek felmérik a kedvezőbb külföldi gyártási költségekből származó előnyöket, illetve az olyan hátrányokat, mint a tevékenységnek a távolság miatt nehézkesebb felügyelete, valamint a szállítási költségek és az időveszteség.

Az Egyesült Államokban már korábban elkezdték az ázsiai tevékenységek hazatelepítését a cégek. Luciano Fratocchi, az olaszországi L’Aquila Egyetem műszakimenedzsment-professzora mintegy 450 ilyen visszatelepítést vizsgált 2007 után.

A vizsgált cégek mintegy felét az Egyesült Államokba telepítették vissza, míg ötödét Olaszországba. Spanyolországban a magas munkanélküliség miatt a szakszervezetek rugalmasabbak a munkáltatókkal való tárgyalások során és alacsonyabb béreket is elfogadtak. Ezen felbátorodva a Ford Motor és a PSA Peugeot Citroën SA is összeszerelő üzemeket nyitott Spanyolországban.

A visszatelepülésben élen járnak a ruházati és elektronikai cégek, többek között azért, mert újra felfedezik a „Made in Europe” címke vonzerejét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.