Márciusig próbaüzemben az Ekáer

Az adóhatóság munkatársai a mulasztókat figyelmeztetik, de március 1-jéig nem szabhatnak ki mulasztási bírságot.

2015. 01. 22. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adóhatóság munkatársai a mulasztókat figyelmeztetik, s március 1-jéig nem szabhatnak ki mulasztási bírságot, a vállalkozások pedig a próbaüzem végéig mentesülnek a kockázati biztosíték megfizetése alól – tájékoztatott a gazdasági tárca.

Közölték azt is, hogy a piaci szereplőktől beérkező észrevételek és javaslatok, valamint a próbaüzem első két hónapjának tapasztalatai alapján a minisztérium megvizsgálja a jogszabály módosításának lehetőségét és szükségességét. Azoknál a kérdéseknél, panaszoknál, amelyek orvoslása csak jogszabály-módosítással lehetséges, a tárca javasolni fogja az Országgyűlésnek a törvény módosítását.

Az Ekáert 2015. január 1-jén vezették be Magyarországon, ettől az időponttól kizárólag Ekáer-szám birtokában lehet bejelentési kötelezettség alá eső közúti szállítást végezni. Ha egy vállalkozás útdíjköteles gépjárművel – 3,5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű tehergépkocsival – az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra behoz, vagy Magyarországról valamely EU-tagállamba kivisz terméket, vagy belföldön nem végfelhasználó számára első adóköteles termékértékesítést végez, köteles erről a NAV-nál az Ekáer elektronikus felületén bejelentést tenni. A bejelentő Ekáer-számot kap, amely a szállítandó termékhez kapcsolódik, és 15 napig érvényes.

A minisztérium korábbi tájékoztatásaiban a rendszer bevezetését azzal indokolta, hogy a cél a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a szállítmányok fiktív utaztatásának megakadályozása, a gyakran az egészséget is veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása, az adóelkerülők kiszűrése.

A logisztikai szolgáltatók szerdai, MTI-hez eljuttatott közleményükben további türelmi időt kértek a rendszerrel kapcsolatban: a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZSZ) szerint az Ekáer egyebek mellett a nem egyértelmű jogszabályi megfogalmazásai miatt még nem alkalmas az éles üzemre, ezért a szakma javaslatot nyújtott be a tárcának a módosításra. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az Ekáer-rendelet visszavonását nevezte az egyetlen megnyugtató megoldásnak, mert álláspontjuk szerint a jogszabály számos ponton betarthatatlan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.