Százmilliókat vihet még el az M4-es

Lázár János ígérete szerint minden megyei jogú városnak lesz autópálya-kapcsolata.

Bodacz Péter
2015. 04. 24. 4:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elbontani nem fogják, de az enyészeté sem lesz a harminc százalékban elkészült M4-es autópálya, amelynek építését hetekkel ezelőtt adta fel a kormány előbb kartellgyanúra, utóbb pénzhiányra hivatkozva. Mint azt Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője lapunk megkeresésére közölte, jelenleg folyik a vállalkozókkal és a hatóságokkal a létesítmény állagmegóvásához szükséges műszaki tartalom meghatározása.

Megtudtuk azt is, hogy a NIF nem kapott a létesítmény későbbi bontására vonatkozóan semmilyen utasítást, így valószínűleg hosszú évekig csak a pénzt fogja vinni az állagmegóvás és az őrzés. Arra vonatkozóan nem kaptunk tájékoztatást, hogy a feladat ellátása várhatóan mennyibe fog kerülni, de mint a területet ismerő, név nélkül nyilatkozó forrásunk közölte, ez akár évi sok száz millió forintba is kerülhet. Komoly műszaki kihívást jelenthet ugyanis, hogy a megóvandó létesítmények között szerepel számos félkész műtárgy, például a tervezett Tisza-híd, amelynek elkészült elemei nincsenek rögzítve, így egy árvíz fokozott veszélyhelyzettel járna. Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Miniszterelnökség sajtóosztályát is, ahol később ígértek tájékoztatást.

Kérdéseink egyebek mellett az eddig 42 milliárd forintot felemésztő – és jelen állás szerint soha el nem készülő – beruházás kormányzati felelősségét firtatták. Mint ismert, a 30 kilométer hosszú, Abony és Fegyvernek közötti gyorsforgalmi út építése 2013-ban kezdődött el. A beruházásra 110 milliárd forintot különített el a kormány annak reményében, hogy a finanszírozásra később uniós forrásokat is sikerül felhasználni. Az építkezést végül nem támogatta Brüsszel, a kormány pedig a kivitelezőkkel kapcsolatban fogalmazott meg kartellgyanút.

Míg az M4-es autópálya leállítása miatti botrány csitulni látszik, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy 2018-ig a Zalaegerszeg és Vasvár közötti autópálya-szakasszal 2018-ig megkezdődik az M9-es gyorsforgalmi út építése. Szavai szerint a választások évéig be kívánják fejezni a 76-os főút nyomvonalán megkezdett négy sávra szélesítést, aminek köszönhetően a zalai megyeszékhely gyorsforgalmi úton csatlakozhat az M7-es autópályához. – A 76-os út hazai költségvetésből készül, az M9-es pedig európai uniós források bevonásával valósul meg – fogalmazott Lázár János, hangsúlyozva: a kormány célja, hogy az elkövetkező három évben megkezdődjön a gyorsforgalmi utak építése minden megyei jogú város irányába.

Az útfejlesztéseket érintő hír, hogy az eredetileg becsült nettó 650 millió forintnál olcsóbban, 634 millió forintért vizsgálja felül a Roden Mérnöki Iroda Kft. az M2-es Budapest és Vác közötti szakasza bővítésének terveit. Az M0-s autóúttól induló és Vácig tartó, 19 kilométer hosszú autóút váltakozva kétszer két-, illetve kétszer egysávos, ennek baleset-veszélyessége miatt 2011-ben készült terv a bővítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.