Törölhetik az országvédelmi alapot

Rengeteg dologról döntött a testület, nem is kis jelentőségűekről.

MNO
2014. 12. 11. 20:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KT korábbi véleményét megerősítve fenntartja, hogy egyes bevételi előirányzatok megalapozottsága hiányos, különös tekintettel az állami vagyonnal kapcsolatos „egyéb értékesítési és hasznosítási bevételek” jelentős összegű előirányzatára, ezért szükségesnek tartja, hogy a központi költségvetésből új fejlesztések csak olyan ütemben induljanak, amilyen mértékben e címen a bevételek befolynak. A tanács által beazonosított bevételi kockázatok, valamint az a tény, hogy a költségvetési törvényjavaslat a törvényi feltételeknél feszesebb hiánycélt és GDP-arányos államadósság-csökkentést irányoz elő, nem teszi szükségessé, hogy a 2015. évi büdzsé külön országvédelmi alapot tartalmazzon.

A tanács célszerűbbnek tartaná az országvédelmi alap 30 milliárd forintos előirányzatát beépíteni a rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzatába azzal a kikötéssel, hogy e tartalék-előirányzat meghatározott százaléka 2015. szeptember 30-áig nem használható fel, és ezt követően is csak akkor, ha a hiánycél teljesülését a 2015. évi gazdasági és költségvetési folyamatok nem veszélyeztetik.

A testület határozatának indokolásában kitér arra: az eredeti, T/1794. számú törvényjavaslathoz képest az Országgyűlés által végrehajtott előirányzat változtatások közel azonos összegben – 67,7 milliárd, illetve 67,9 milliárd forint – érintették a bevételi és a kiadási főösszeget, ezáltal a pénzforgalmi hiány alig változott.

A KT szerint egyenlegjavítást hozott például a személyi jövedelemadó előirányzatának 5 milliárd forint összegű emelése, a céltartalék 17 milliárd forint összegű csökkentése, valamint az élelmiszerlánc-felügyeleti díj 6,4 milliárd forint összegű növelése. A tanács megítélése szerint kedvező, hogy az MVM tőkeemelésére az eredetileg előirányzottnál 32 milliárd forinttal kevesebb is elég, az Eximbank 18 milliárd forintos tőkejuttatását törölték, illetve a lakástámogatásoknál elérhető 15 milliárd forint megtakarítás azáltal, hogy a devizahitelek forintosítása az árfolyamgát konstrukciót is érinti.

Egyenlegromlást okoztak egyebek között az elfogadott adótörvény-módosítások – így az internetadó elvetése miatt a távközlési adónál 12,8 milliárd forintos kiesés, a kafetéria szabályainak változása miatt az egészségügyi hozzájárulásnál 36 milliárd forintos csökkenés –, illetve a kiterjesztés elmaradása és más korrekciók az e-útdíj-bevételnél, ez 20 milliárd forintos mérséklődést hozott. A szociális támogatási rendszer átalakítása 13 milliárd forinttal nagyobb előirányzatot igényel – miközben a helyi önkormányzatoktól 49 milliárd forintot átcsoportosítanak a járási hivatalokhoz a normatív segélyezési feladatokkal együtt. További 10 milliárd forintot meghaladó fejlesztési kiadásokat fogadott be az Országgyűlés, és az adósságkonszolidációban nem részesült önkormányzatok támogatásának kiegészítését 12,5 milliárd forintra növelték.

A pótlólagos kiadások részbeni forrásaként az országvédelmi alap – a KT-nak a törvényjavaslat tervezetére adott véleménye alapján 40 milliárdról 60 milliárd forintra megemelt – előirányzatát megfelezték.

A tanács célszerűnek látná egy egységes kockázatkezelési rendszer kialakítását, azaz a rendkívüli kormányzati intézkedésekre elkülönített 100 milliárd forint tartalék bevonását a kockázatkezelésbe. Ennek alapján a testület indokoltnak tartja a két tartalék egyesítését és szigorú szabály megalkotását a felhasználásra.

Az egységes költségvetési törvényjavaslat sem tartalmazza az állami vagyonnal kapcsolatos bevételeken belül az „egyéb értékesítési és hasznosítási bevételek” – összegszerűen 169 milliárd forint – megalapozását. Kockázatot hordoz, hogy a bevételekhez kapcsolt beruházási alap kiadásai bevételkiesés esetén év közben nem állíthatók meg, a beruházásoknál – a tapasztalatok szerint – ennek nagy a valószínűsége.

Az egységes törvényjavaslatban a stabilitási törvénynek megfelelően az államadósság-mutató a 2014 végére várható 76,3 százalékról 75,4 százalékra csökken. A tanács az adósságráta csökkentését a hiánycélt övező kockázatok ellenére is elérhetőnek tartja, így az államadósság-szabály az alaptörvény vonatkozó bekezdésének megfelelően 2015-ben várhatóan teljesül.

A Budapest Bank bejelentett megvásárlása 2015. évi költségvetésre való hatásának vizsgálata alapján a KT az NGM-mel való egyeztetés alapján azt állapította meg, hogy a tranzakció – a bemutatott konstrukció szerint – előreláthatóan nem fogja növelni a kormányzati szektor hiányát és adósságát.

Az adósságmutató 0,9 százalékpontos javulása azt jelenti, hogy az államadósság-szabály akkor is teljesül, ha a GDP vagy az államháztartási hiány az egységes költségvetési törvényjavaslatban foglaltaknál csekély mértékben kedvezőtlenebbül alakul. Ennek veszélye – a kedvező makrogazdasági és államháztartási folyamatok mellett is – fennáll, mert a növekedési várakozásokat tompíthatja az Európai Unió gazdasági teljesítményének csupán lassú erősödése, a geopolitikai feszültségek hatásának esetleges begyűrűződése, az olajpiac bizonytalansága, az EU Oroszországgal szembeni szankcióinak hatása. Továbbiakban is feszes költségvetési gazdálkodás szükséges tehát a hiánycél biztonságos tartása és az államadósság-szabály érvényesítése érdekében – olvasható a Költségvetési Tanács véleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.