Kétszer csenget, de csak egyszer jön?

Sok magyarországi kistelepülésen panaszkodnak a lakosok, hogy csak ritkán találkoznak a postással.

Bodacz Péter
2015. 03. 16. 10:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogy a jogszabályoknak megfelelő-e a Magyar Posta azon gyakorlata, miszerint több mint ezer településen csak heti két-három alkalommal kézbesítenek küldeményt. Lapunk információi szerint a Postások Független Szakszervezete csaknem egy évvel ezelőtt levélben fordult az NMHH-hoz, mivel a posta gyakorlatával szemben az uniós és hazai jogszabályok előírják a címek napi szintű – pontosabban heti ötszöri – felkeresését. Az elmúlt hónapokban azonban érdemben nem sok minden történt: első, tavaly nyár eleji beadványukra máig nem érkezett válasz, míg a januárban, immár Karas Monikának, a hatóság elnökének címzett panaszuk hatvan nap elteltével szintén állásfoglalásra vár.

A hatóság az üggyel kapcsolatban feltett kérdéseinkre ugyanakkor gyorsan válaszolt, bár túl sok konkrétumot nem tudtunk meg. Az NMHH közlése szerint – megfelelően a jogszabályi előírásoknak – folyamatosan ellenőrzi a postai szolgáltatók jogszerű működését, így a Magyar Posta mint kijelölt egyetemes szolgáltató kézbesítési tevékenységét is. – Jelenleg is folyamatban van egy hatósági ellenőrzés a postával szemben, ez várhatóan március végén zárul le, ha további adatkérésre és helyszíni ellenőrzésre nem lesz szükség – tájékoztatott a hatóság, megjegyezve: az ellenőrzéstől függetlenül kijelenthető, hogy a posta minden munkanapon végez kézbesítési tevékenységet, amelynek módját és minőségét a postai szolgáltatásokról szóló 2012-ben hozott törvény határozza meg. Ez egyebek között rögzíti, hogy – mint az NMHH válasza idézi – a kézbesítésre vonatkozó kötelezettség teljesítése alól az egyetemes postai szolgáltatónak van lehetősége mentesülésre ott, ahol annak teljesítése rendkívüli földrajzi, illetve infrastrukturális körülmények következtében nem vagy csak aránytalan nehézséggel lehetséges. A küldemények feldolgozására vonatkozó követelményt a jogszabályok azonban nem állapítanak meg.

Mindez tehát arra enged következtetni, hogy jogszabály biztosít kiskaput a posta számára. A kérdést illetően megkerestük magát a vállalatot is, ahol azt közölték, hogy a Magyar Posta Zrt. a mindenkor hatályos jogszabályoknak és az egyetemes postai közszolgáltatási szerződésben megfogalmazott követelményeknek eleget téve szolgálja ki ügyfeleit. Mint írják, a normál levelek 85 százalékát a feladás utáni harmadik munkanapig, 97 százalékát pedig az ötödik munkanapig rendre kézbesítik. Sőt, ezt az elvárást az elmúlt három évben túl is teljesítették. – A postatörvény előírja a hét minden munkanapján történő kézbesítést, ugyanakkor a nemzetközi eljárásokhoz igazodva az egyetemes szolgáltató belső munkaszervezésére és logisztikai rendszerére bízza, hogy ezt miként teljesíti. A posta minden tevékenységével maradéktalanul megfelel mind az uniós, mind a magyar jogszabályi elvárásoknak – fogalmazott válaszában a társaság, e szerint jelenleg csaknem tízezer fővel végeznek kézbesítési tevékenységet, emellett pedig a szolgáltatásaikat folyamatosan fejlesztik, korszerűsítik. A fejlesztéseik között említették meg például a csomag- és csekkbefizető automaták telepítését, valamint az átvételi pontok hálózatának bővítését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.