A reklámadó a teljes magyar gazdaságnak kárt okoz

A szakmai szervezetek egyeztetéseket sürgetnek, és azt kérik a kormánytól, fontolja meg az adó eltörlését.

2015. 05. 06. 18:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Reklámszövetség és további kilenc szervezet közös álláspontja szerint a reklámadót módosító javaslat versenyhátrányt okoz a mikro- és kisvállalkozásoknak.

Az alacsony árbevételű vállalkozások számára javasolt 0 százalékos adókulcs 100 millió forintos reklámárbevételig ad könnyítést,  minden nagyobb árbevételű vállalkozás számára egységes 5,3 százalékos tervezett adóval számol. Ez egyértelműen csökkenti a hazai mikro- és kisvállalkozások növekedési lehetőségeit, és fokozza a hazai kis- és középvállalkozások versenyhátrányát a nagyvállalatokkal és globális szereplőkkel szemben – mutat rá közleményében a reklámszövetség.

A szakmai szervezetek szerint a törvénytervezet világossá teszi, hogy a kormányzat csak néhány piaci szereplőnek kedvez, a reklámipar összes többi szereplőjét indokolatlan adóemeléssel terheli. Tízszeres extra adóteherrel sújtja a tervezet például azokat a vállalkozásokat, amelyek eddig az 1 százalékos kulcs hatálya alá estek, hiszen eddig egy 800 milliós árbevételű vállalkozásnak 3 millió forint reklámadót kellett megfizetnie, a módosítással viszont 37,1 millió forint adó megfizetésére köteleznék.

A szakmai szervezetek kifogásolják továbbá, hogy az új tervezetben nem esik szó a saját reklám megszüntetéséről. A tervezetből kiderül, hogy a saját reklám az adó hatálya alatt marad, ennek megfizetése a 100 millió forint feletti egységes adókulcs miatt minden nagyobb, terméket előállító és szolgáltatást forgalmazó cég számára óriási költségemelkedést jelent.

A szövetség rámutat: a tervezett 7-9 milliárd forint várt adóbevételnél lényegesen nagyobb a teljes magyar gazdaság számára okozott kár. A szervezet korábban is jelezte, amit nemzetközi tanulmányok is alátámasztanak: az egységes adó bevezetése növeli a fogyasztói árakat, inflációt gerjeszt, elbocsátásokat eredményez, elmélyíti a versenyhátrányt a globális szereplőkkel szemben, és a magyar nyelven elérhető médiatartalmak mennyiségének csökkenéséhez, minőségének nagymértékű romlásához vezet.

A közleményben a szövetség megjegyezte, hogy a korábbi sajtóértesülések és az Európai Bizottság eljárása alapján a szakma azt várta, hogy a kabinet egyeztet az érintett szervezetekkel, ennek ellenére egyeztetés nélkül jelent meg az újabb tervezet a Kormány.hun.

A Magyar Reklámszövetség és a szakmai szervezetek a reklámadó-módosítási tervezethez benyújtható észrevételi lehetőséggel május 9-ig élni fognak, a Magyar Reklámszövetség pedig a napokban tervezi benyújtani az Európai Bizottság számára észrevételét a magyar reklámadó tárgyában indított vizsgálat kapcsán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.