Már az idén elkezdődik a 2014 nyarán megszavazott azon uniós irányelv bevezetésének előkészítése, amely hazánkban is jelentősen leegyszerűsíti a bankváltást. Az elképzelések szerint az ügyfélnek mindössze egyetlen meghatalmazást kell aláírnia, a többit a leváltott és az új bank önállóan intézi.
A Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának vezetője, Bartha Lajos a Napi Gazdaságnak elmondta, a jogszabály részleteinek kidolgozása már elkezdődött. A megvalósítás fokozatos lesz: egyes fázisokra már idén sor kerül, de a végleges megoldásra 2016 szeptemberéig várni kell. A tervezett jogszabály részletesen előírja majd a bankok kötelezettségeit. Így jövő szeptembertől a pénzintézetek feladata lesz, hogy az ügyfél meghatalmazását kézhez véve megnyissák az új számlát, átvezessék például az állandó átutalásokat, a csoportos beszedési megbízásokat, és a számlához kötött új bankkártyát bocsássanak ki. Egyszóval minden olyan pénzügyi szolgáltatást át kell helyezni az ügyfél által kiválasztott új bankba, amelyet a régiben használt. A Magyar Nemzeti Bank a nemrégiben megvásárolt Giro Zrt.-n keresztül segítheti a folyamatot azzal, hogy mintegy elszámolóházként működve a régi bankszámlaszámra érkező átutalásokat továbbítja az új pénzintézethez. A Giro ilyen jellegű feladatai fontos részei az intézmény novemberben elfogadott új stratégiájának.
A jegybank honlapja szerint manapság hazánkban átlagosan egy hónapot vesz igénybe a bankváltás, pedig több bank honlapján is videós útmutatás segíti a folyamatot. A tervezett változás bizonyára nagy segítséget nyújt majd a bankváltásra készülőknek. Kérdés persze, hogy az emberek azért nem vágnak bele bankváltásba, mert félnek annak nehézségeitől, vagy azért, mert erre nincs is igényük.
A Budapest Bank napokban kiadott felmérése azt mutatja, inkább az utóbbiról lehet szó. A kutatás azt mutatja, bár szavakban sokszor panaszkodunk a bankokra, évről évre mégis kevesebben szánják rá magukat a bankváltásra. Tavaly a lakosság mindössze négy százaléka választott új pénzintézetet. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban 10 százalék mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig tavaly már csak hét százalék. De egy jó ajánlat is egyre kevesebbeket lelkesít: 2013-ban a megkérdezettek húsz százaléka fontolná meg ilyen esetben a váltást, tavaly viszont már csak 17 százalékot lehetett volna elcsábítani. A jelenség magyarázata, hogy a megkérdezettek 90 százaléka elégedett bankjával, és megbízik benne. Minden bizonnyal az is hozzájárul az inaktivitáshoz, hogy bár az ügyfelek fontosnak tartják a kedvező költségszintet, az embereknek csak a fele ellenőrzi bankköltségei alakulását.