Az adóhatóság munkatársai a mulasztókat figyelmeztetik, s március 1-jéig nem szabhatnak ki mulasztási bírságot, a vállalkozások pedig a próbaüzem végéig mentesülnek a kockázati biztosíték megfizetése alól – tájékoztatott a gazdasági tárca.
Közölték azt is, hogy a piaci szereplőktől beérkező észrevételek és javaslatok, valamint a próbaüzem első két hónapjának tapasztalatai alapján a minisztérium megvizsgálja a jogszabály módosításának lehetőségét és szükségességét. Azoknál a kérdéseknél, panaszoknál, amelyek orvoslása csak jogszabály-módosítással lehetséges, a tárca javasolni fogja az Országgyűlésnek a törvény módosítását.
Az Ekáert 2015. január 1-jén vezették be Magyarországon, ettől az időponttól kizárólag Ekáer-szám birtokában lehet bejelentési kötelezettség alá eső közúti szállítást végezni. Ha egy vállalkozás útdíjköteles gépjárművel – 3,5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű tehergépkocsival – az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra behoz, vagy Magyarországról valamely EU-tagállamba kivisz terméket, vagy belföldön nem végfelhasználó számára első adóköteles termékértékesítést végez, köteles erről a NAV-nál az Ekáer elektronikus felületén bejelentést tenni. A bejelentő Ekáer-számot kap, amely a szállítandó termékhez kapcsolódik, és 15 napig érvényes.
A minisztérium korábbi tájékoztatásaiban a rendszer bevezetését azzal indokolta, hogy a cél a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a szállítmányok fiktív utaztatásának megakadályozása, a gyakran az egészséget is veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása, az adóelkerülők kiszűrése.
A logisztikai szolgáltatók szerdai, MTI-hez eljuttatott közleményükben további türelmi időt kértek a rendszerrel kapcsolatban: a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZSZ) szerint az Ekáer egyebek mellett a nem egyértelmű jogszabályi megfogalmazásai miatt még nem alkalmas az éles üzemre, ezért a szakma javaslatot nyújtott be a tárcának a módosításra. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az Ekáer-rendelet visszavonását nevezte az egyetlen megnyugtató megoldásnak, mert álláspontjuk szerint a jogszabály számos ponton betarthatatlan.