Tegnap tárgyalta a Közbeszerzési Döntőbizottság a soroksári Grassalkovich út–Ócsai út– Haraszti út csomóponti felüljáró felújításának ügyét, az eljárást a Közgép kezdeményezte, a közbeszerzés ajánlatkérőjeként a jogorvoslati kérelemmel érintett vállalat pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt. A tárgyalás előzménye, hogy a közlekedési társaság még tavaly december 12-én írt ki közbeszerzési pályázatot a felújításra, a február 3-i határidőig pedig a 921 millió forintos becsült értékre négy ajánlat érkezett.
Ennél az összegnél még a közülük legdrágábbnak bizonyuló Swietelsky Magyarország Kft. is jóval kedvezőbb ajánlatot tett a nettó 775 milliós ajánlati árával, a Colas Hungária Zrt. 679 millióért, az A-Híd Zrt. és a Strabag-MML Kft. közösen 668 millióért, a Közgép pedig 430 millióért jelentkezett be a munkára. A BKK-nak hatvan napja volt kiválasztani a nyertest, a bírálat folyamán egyebek között hiánypótlást és árindoklást kért, ennek az ajánlattevők eleget is tettek. Mivel a vállalat hatvan nap alatt nem tudott döntést hozni, a határidőt újabb hatvan nappal meghosszabbítva végül június 3-án hirdette ki, hogy a kivitelezést a Közgépnél 238 millió forinttal többet kérő A-Híd és Strabag alkotta konzorciumra bízza.
A Közgép ajánlatát azért minősítette érvénytelennek a BKK, mert álláspontja szerint aránytalanul alacsony ellenszolgáltatást tartalmaz. Jogorvoslati kérelmében az építőipari vállalat ennek ellenkezőjét objektív számításokkal és részletes indoklással támasztotta alá, s a tegnapi tárgyaláson is kiemelte, a többi ajánlattevőhöz hasonlóan tizenhét hónapos teljesítési határidőt vállalt, a legalacsonyabb nettó ajánlati ár alapján pedig az övé az összességében legelőnyösebb ajánlat. Nem tartotta megfelelőnek az érvénytelenség indoklását, megalapozatlannak vélte az összehasonlításra, továbbá az egységárra vonatkozó indoklást is. A BKK azonban a tárgyaláson is arra hivatkozott, hogy nem tartja elfogadhatónak, egyúttal a gazdasági ésszerűséggel összeegyeztethetőnek, hogy a becsült árhoz képest kirívóan alacsony, attól 37 százalékkal tér el a Közgép ajánlata.
Az építőipari cég szerint azonban az ajánlatkérőnek az ár alacsony voltának megítélésekor tekintettel kell lennie korábbi tapasztalataira, márpedig a Közgép kapcsán nem láthat okot a teljesítéssel kapcsolatos kockázatokra, hiszen tucatnyi ilyen és ehhez hasonló beruházásban álltak és állnak kapcsolatban, a kiadott referenciaigazolások szerződésszerű teljesítéseket igazolnak. Ezen kívül a soroksári felújítás kapcsán az előzetes piacfelmérés nem értelmezhető, hiszen egyedi projektről van szó, jelzésértékű, hogy a négy ajánlattevő közül három legalább húsz százalékkal a becsült ár alá tudott menni.
Ezen kívül a Közgép árindoklásában arra hívta fel a figyelmet, hogy Haraszti úti központi telephelye éppen a Grassalkovich út– Ócsai út–Haraszti út csomóponti felüljáró felújításának közvetlen közelében fekszik, ez pedig rendkívül előnyös körülményt teremt egyebek között az anyagok, gépek tárolása, raktározása, a munkavállalók ellátásának biztosítása, az ideiglenes segédszerkezetek előkészítése, összeállítása, s az acélszerkezetek gyártása terén. A kis távolság miatt ráadásul a munkahelyi iroda, a kooperációk helyszíne is megoldott. Az építőipari vállalat azt is hangsúlyozta, hogy a XXIII. kerületi beruházás nem európai uniós forrásból, hanem a Budapesti Közlekedési Központ saját költségvetéséből valósul meg. Ez adófizetői szempontból azért sem utolsó szempont, mert a győztesnek hirdetett konzorciumnál 238 millió forinttal kevesebb fővárosi forrást igénylő ajánlat egy 90-95 százalékos intenzitású EU-s pályázatnál akár egy négy-ötmilliárdos fejlesztés alapjául is szolgálhatna. A közel kétórás tárgyalás parttalan vitát hozott, nem közeledtek a felek álláspontjai. Több tárgyalás borítékolhatóan nem lesz, az ügyben döntés július második felére várható.