Elbontani nem fogják, de az enyészeté sem lesz a harminc százalékban elkészült M4-es autópálya, amelynek építését hetekkel ezelőtt adta fel a kormány előbb kartellgyanúra, utóbb pénzhiányra hivatkozva. Mint azt Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője lapunk megkeresésére közölte, jelenleg folyik a vállalkozókkal és a hatóságokkal a létesítmény állagmegóvásához szükséges műszaki tartalom meghatározása.
Megtudtuk azt is, hogy a NIF nem kapott a létesítmény későbbi bontására vonatkozóan semmilyen utasítást, így valószínűleg hosszú évekig csak a pénzt fogja vinni az állagmegóvás és az őrzés. Arra vonatkozóan nem kaptunk tájékoztatást, hogy a feladat ellátása várhatóan mennyibe fog kerülni, de mint a területet ismerő, név nélkül nyilatkozó forrásunk közölte, ez akár évi sok száz millió forintba is kerülhet. Komoly műszaki kihívást jelenthet ugyanis, hogy a megóvandó létesítmények között szerepel számos félkész műtárgy, például a tervezett Tisza-híd, amelynek elkészült elemei nincsenek rögzítve, így egy árvíz fokozott veszélyhelyzettel járna. Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Miniszterelnökség sajtóosztályát is, ahol később ígértek tájékoztatást.
Kérdéseink egyebek mellett az eddig 42 milliárd forintot felemésztő – és jelen állás szerint soha el nem készülő – beruházás kormányzati felelősségét firtatták. Mint ismert, a 30 kilométer hosszú, Abony és Fegyvernek közötti gyorsforgalmi út építése 2013-ban kezdődött el. A beruházásra 110 milliárd forintot különített el a kormány annak reményében, hogy a finanszírozásra később uniós forrásokat is sikerül felhasználni. Az építkezést végül nem támogatta Brüsszel, a kormány pedig a kivitelezőkkel kapcsolatban fogalmazott meg kartellgyanút.
Míg az M4-es autópálya leállítása miatti botrány csitulni látszik, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy 2018-ig a Zalaegerszeg és Vasvár közötti autópálya-szakasszal 2018-ig megkezdődik az M9-es gyorsforgalmi út építése. Szavai szerint a választások évéig be kívánják fejezni a 76-os főút nyomvonalán megkezdett négy sávra szélesítést, aminek köszönhetően a zalai megyeszékhely gyorsforgalmi úton csatlakozhat az M7-es autópályához. – A 76-os út hazai költségvetésből készül, az M9-es pedig európai uniós források bevonásával valósul meg – fogalmazott Lázár János, hangsúlyozva: a kormány célja, hogy az elkövetkező három évben megkezdődjön a gyorsforgalmi utak építése minden megyei jogú város irányába.
Az útfejlesztéseket érintő hír, hogy az eredetileg becsült nettó 650 millió forintnál olcsóbban, 634 millió forintért vizsgálja felül a Roden Mérnöki Iroda Kft. az M2-es Budapest és Vác közötti szakasza bővítésének terveit. Az M0-s autóúttól induló és Vácig tartó, 19 kilométer hosszú autóút váltakozva kétszer két-, illetve kétszer egysávos, ennek baleset-veszélyessége miatt 2011-ben készült terv a bővítésére.