Mélykuti Tibor Czerván Györggyel, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkárával közösen tartott sajtótájékoztatón beszélt az uniós tejkvóta április elsejei kivezetéséről. A terméktanács elnöke közölte, a csökkentésre már idén is tettek javaslatot. Emlékeztetett: a magyar fogyasztó rendkívül árérzékeny, és a magyar tejtermékfogyasztás több mint fele tej.
Czerván György megismételte a tárca korábbi álláspontját az ügyben, miszerint a szakminisztérium támogatja az alapvető élelmiszerek áfájának mérséklését, figyelembe véve az ország büdzséjének teherbíró képességét. Mint mondta, a fogyasztói tej áfájának csökkentése mintegy 18 milliárd forintba kerülne.
Emlékeztetett: az áfacsökkentés a Nemzetgazdasági Minisztérium hatáskörébe tartozik, és a tárca vezetője a későbbiekben – a magyar gazdaság teljesítményének függvényében – nem zárta ki az áfamérséklés vizsgálatát. Az államtitkár utalt rá: az uniós tejkvóta a közös agrárpolitika egyik piacszabályozási eleme volt, megszüntetéséről még 2008-ban született döntés. Több ország nem használta ki a rendelkezésére álló kvótamennyiséget, Magyarország 20-25 százalékkal volt alatta. A kvótarendszer megszüntetése versenyhelyzetet teremt, ami nemcsak kihívás, hanem lehetőség is a magyar tejtermelők számára.
Annak érdekében, hogy az ágazat élni tudjon a lehetőséggel, a minisztérium megemelte a közvetlen támogatás összegét, ez 2014-ben még 28,93 milliárd forint volt, idén 49,43 milliárd forintra nő. Az állatjóléti támogatás összege mindkét évben 8 milliárd forint. Czerván György felhívta a figyelmet: a tejterméktanáccsal való konzultáció alapján létrejön egy 420 millió forintos marketingalap is, amely a jó minőségű magyar tej népszerűsítését szolgálja.
Mélykuti Tibor arról beszélt, hogy az utóbbi években megerősödött a terméktanács, ezt az is alátámasztja, hogy a miniszter reprezentatív szakmaközi szervezetként ismerte el 2013-ban. A terméktanács elnöke reményét fejezte ki, hogy 2020-ig az élelmiszeripar fejlesztésére szánt 300 milliárd forintos forrásból a tejfeldolgozók fejlesztésére is lehet majd fordítani. Jelezte: tejmarketingre a szakmaközi szervezet éves szinten a saját tagjai által összeadott pénzből mintegy 150-180 millió forintot tud majd költeni.
Sürgette a feketegazdaság elleni még hatékonyabb fellépést mind a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, mind a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről. Ennek egyik jó eszközének nevezte a nemrégiben bevezetett Elektronikus Közúti Áruforgalom-ellenőrző Rendszert (Ekáer).