Sietősen indul a nagy állami földosztás

Gyakorlatilag szinte kizárólag haszonbérleti vagy megbízási szerződéssel érintett állami földeket értékesítenek majd árverésen a kormány számára készült előterjesztés szerint.

Tóth László Levente
2015. 08. 29. 5:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakorlatilag szinte kizárólag haszonbérleti vagy megbízási szerződéssel érintett állami földeket értékesítenek majd árverésen a kormány számára készült előterjesztés szerint. Ez utóbbi a Földművelésügyi Minisztériumban született, s ez alapján döntött a kormány az új földosztásról. A lapunk birtokába jutott dokumentum szerint – melyet a kormány 2015. július 21-i ülésének döntései alapján dolgoztak ki – a szaktárcánál pontosan eltervezték, hogy milyen földeket adnak oda a „közösből”. Az értékesítési programba potenciálisan bevonható, összesen 378 160 hektár földterületről ugyanis azt is „megállapították”, hogy 50 392 földrészletből – azaz ennyi ingatlanból – áll. A kiosztani szánt földvagyonból 27 751 hektár megbízási, 350 409 hektár pedig haszonbérleti szerződéssel érintett terület.

A földek értékesítésénél különválasztják a három hektár alatti és az annál nagyobb területeket. Nyilvános aukciót csak utóbbiak esetében tartanak, az árverési felhívások pedig a tervek szerint novemberben jelennek meg. Az aukciókra december első két hetében lehet regisztrálni, 25 ezer forint díj megfizetése mellett, az árveréseket december 16–29. között rendezik. A résztvevőknek a kikiáltási ár tíz százalékának megfelelő bánatpénzt – kauciót – is meg kell fizetniük. Az adásvételi szerződéseket 2016 márciusában és áprilisában köthetik meg, majd a 60 napos kötelező kifüggesztések után júliusban és augusztusban kell kifizetni a vételárat. A nyilvános árverési eljárások kiírása ugyanakkor folyamatos, a fenti ütemezéssel 2016 végéig lezárulhat a folyamat. Eddig az időpontig legalább 30-35 ezer területet lehet nyilvános aukción értékesíteni, ha – mint lapunk kiszámolta – feszített tempóban, hetente több mint 550-650 árverést tartanak.

A most élő bérleti jogok miatt a program akadályokba ütközhet: az árverezni kívánt földek közül ugyanis csaknem 250 ezer hektárra még 2010. szeptember elseje előtt kötöttek haszonbérleti szerződést, és ezeknek mintegy harmadánál 2051-ben, azaz 36 (!) év múlva jár le a bérleti jogviszony. Más kérdés, hogy a földforgalmi törvény szerint a haszonbérlőt más jogosultakat megelőző elővásárlási jog illeti meg, ami lényegében okafogyottá teszi a fent leírt licitálási folyamatot, hiszen ez eleve nem működhet úgy, hogy valaki elővásárlási joggal licitál. (Ezt a vagyoni értékű jogot a bérlő persze elvileg el is adhatja jó pénzért.) Az új földtulajdonosok pedig az állam helyett most már az ő zsebükbe jutó bérleti díjból vidáman fizethetik vissza a Magyar Fejlesztési Banknak a tervek szerint a földvásárláshoz kapott, legfeljebb 2,5 százalékos kamatozású, húszéves lejáratú kedvezményes hitel törlesztőrészleteit. Az ügylettel húszesztendei elidegenítési tilalom is jár majd, kivéve, ha a hitelt felvevő elhalálozik, törvényes örököse ugyanis eladhatja a földet. A Nemzeti Földalapnak azonban visszavásárlási joga lesz a hitel futamidejének időtartamára.

– A kormány annyira pofátlanul lop, hogy már a saját frakciójától is fél – jelentette ki Sallai R. Benedek. Az LMP országgyűlési képviselője szerint a kabinet azért próbálja kikerülni a parlamentet a földprivatizáció ügyében, mert ott biztosan nem tudná megszerezni a szükséges számú támogatót. A képviselő szerint  a Fidesz a nagybirtokosokat hozná helyzetbe a licitálás lehetőségével. Ilyen rendszerben ugyanis az viszi el a földet, akinek a legtöbb pénze van, és azok nem a kis- és közepes méretű birtokkal rendelkező gazdák. Az LMP tegnap felszólította a kabinetet, hogy kormányhatározat helyett az Országgyűléssel fogadtassa el az állami földek privatizációját. Hozzá kell tenni, szakértők is megosztottak ma még abban a kérdésben, hogy az állami földvagyon eladásához szükséges-e kétharmados parlamenti döntés, vagy sem.

– Nem gondolom, hogy a rendszerváltás óta nagyobb balhé kerekedhet annál, mint amit az állami földek tulajdonba adása okoz majd vidéken; a kárpótlás ehhez képest semmiség volt – mondta lapunknak Gőgös Zoltán, az MSZP országgyűlési képviselője, a párt elnökhelyettese. Véleménye szerint a kormány fő indoka az állami földek eladására nyilván az a 3-400 milliárd forint, ami az ügyletből származhat. Hozzátette: a sürgősséget indokolhatja még, hogy elvileg el kellene venni a földeket azoktól a „barátoktól”, akik haszonbérbe kapták, ugyanis nehezen tartható az az állapot, hogy sokan mindent bevállaltak, de nem tartják be a feltételeket (például a kötelező állattartást). Ezt a problémát gyorsan át tudják hidalni a tulajdonba adással, amely után az állam nem fog ellenőrizni semmilyen korábbi bérbeadási feltételt. Egy sor spekuláns megjelenhet majd az árveréseken, akik biztosan meg fognak felelni a feltételeknek, ennek megoldása ugyanis nem nehéz – tette hozzá. Aki hosszú távú bérlettel terhelt földet vesz meg, az nem gazdálkodó, hanem spekuláns – vélekedett.

– A Jobbik továbbra is határozottan elutasítja az állami földek eladását – tájékoztatta lapunkat Magyar Zoltán, a párt országgyűlési képviselője. Az állami földek arányát inkább növelni kellene – tette hozzá. Az állami termőföld eladásának eddig megismert részletei szintén elfogadhatatlanok, a kormány állításával szemben ugyanis nem a helyben élő kis és közepes családi gazdaságokat fogja helyzetbe hozni, hanem egy párthűség szerinti új földesúri rendszer kiépítését eredményezi.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.