Olcsóbb lehet a ponty és a busa

Technológiai fejlesztés zajlik az élőhal-szállítás területén.

BLM
2015. 02. 08. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németh István elmondta: a 2014-ben indult és idén júniusban záruló 250 millió forintos fejlesztéshez a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 200 millió forinttal járul hozzá az Új Széchenyi Terv keretében.

A projekt során olyan metódust dolgoznak ki, amelynek alkalmazásával nagyobb biztonsággal, távolabbra és olcsóbban lehet európai halfajokat szállítani. Németh István elmondta: a fejlesztés eredményeként a pontynál és a busánál már ezer kilométer távolságig kidolgozták a szállítás optimális feltételeit, a ragadozó halak esetében még zajlanak a kísérletek.

A cég elnöke felidézte, hogy a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium 2012-ben jött létre a projekt megvalósítására, majd csatlakozott hozzájuk a Szent István Egyetem (SZIE) halászati tanszéke. Ez utóbbi végzi a biológiai kutatásokat, és segíti a korábbi tudományos eredmények alkalmazását a projekt során. Laboratóriumi és üzemi kísérletek segítségével meghatározzák azokat az értékeket, amelyek optimalizálják a szállítható mennyiséget, a hőmérsékletet és az egyes fajokat – magyarázta a vezérigazgató.

Németh István megjegyezte: a műszaki megoldások kidolgozása két területen is folyik: a szállító jármű felépítményének és a hozzá tartozó halas tartályoknak a fejlesztésében, valamint egy szenzorrendszer kialakításában, amely adatokat gyűjt, elemez és visszacsatol. A BME közreműködésével a speciális tartályok műszaki tervei mellett már prototípusok is készültek.

A vezérigazgató elmondta, hogy a projekt lezárása után közzéteszik a vizsgálati és a technológiafejlesztési eredményeket, így a minimálisan 14 halfajhoz és korosztályhoz kötött technológiai leírást, a halszállítmányozáshoz illesztett szoftvert és a szenzoregyüttes alkalmazását leíró know-how-t, valamint egy használati mintaoltalmat.

A főleg édesvízi halak termelésével és forgalmazásával foglalkozó Tógazda folyamatosan exportál saját szállítóeszközeivel Ausztriába, Németországba, Lengyelországba, Romániába. A halászati társaság elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, a fejlesztés a cég számára évi 10 millió forintos előnyt eredményezhet.

A magyarországi haltermelés közel tizedét adó, teljes egészében magyar tulajdonú százhalombattai cég 2013-ban 710 millió forint nettó árbevétel mellett 30,5 millió forint nyereséget ért el, jelenleg több mint hatvan embernek ad munkát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.