Nem volt zökkenőmentes, bár érdemi fennakadást nem okoztak a tegnapi közlekedésben a díjköteles útszakaszok kiterjesztésével kapcsolatos rendelkezések. Az év első napján főként a Budapest környéki gyorsforgalmi utak használóinak okozhatott nehézséget annak megállapítása, hogy mely útszakasz lett fizetős, és melyik használható szabadon. Mint azt több olvasónk is észrevételezte, az ingyen használható Megyeri híd Pest felé vezető oldalán csak közvetlenül a Dunakeszi lehajtónál elhelyezett elektronikus tábla mutatja, hogy az M0-s körgyűrűn tovább haladva fizetni kell. Sokan jelezték azt is, többfelé csak az utak felett elhelyezett elektronikus táblák kiírásai teszik egyértelművé, hogy az autós már a fizetős szakaszon hajt.
A fizetős és szabadon használható utak közötti eligazodás egyébként is az M0-son tűnik a legnehezebbnek, itt ugyanis néhány szakaszon nem kell díjat fizetni. De – mint arra a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) felhívta a figyelmet – gyakorlatilag a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. által közzétett térképen zölddel jelzett útszakaszok zöme is fizetős, hiszen ezek többségére csak a díjköteles szakaszokra hajtva lehet eljutni. A VEKE tájékoztatása szerint Csömörnél, Maglódnál és az 5-ös számú főútnál van ilyen szakasz. Szintén kell matrica, ha Budapestről a Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljához akarunk eljutni, a 4-es számú főút érintett szakasza ugyanis szintén a fizetős kategóriába tartozik.
Az autósok panaszait ugyanakkor némileg csillapíthatja az, hogy egy hónapos türelmi idő van hatályban: azok az autósok, akik januárban matrica nélkül használják az újonnan díjkötelessé nyilvánított szakaszokat, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában – 1470 forintos szolgáltatási díj megfizetése mellett – az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. Az 5000 forintos, egész évre érvényes megyei matricák árusítása egyébiránt gond nélkül, az előzetes tájékoztatásoknak megfelelően elindult. A jegyeket jelenleg 1500 értékesítő- helyen, benzinkúton vásárolhatják meg az autósok, februárig pedig az összes – további 500 – e-matricát áruló helyen elérhető lesz az új engedély, valamint az online értékesítés is elindul, ami tegnap az előzetes ígéretek ellenére még nem működött teljeskörűen.
Az LMP közben bejelentette: megkeresi a parlament másik két ellenzéki frakcióját, hogy együtt forduljanak előzetes normakontrollért az Alkotmánybírósághoz az útdíjról szóló rendelet miatt. A párt szerint a szabályozás sérti a jogbiztonságot, mert rövid felkészülési időt hagyott, emellett Budapest és több város számára is rossz helyzetet teremtett.