Fogyasztói csoportokat bírságolt a GVH

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a CL Brokers Group Kft.

2015. 01. 20. 21:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GVH megállapította, hogy a 2013. november 4. és 2014. április 11. között közzétett hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy a vállalkozás fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt. A reklámok nem adtak egyértelmű információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, s a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz és így a megszerezni kívánt dologhoz.

A tájékoztatás szerint a CL Brokers az igényelhető összegek, az időtartamok, a havi részletek, valamint a THM megjelenítésével azt a látszatot keltette a reklámokban, hogy a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza. A közlemény kiemeli: a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásaiból nem részesülnek, valamint a jövedelmük és az életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra. A versenyhatóság megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

Az elmúlt években több versenytanácsi – és ezek alapján bírósági – döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítéséről. Ezek többek között egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire és sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége.

A GVH korábban már többször felhívta a figyelmet arra, hogy 2014. január elsejétől nem lehet új fogyasztói csoportot létrehozni, azóta legfeljebb a kieső tagok helyébe lehet újakat felvenni. A fogyasztói csoport tagjai együtt takarékoskodnak autóra, lakásra, és ha együtt van egy eszköz ára, akkor azt megvásárolják, és kisorsolják a tagok között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.