2,2 százalékra saccolja az MNB a jövő évi hiányt

A jegybank azt is feltételezi, hogy jövőre az államadósság a GDP 2 százalékának megfelelő összeggel csökken.

2015. 05. 27. 13:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Költségvetési jelentés című kiadványában a jegybank azt is feltételezi, hogy jövőre az államadósság a GDP 2 százalékának megfelelő összeggel csökken, eltekintve az árfolyamváltozás hatásától. Az adósságráta szintje ugyanakkor nagymértékben függ a forint árfolyamától – hívják fel a figyelmet. A 2014. év végi 315 forint/euró árfolyammal számolva 2015 végén 75,4 százalék, 2016 végén 73,4 százalék lenne az adósságráta. A költségvetési törvényjavaslatban feltételezett 304 forint/euró árfolyamon mindkét évben 1-1 százalékponttal alacsonyabb lehet az adósságráta.

A Költségvetési Tanácsnak készített szakértői háttérelemzések összefoglalójában az MNB kifejti, hogy a költségvetés makrogazdasági pályája megalapozott, de a kitűzött, 2 százalékos GDP-arányos hiányt az országvédelmi alap teljes törlésével lehetne megközelíteni, valamint megjegyzik, hogy az inflációs prognózisban is van eltérés.

A törvényjavaslat a 2016. évi GDP-növekedést 2,5 százalékra, míg az inflációt 1,6 százalékra becsüli. Az MNB márciusi Inflációs jelentésben szereplő előrejelzése a gazdasági növekedésre 2,5 százalék, az inflációra pedig 2,6 százalék. A költségvetési törvény alacsonyabb inflációs várakozása mellett részben az állhat, hogy figyelembe veszi a javaslatban szereplő új intézkedéseket is – írták.

A főbb kockázatok között sorolta fel az MNB, hogy az egyéb értékesítési és hasznosítási bevételek soron 115 milliárd forint bevételt irányoz elő a költségvetési törvényjavaslat, de nem tartalmazza ennek forrását, hátterét. Az MNB így e bevétellel nem számolt, tekintettel arra is, hogy a 2015-re tervezett hasonló jellegű 169 milliárd forint bevétel forrása sem ismert.

Az egészségügyi intézmények újratermelődő tartozásállománya a GDP 0,1-0,2 százalékával növelheti áthúzódó hatásként a jövő évi költségvetési hiányt, amennyiben ebben az évben nem kerül sor teljes adósságkonszolidációra – hívták fel a figyelmet.

Az európai uniós forrásokból igénybe vehető összeget igen nehezen megbecsülhetőnek ítéli az MNB, amely előrejelzésében a ciklus végére jobban koncentrálódó lefutással számol, ezért 2016-ban a törvényjavaslatban szereplőnél alacsonyabb lehívás, ezért kisebb önrészigény szerepel. Amennyiben teljesül a kormányzati terv az uniós források nagyobb mértékű igénybevételére, az a jegybanki szakértők által várt alappályánál magasabb hiányt, de egyben nagyobb beruházási aktivitást okozhat.

Az MNB megállapította, hogy a költségvetési törvényjavaslat megfelel az alaptörvényben megfogalmazott adósságszabálynak, de nem teljesíti a stabilitási törvényben szereplő jelenleg hatályos adósságszabály követelményét, amelynek módosítását a kormány már kezdeményezte az Országgyűlésben. Az államháztartási törvény 3 százalékos deficit-előírásának eleget tesz a költségvetési javaslat, de mint az MNB elemzése rámutat, nem lehet egyértelműen megítélni, hogy megfelel-e az államháztartási törvényben előírt strukturális egyenlegnek. A törvényjavaslat nem tartalmazza ugyanis, hogy mekkora a strukturális hiánnyal számol 2016-ban a kormányzat az államháztartási törvényben rögzített GDP-arányos 1,7 százalékhoz képest. Az MNB által várt 2,2 százalékos ESA-hiány mellett azonban kérdéses a szabály teljesülése, mert ahhoz erősen negatív kibocsátási rés kellene, ami az MNB aktuális és potenciális GDP-re vonatkozó becslései szerint nem valószínűsíthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.