Földtörvény: komoly vitát vár a kamara elnöke

Az uniós és magyar érdekek parázs ütközésére számít Győrffy Balázs.

2015. 05. 20. 19:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Győrffy véleménye szerint ésszerű és életszerű, hogy a brüsszeli érveket ne egyértelműen befogadó állásponttal fogadja a kormány, hanem megpróbálják a magyar nemzeti érdekeket érvényesíteni. „Itt komoly vita várható, a jogászokra nagy szerep hárul” – fogalmazott.

Ha kell, a kamara mint köztestület nemzetközi vagy hazai szinten is fellép a földtörvény védelmében – jelezte. A hatályos jogszabály ugyanakkor némi módosításra szorul majd akkor is, ha az Európai Unió egyetlen ponton sem kötelezi Magyarországot a változtatásra. Reményét fejezte ki, hogy a harc sikeres lesz, és a végeredménye mindenkit megnyugvással tölt el.

Kitért arra, hogy tervben volt a kétharmados hozzájárulást igénylő jogszabály finomhangolása a mindennapi gyakorlat és észrevételek alapján. Szavai szerint az Európai Bizottság részéről érkezett megkeresés és a kötelezettségszegési eljárás előszobájában való ücsörgés arra késztette a kormányzatot, hogy ne nyúljon még a törvényhez, és várják meg a brüsszeli észrevételeket. Ezt követően lehet majd a változtatási szükségszerűségeket és az uniós kötelezettségeket „egy kalapban” átvezetni a jogszabályon – mondta.

Győrffy Balázs kiemelte: a termőföld mint természeti erőforrás a teljes nemzeti vagyon egynegyede, más vagyonnal ellentétben nem lehet gyarapítani, a szabályozása stratégiai kérdés.

Emlékeztetett, hogy a tavaly április végén lejárt moratórium és az ehhez kapcsolódó jogalkotási kényszer nagy vihart kavart. Szavai szerint a 2014. május elsejével hatályba lépett jogszabály célja volt, hogy a helyben élők és valóban mezőgazdasággal foglakozók kapjanak lehetőséget a termőföld birtoklására és használatára. A szabályozással a fő motiváció a belföldi és külföldi spekuláció elleni fellépés volt, a hatályos törvény csak belföldi magánszemély számára biztosít földvásárlási lehetőséget, a földvásárlásra jogosultak köre érdemben szűkült a korábbi szabályozáshoz képest – mondta.

Közölte, hogy a törvény fontos eleme a helyi földbizottságok megalakulása. Mivel azonban ezek nem alakultak meg, a NAK megyei igazgatóságai hagyják jóvá az adásvételeket a jogszabály előírásai alapján, ezek heti rendszerességgel üléseznek. A kamara igazgatóságai a települési agrárgazdasági bizottság véleményének figyelembevételével döntenek.

Győrffy Balázs elmondta: eddig 32 ezer adásvételi szerződés érkezett a NAK-hoz, a feladatot sikerrel ellátták, az adásvételek ideje nem hosszabbodott meg, minden esetben határidőn belül döntöttek.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) A birtokpolitikai mozgástérrel kapcsolatos bizonytalanságok hatásai az Európai Unió új tagállamainak szabályozására címmel rendezett tanácskozásán Szilágyi Ákos, a Miskolci Egyetem docense rámutatott: 2014 május elsejétől, a moratórium lejártával ki kellett alakítani az uniós jogrendnek megfelelő szabályozást.

A legfontosabb jogi kereteket az unió elsődleges jogforrásai adják, ezek közül kiemelte a diszkrimináció tilalmát, a tőke szabad mozgását és a letelepedés szabadságát előíró irányelveket, ezeknek a tagállamoknak meg kell felelni. A tagállamok szabályozása sokféle, a jelenlegi magyar szabályozás alapvetően a mezőgazdasági földre koncentrál, a mezőgazdasági üzem kategória kidolgozása várat magára. A törvény a tulajdonhasználati kérdéseket rendezte, az öröklési kérdések nincsenek szabályozva – mondta.

Kurucz Mihály, az ELTE docense kitért arra, hogy Magyarország az EU tagjaként köteles betartani az uniós jogot, ennek megfelelően kell a saját belső szabályozását átalakítani. Ha ezt nem teszi, akkor a bizottság fellép a szerződésszegő állammal szemben, továbbá az állampolgárok is felvethetik az uniós jog sérelmét.

Korom Ágoston, az NKE tanársegédje szerint az európai birtokpolitika legnagyobb problémája az, hogy régebben csak a tőke szabad mozgásának kritériumait kellett alkalmazni, jelenleg viszont az összes gazdasági alapszabadság kritériumának kell megfelelni. Ez a tagállam szabályozási képességének drasztikus csökkenéséhez vezethet – fejtette ki. Az a baj, hogy nem tőke a föld – fogalmazott. Az európai gazdasági alkotmányosság az európai jogban elsőbbséget élvez a többi szerződéses rendelkezéssel szemben – mondta.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.