Egyszerűbb lesz bankot váltani

Másfél év múlva a pénzintézeteknek önállóan, az ügyfél közreműködése nélkül kell intézniük a bankváltást.

Hajdú Péter
2015. 01. 12. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már az idén elkezdődik a 2014 nyarán megszavazott azon uniós irányelv bevezetésének előkészítése, amely hazánkban is jelentősen leegyszerűsíti a bankváltást. Az elképzelések szerint az ügyfélnek mindössze egyetlen meghatalmazást kell aláírnia, a többit a leváltott és az új bank önállóan intézi.

A Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának vezetője, Bartha Lajos a Napi Gazdaságnak elmondta, a jogszabály részleteinek kidolgozása már elkezdődött. A megvalósítás fokozatos lesz: egyes fázisokra már idén sor kerül, de a végleges megoldásra 2016 szeptemberéig várni kell. A tervezett jogszabály részletesen előírja majd a bankok kötelezettségeit. Így jövő szeptembertől a pénzintézetek feladata lesz, hogy az ügyfél meghatalmazását kézhez véve megnyissák az új számlát, átvezessék például az állandó átutalásokat, a csoportos beszedési megbízásokat, és a számlához kötött új bankkártyát bocsássanak ki. Egyszóval minden olyan pénzügyi szolgáltatást át kell helyezni az ügyfél által kiválasztott új bankba, amelyet a régiben használt. A Magyar Nemzeti Bank a nemrégiben megvásárolt Giro Zrt.-n keresztül segítheti a folyamatot azzal, hogy mintegy elszámolóházként működve a régi bankszámlaszámra érkező átutalásokat továbbítja az új pénzintézethez. A Giro ilyen jellegű feladatai fontos részei az intézmény novemberben elfogadott új stratégiájának.

A jegybank honlapja szerint manapság hazánkban átlagosan egy hónapot vesz igénybe a bankváltás, pedig több bank honlapján is videós útmutatás segíti a folyamatot. A tervezett változás bizonyára nagy segítséget nyújt majd a bankváltásra készülőknek. Kérdés persze, hogy az emberek azért nem vágnak bele bankváltásba, mert félnek annak nehézségeitől, vagy azért, mert erre nincs is igényük.

A Budapest Bank napokban kiadott felmérése azt mutatja, inkább az utóbbiról lehet szó. A kutatás azt mutatja, bár szavakban sokszor panaszkodunk a bankokra, évről évre mégis kevesebben szánják rá magukat a bankváltásra. Tavaly a lakosság mindössze négy százaléka választott új pénzintézetet. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban 10 százalék mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig tavaly már csak hét százalék. De egy jó ajánlat is egyre kevesebbeket lelkesít: 2013-ban a megkérdezettek húsz százaléka fontolná meg ilyen esetben a váltást, tavaly viszont már csak 17 százalékot lehetett volna elcsábítani. A jelenség magyarázata, hogy a megkérdezettek 90 százaléka elégedett bankjával, és megbízik benne. Minden bizonnyal az is hozzájárul az inaktivitáshoz, hogy bár az ügyfelek fontosnak tartják a kedvező költségszintet, az embereknek csak a fele ellenőrzi bankköltségei alakulását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.