Biztosítaná a devizában nyilvántartott gépjármű- és személyi kölcsönök forintra váltásához szükséges eurómennyiséget a bankrendszernek a Magyar Nemzeti Bank (MNB), amennyiben sor kerülne a hitelek forintosítására – értesült lapunk. Az akcióval a jegybank célja az – akárcsak a jelzáloghitelek forintra váltásánál –, hogy az érintett pénzintézetek rendelkezésére álljon az átváltáshoz szükséges devizamennyiség. Ennek azért van különös jelentősége, mert ha a kiváltáshoz szükséges hatalmas devizaigény egyszerre jelenne meg a piacon, az – ha csak rövidebb időre is, de – akár jelentősen gyengíthetné a forintot.
Hogy pontosan milyen árfolyamon történne az átváltás, azt egyelőre nem tudni, az azonban bizonyosnak látszik, hogy a pénzügyi szolgáltatók akkor járnak jobban, ha nem várják meg a forintosításról szóló esetleges döntést, hanem maguk váltják forintra a hiteleket. Arra ugyanis van esély, hogy központi átváltás esetén nem napi, hanem kedvezményes árfolyamon történhet a forintosítás. Amennyiben a jelzáloghitelek kivezetésekor alkalmazott 256,5 forintos rátán, úgy kérdés, hogy ki fizeti a különbözetet. A rögzített átváltási árfolyamhoz képest ugyanis jelentősen erősödött a svájci frank. Ha a svájci deviza tegnapi árfolyama – 289,73 forint – helyett a 256,5 forintos rögzített árfolyammal számolunk, úgy közel 13 százalékkal olcsóbban szabadulhatnának meg svájcifrank-adósságuktól az érintettek.
A hitelintézetek egy része már felismerte a veszélyt, hiszen – amint Nagy Márton, a jegybank ügyvezető igazgatója az M1-nek adott interjújában elmondta – több bank már tömegesen forintosítja nemcsak a gépjármű-, de a személyi hiteleket is. Az igazgató arról is szólt, hogy amennyiben nem sikerül rávenni az átváltástól húzódozó pénzintézeteket a forintosításra, akkor jöhet szóba a központilag elrendelt forintra váltás. Hogy pontosan mekkora összegről van szó, azt nem tudni, de Nagy Márton a Heti Válasznak adott interjújában arról beszélt, hogy a teljes pénzügyi szektorban az autó- és személyi devizahitelt fölvevők száma elérheti a 290 ezret, tartozásuk összege pedig az ötszázmilliárd forintot.
Úgy tűnik, a jegybank elszánt az átváltás ügyében, akár új forintosítási törvény megalkotását is támogatná, csak hogy elkerülje a bankrendszer stabilitását gyengítő hitelfelvevői fizetésképtelenséget. Legalábbis erre lehet következtetni a Napi Gazdaság híréből. A lap információi szerint azért tartja különösen fontosnak és azért ösztönözné a még élő autókölcsönök forintra váltását a jegybank, mert attól tart, hogy a gépjárműhiteleken elszenvedett árfolyamveszteségek miatt a hitelt felvevők jelzáloghitelüket sem tudják majd fizetni. Annál is égetőbb a probléma megoldása, mert a bankokkal szemben eladósodott 110 ezer deviza-autóhiteles közül több tízezernek jelzáloghitele is van. Ha nekik valóban problémát jelent a kölcsön törlesztése, az a bankrendszer számára is komoly gondot okozhat, hiszen tízezrével lesznek, akik egyszerre két kölcsön törlesztésével is elmaradnak, s így emelkedhet a bedőlt hitelek száma is. S akkor még nem beszéltünk arról a több tízezer autóhitelesről, aki jelzáloghitele mellé – nem banktól, hanem lízingcégtől vagy más pénzügyi szolgáltatótól – vett fel kölcsönt.