A Magyar Reklámszövetség és további kilenc szervezet közös álláspontja szerint a reklámadót módosító javaslat versenyhátrányt okoz a mikro- és kisvállalkozásoknak.
Az alacsony árbevételű vállalkozások számára javasolt 0 százalékos adókulcs 100 millió forintos reklámárbevételig ad könnyítést, minden nagyobb árbevételű vállalkozás számára egységes 5,3 százalékos tervezett adóval számol. Ez egyértelműen csökkenti a hazai mikro- és kisvállalkozások növekedési lehetőségeit, és fokozza a hazai kis- és középvállalkozások versenyhátrányát a nagyvállalatokkal és globális szereplőkkel szemben – mutat rá közleményében a reklámszövetség.
A szakmai szervezetek szerint a törvénytervezet világossá teszi, hogy a kormányzat csak néhány piaci szereplőnek kedvez, a reklámipar összes többi szereplőjét indokolatlan adóemeléssel terheli. Tízszeres extra adóteherrel sújtja a tervezet például azokat a vállalkozásokat, amelyek eddig az 1 százalékos kulcs hatálya alá estek, hiszen eddig egy 800 milliós árbevételű vállalkozásnak 3 millió forint reklámadót kellett megfizetnie, a módosítással viszont 37,1 millió forint adó megfizetésére köteleznék.
A szakmai szervezetek kifogásolják továbbá, hogy az új tervezetben nem esik szó a saját reklám megszüntetéséről. A tervezetből kiderül, hogy a saját reklám az adó hatálya alatt marad, ennek megfizetése a 100 millió forint feletti egységes adókulcs miatt minden nagyobb, terméket előállító és szolgáltatást forgalmazó cég számára óriási költségemelkedést jelent.
A szövetség rámutat: a tervezett 7-9 milliárd forint várt adóbevételnél lényegesen nagyobb a teljes magyar gazdaság számára okozott kár. A szervezet korábban is jelezte, amit nemzetközi tanulmányok is alátámasztanak: az egységes adó bevezetése növeli a fogyasztói árakat, inflációt gerjeszt, elbocsátásokat eredményez, elmélyíti a versenyhátrányt a globális szereplőkkel szemben, és a magyar nyelven elérhető médiatartalmak mennyiségének csökkenéséhez, minőségének nagymértékű romlásához vezet.
A közleményben a szövetség megjegyezte, hogy a korábbi sajtóértesülések és az Európai Bizottság eljárása alapján a szakma azt várta, hogy a kabinet egyeztet az érintett szervezetekkel, ennek ellenére egyeztetés nélkül jelent meg az újabb tervezet a Kormány.hun.
A Magyar Reklámszövetség és a szakmai szervezetek a reklámadó-módosítási tervezethez benyújtható észrevételi lehetőséggel május 9-ig élni fognak, a Magyar Reklámszövetség pedig a napokban tervezi benyújtani az Európai Bizottság számára észrevételét a magyar reklámadó tárgyában indított vizsgálat kapcsán.