Nincs még döntés Soroksárról

A felüljárót hiába újítaná fel olcsón a Közgép, a BKK másik céget választott.

Gyöngyösi Balázs
2015. 07. 01. 4:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap tárgyalta a Közbeszerzési Döntőbizottság a soroksári Grassalkovich út–Ócsai út– Haraszti út csomóponti felüljáró felújításának ügyét, az eljárást a Közgép kezdeményezte, a közbeszerzés ajánlatkérőjeként a jogorvoslati kérelemmel érintett vállalat pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt. A tárgyalás előzménye, hogy a közlekedési társaság még tavaly december 12-én írt ki közbeszerzési pályázatot a felújításra, a február 3-i határidőig pedig a 921 millió forintos becsült értékre négy ajánlat érkezett.

Ennél az összegnél még a közülük legdrágábbnak bizonyuló Swietelsky Magyarország Kft. is jóval kedvezőbb ajánlatot tett a nettó 775 milliós ajánlati árával, a Colas Hungária Zrt. 679 millióért, az A-Híd Zrt. és a Strabag-MML Kft. közösen 668 millióért, a Közgép pedig 430 millióért jelentkezett be a munkára. A BKK-nak hatvan napja volt kiválasztani a nyertest, a bírálat folyamán egyebek között hiánypótlást és árindoklást kért, ennek az ajánlattevők eleget is tettek. Mivel a vállalat hatvan nap alatt nem tudott döntést hozni, a határidőt újabb hatvan nappal meghosszabbítva végül június 3-án hirdette ki, hogy a kivitelezést a Közgépnél 238 millió forinttal többet kérő A-Híd és Strabag alkotta konzorciumra bízza.

A Közgép ajánlatát azért minősítette érvénytelennek a BKK, mert álláspontja szerint aránytalanul alacsony ellenszolgáltatást tartalmaz. Jogorvoslati kérelmében az építőipari vállalat ennek ellenkezőjét objektív számításokkal és részletes indoklással támasztotta alá, s a tegnapi tárgyaláson is kiemelte, a többi ajánlattevőhöz hasonlóan tizenhét hónapos teljesítési határidőt vállalt, a legalacsonyabb nettó ajánlati ár alapján pedig az övé az összességében legelőnyösebb ajánlat. Nem tartotta megfelelőnek az érvénytelenség indoklását, megalapozatlannak vélte az összehasonlításra, továbbá az egységárra vonatkozó indoklást is. A BKK azonban a tárgyaláson is arra hivatkozott, hogy nem tartja elfogadhatónak, egyúttal a gazdasági ésszerűséggel összeegyeztethetőnek, hogy a becsült árhoz képest kirívóan alacsony, attól 37 százalékkal tér el a Közgép ajánlata.

Az építőipari cég szerint azonban az ajánlatkérőnek az ár alacsony voltának megítélésekor tekintettel kell lennie korábbi tapasztalataira, márpedig a Közgép kapcsán nem láthat okot a teljesítéssel kapcsolatos kockázatokra, hiszen tucatnyi ilyen és ehhez hasonló beruházásban álltak és állnak kapcsolatban, a kiadott referenciaigazolások szerződésszerű teljesítéseket igazolnak. Ezen kívül a soroksári felújítás kapcsán az előzetes piacfelmérés nem értelmezhető, hiszen egyedi projektről van szó, jelzésértékű, hogy a négy ajánlattevő közül három legalább húsz százalékkal a becsült ár alá tudott menni.

Ezen kívül a Közgép árindoklásában arra hívta fel a figyelmet, hogy Haraszti úti központi telephelye éppen a Grassalkovich út– Ócsai út–Haraszti út csomóponti felüljáró felújításának közvetlen közelében fekszik, ez pedig rendkívül előnyös körülményt teremt egyebek között az anyagok, gépek tárolása, raktározása, a munkavállalók ellátásának biztosítása, az ideiglenes segédszerkezetek előkészítése, összeállítása, s az acélszerkezetek gyártása terén. A kis távolság miatt ráadásul a munkahelyi iroda, a kooperációk helyszíne is megoldott. Az építőipari vállalat azt is hangsúlyozta, hogy a XXIII. kerületi beruházás nem európai uniós forrásból, hanem a Budapesti Közlekedési Központ saját költségvetéséből valósul meg. Ez adófizetői szempontból azért sem utolsó szempont, mert a győztesnek hirdetett konzorciumnál 238 millió forinttal kevesebb fővárosi forrást igénylő ajánlat egy 90-95 százalékos intenzitású EU-s pályázatnál akár egy négy-ötmilliárdos fejlesztés alapjául is szolgálhatna. A közel kétórás tárgyalás parttalan vitát hozott, nem közeledtek a felek álláspontjai. Több tárgyalás borítékolhatóan nem lesz, az ügyben döntés július második felére várható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.