Az Uberhez igazolhatnak át a taxisofőrök

Világszerte napi egymillióan élnek a közösségi autózás lehetőségével, Magyarországon negyvenezren regisztráltak.

Horváth Attila
2015. 07. 03. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt pénteken közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy az Uber, a Wundercar és a többi közösségi fuvarozásnak nevezett alkalmazásokkal taxizni Budapesten ezentúl csak sárga autóval lehet. Csak hatósági árszabással, azaz 450 forintos alapdíjjal és 280 forintos kilométerenkénti díjjal végezhető a tevékenység. Diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek. A rendelet ezen része három hét múlva lép érvénybe. A fővárosi taxisok korábban többször tüntettek a rendszer ellen, kifogásolták, hogy a sofőrök engedélyek nélkül, adót nem fizetve végzik tevékenységüket. Az ügyet vizsgálta az adóhatóság, mindenkinél találtak szabálytalanságot. Nyomozott a Budapesti Közlekedési Központ, vizsgálatot indított az Igazságügyi Minisztérium is.

– Jelenleg tanulmányozzuk a meghozott döntések tartalmát, azok esetleges hatását az autómegosztó rendszerekre Budapesten. Továbbra is működni fogunk a fővárosban, keressük egy konstruktív párbeszéd lehetőségét a döntéshozókkal, hogy egy modern szabályozás jöjjön létre, amely a magyar felhasználók érdekeit tartja szem előtt – válaszolta lapunk megkeresésére az Uber sajtóosztálya. Hozzátették, rendszerüket naponta átlagosan egymillióan választják, Budapesten pedig már több mint negyvenezer regisztrált felhasználójuk van.

Az Országos Taxisszövetség elnöke szerint az NFM szakszerűen előkészítette a rendelet tartalmát. Metál Zoltán kiemelte, a technológiát és az innovációt nem tiltják, de a szolgáltatást végző gépkocsivezető, illetve a személyszállító jármű nyilvántartását, ellenőrzését és vizsgáztatását nem engedik ki a kezükből, tehát ez a szolgáltatás tevékenységi engedélyhez kötött lesz. Hozzátette, a jelenlegi modellt az Uber és a Wundercar hosszú távon nem tudja majd működtetni, mert egyre jobban szembekerülnének a hatóságokkal. Ugyanakkor, ha képesek nemcsak az innovációban, de egy törvényes keretek között működő új struktúrában gondolkodni, akkor lehetőségük lesz arra, hogy transzparens piaci szereplővé váljanak.

– A taxisok engedélyét a közlekedési hatóság adja ki az előírt jogszabályi feltételek megléte esetén. Az Uber és a Wundercar, amennyiben szintén megfelelnek azon jogszabályi előírásoknak, ami a fuvarszervezőkre vonatkozik, együttműködhetnek egymással, de továbbra sem térhetnek el a helyi önkormányzati szabályozástól. Ilyen Budapesten például a hatósági ár és a megfelelő arculat – nyilatkozta lapunknak Metál Zoltán. Kérdésünkre válaszolva elmondta, ha ezeket a feltételeket betartják az új fuvarszervezők, és egy olyan konstrukciót ajánlanak a taxisoknak, ami versenyképes lehet a jelenlegi irodák szolgáltatási díjával, akkor elképzelhető, hogy egy taxis uberessé váljon. Azt is elmondta ugyanakkor, hogy egy új, önálló egyéni vállalkozás beindítása a legfrissebb képzési feltételek teljesítésével, gépjármű beállításával, az előírt eszközök beszerzésével többmilliós forrást igényel. Ha valaki inkább alkalmazotti viszonyban szeretne szolgáltatni, a képzések és a kauciós díjak akkor is elérik a több százezer forintot.

A rendelet további, műszaki előírásairól, azaz arról, hogy taxizni csak tízévesnél fiatalabb, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált kocsival lehet, az elnök elmondta, nem teljesíthetetlen feltételek. Pozitívum, hogy az öregebb taxik vidéken több mint két és fél év haladékot kaptak a frissítésre. Elmondta, kollégái még nem ismerik a rendelet minden részletét. Hozzátette, a rendszeres, ötévenkénti KRESZ- és infokommunikációs nyolcórás képzéstől tartanak, mert még emlékeznek azokra a 90-es évek elején tartott oktatásokra, amelyeket inkább sarcbeszedési projektnek tekintettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.