Nézze meg, hogy gondozzák a legújabb vonatokat!

Bejártuk a megújult istvánteleki vasúti bázist, bemutatjuk, hogy teszik menetképessé a legújabb vonatokat.

Molnár Dániel
2015. 05. 30. 17:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egy áramnemű, alacsonypadlós elővárosi és regionális villamos motorvonatok – melyek közül ottjártunkkor 33 szerelvény már megérkezett a bázisra – fokozatosan állnak szolgálatba a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs-, Budapest–Szob-, Budapest–Veresegyház–Vác-, Budapest–Cegléd–Szolnok- és a villamosítás befejezését követően Budapest–Esztergom-vasútvonalakon.

Noha évekkel ezelőtt a MÁV már rendelt 60 darab ugyanilyen típusú járművet, azokat a Stadler pusztaszabolcsi üzemében tartják karban. A nemrég érkezett, különféle extrákkal és új típusú vonatbefolyásoló berendezéssel felszerelt gépek gondozását ugyanakkor a vasúttársaság maga végzi. A 42 új motorvonattal együtt immár a budapesti elővárosi járművek – melyeknek immár egyre nagyobb részét képezik a modern, alacsonypadlós járművek – csaknem kétharmadát a svájci gyártó adja. Az akadálymentesített kocsik összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük 160 kilométer óránként. A Flirtök erejét mutatja, hogy 1,2 méter per négyzetszekundumos gyorsulásra képesek. Az újonnan érkezett gépek annyiból is eltérnek elődeiktől, hogy eleve vezeték nélküli internettel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint fedélzeti utastájékoztató monitorokkal is rendelkeznek.

Nézze meg, milyen szintű háttérmunkát igényel, hogy a vonatok reggel kigördülhessenek az állomásokról:

Mivel a korábban vásárolt Stadler motorvonatokat a cég saját pusztaszabolcsi telephelyén látja el, ezért a vasúttársaság szakembereit ki kellett képezni a mindennapi teendőkre. A svájci vállalatnak mozdonyvezetői, baleseti emelési, üzemeltetői és karbantartói kiképzést is kellett tartania mintegy 130 szakembernek. A karbantartási szakértők egyébként a Flirtök legkisebb részegységeinek beépítését és a szükséges speciális szerelési lépéseket is elsajátították.

Az istvánteleki karbantartó bázis egy része már korábban megújult: 2010-re készült el például az új, zárt rendszerű és környezetbarát vonatmosó. Havonta nagyjából 900 járművet tisztítanak le, ehhez pedig csupán 54 köbméter vizet fogyasztanak el. A zárt rendszerű mosóban ugyanis a már felhasznált vizet megtisztítják és újra felhasználják, ezáltal mindössze félszáz köbmétert veszítenek havonta.

A felújított karbantartólétesítmény ötszintű karbantartást tesz lehetővé, egészen a kéthetente aktuális átvizsgálástól kezdve – amikor a beszállóajtókat, kerekesszék-emelőberendezéseket, a WC működését vagy a vezetőállást ellenőrzik – egészen a K4-es szintű éves revízióig, amikor elvégzik például a fékrendszer teljes vizsgálatát vagy éppen különböző utasbiztonsági méréseket hajtanak végre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.