Kivezetik a devizás autóhiteleket?

A jegybank biztosítaná a forintra váltáshoz szükséges eurót a forint stabilitása érdekében.

Hajdú Péter
2015. 05. 06. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Biztosítaná a devizában nyilvántartott gépjármű- és személyi kölcsönök forintra váltásához szükséges eurómennyiséget a bankrendszernek a Magyar Nemzeti Bank (MNB), amennyiben sor kerülne a hitelek forintosítására – értesült lapunk. Az akcióval a jegybank célja az – akárcsak a jelzáloghitelek forintra váltásánál –, hogy az érintett pénzintézetek rendelkezésére álljon az átváltáshoz szükséges devizamennyiség. Ennek azért van különös jelentősége, mert ha a kiváltáshoz szükséges hatalmas devizaigény egyszerre jelenne meg a piacon, az – ha csak rövidebb időre is, de – akár jelentősen gyengíthetné a forintot.

Hogy pontosan milyen árfolyamon történne az átváltás, azt egyelőre nem tudni, az azonban bizonyosnak látszik, hogy a pénzügyi szolgáltatók akkor járnak jobban, ha nem várják meg a forintosításról szóló esetleges döntést, hanem maguk váltják forintra a hiteleket. Arra ugyanis van esély, hogy központi átváltás esetén nem napi, hanem kedvezményes árfolyamon történhet a forintosítás. Amennyiben a jelzáloghitelek kivezetésekor alkalmazott 256,5 forintos rátán, úgy kérdés, hogy ki fizeti a különbözetet. A rögzített átváltási árfolyamhoz képest ugyanis jelentősen erősödött a svájci frank. Ha a svájci deviza tegnapi árfolyama – 289,73 forint – helyett a 256,5 forintos rögzített árfolyammal számolunk, úgy közel 13 százalékkal olcsóbban szabadulhatnának meg svájcifrank-adósságuktól az érintettek.

A hitelintézetek egy része már felismerte a veszélyt, hiszen – amint Nagy Márton, a jegybank ügyvezető igazgatója az M1-nek adott interjújában elmondta – több bank már tömegesen forintosítja nemcsak a gépjármű-, de a személyi hiteleket is. Az igazgató arról is szólt, hogy amennyiben nem sikerül rávenni az átváltástól húzódozó pénzintézeteket a forintosításra, akkor jöhet szóba a központilag elrendelt forintra váltás. Hogy pontosan mekkora összegről van szó, azt nem tudni, de Nagy Márton a Heti Válasznak adott interjújában arról beszélt, hogy a teljes pénzügyi szektorban az autó- és személyi devizahitelt fölvevők száma elérheti a 290 ezret, tartozásuk összege pedig az ötszázmilliárd forintot.

Úgy tűnik, a jegybank elszánt az átváltás ügyében, akár új forintosítási törvény megalkotását is támogatná, csak hogy elkerülje a bankrendszer stabilitását gyengítő hitelfelvevői fizetésképtelenséget. Legalábbis erre lehet következtetni a Napi Gazdaság híréből. A lap információi szerint azért tartja különösen fontosnak és azért ösztönözné a még élő autókölcsönök forintra váltását a jegybank, mert attól tart, hogy a gépjárműhiteleken elszenvedett árfolyamveszteségek miatt a hitelt felvevők jelzáloghitelüket sem tudják majd fizetni. Annál is égetőbb a probléma megoldása, mert a bankokkal szemben eladósodott 110 ezer deviza-autóhiteles közül több tízezernek jelzáloghitele is van. Ha nekik valóban problémát jelent a kölcsön törlesztése, az a bankrendszer számára is komoly gondot okozhat, hiszen tízezrével lesznek, akik egyszerre két kölcsön törlesztésével is elmaradnak, s így emelkedhet a bedőlt hitelek száma is. S akkor még nem beszéltünk arról a több tízezer autóhitelesről, aki jelzáloghitele mellé – nem banktól, hanem lízingcégtől vagy más pénzügyi szolgáltatótól – vett fel kölcsönt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.