Uniós források közlekedésre

A brüsszeli pénzből energiahatékonyságra és gazdaságfejlesztésre is fordítunk idén.

Gyöngyösi Balázs
2015. 08. 19. 4:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2014–2020-as európai uniós fejlesztési időszak forrásaiból a magyar kormány még ebben az évben 2703 milliárd forint értékben 133 pályázat meghirdetését tervezi – tájékoztatta lapunkat a Miniszterelnökség. Érdeklődésünkre a tárca operatív programonkénti bontásban is rendelkezésünkre bocsátotta az idei fejlesztéspolitikai ütemtervet. E szerint még idén megjelenik 1215 milliárd forint értékben öt felhívás az integrált közlekedésfejlesztési (Ikop), 663 milliárdos kerettel 35 kiírás a környezeti és energiahatékonyság (Kehop), illetve 660 milliárdos összeghatárral 56 pályázat a gazdaságfejlesztési és innovációs (Ginop) operatív programok keretében. Az előbb említett három projektre összpontosul a 2015-ös magyarországi uniós pénzek 93,8 százaléka, de az emberierőforrás-fejlesztési (Efop) és a versenyképes Közép-Magyarország (Vekop) programokban is meghirdetnek 27, illetve 10 pályázatot 145 és 20 milliárd forint értékben. Brüsszel egyébként egy kivételével már valamennyi programot jóváhagyta, de a magyar halászati operatív program (Mahop) is elfogadás előtt áll – tudatta a Miniszterelnökség.

– Magyarország átfogó nemzeti fejlesztési célkitűzése a 2014– 2020-as tervezési ciklusban a fenntartható, magas hozzáadott értékű termelésre és a foglalkoztatás bővítésére épülő gazdasági növekedés – mondta a Magyar Nemzetnek Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár. – A kormány az uniós források felhasználásában azokra az ágazatokra koncentrál, amelyekben munkahelyeket lehet teremteni, illetve ahol a technológiai fejlesztési igények az ország ipari termelését, az exportképességet növelik. A gazdaságfejlesztésen belül cél a vállalkozások és a magas munkaerőigényű szektorok támogatása. A kis- és közepes vállalkozások (kkv) fejlesztése és exportképességének erősítése továbbra is az egyik legfontosabb irány, mivel ebben a szegmensben erősíthető leginkább a hazai gazdasági szereplők versenyképessége – tette hozzá.

Összetett év az idei a magyar fejlesztéspolitika életében, mert a 2014–2020-as időszakban pályázható keret megnyitásával párhuzamosan kell haladni a 2007– 2013-as ciklus projektjeink zárásával, utóbbira decemberig van még idő, vagyis alig több mint néhány hónap van hátra. Brüsszelben „a fű sem nő” augusztusban, a Miniszterelnökség azonban lapunknak jelezte, az Európai Bizottság pihenője ellenére a hazai intézményrendszer és a pályázók közötti összes munkafolyamat halad, az EU-s támogatások kifizetése pedig pörög. Csepreghy Nándor a Magyar Nemzetnek hangsúlyozta: a kormány a százszázalékos forráslehívás érdekében engedélyezett bő tízszázalékos túlvállalást, vagyis mintegy ezermilliárd forintos forráslekötést a rendelkezésre álló uniós forráshoz képest. Tehát egyes projektek bukása miatt sem kerül veszélybe a száz százalék, a források túlvállalásának fedezete 2012-től rendelkezésre áll a hazai költségvetésben – magyarázta a helyettes államtitkár. A túlvállalás nélküli eredeti keret 8200 milliárd forint körül volt, a Széchenyi 2020 pályázati információs oldal tegnapi adatai szerint a kifizetések meghaladják a 7950 milliárdot.

Lapunk arra is kíváncsi volt, hogy az új közbeszerzési törvény kiállja-e az uniós próbát, illetve csökkenti-e a korrupciót. Mi a garancia arra, hogy kevésbé bürokratikus és átláthatóbb lesz, mint elődje, amikor sokan ennek épp az ellenkezőjétől tartanak. A közbeszerzés ráadásul a 2004-es európai uniós csatlakozásunk óta visszatérő probléma. A Miniszterelnökség erre vonatkozóan nyomatékosította: az uniós tagországok közül Magyarország elsőként definiálta újra közbeszerzési szabályrendszerét, az EU-val együttműködve, az Európai Bizottság elvárásainak és a hazai szempontrendszereknek megfelelve. Az új szabályok fair, tiszta és átlátható helyzetet teremtenek, azzal együtt, hogy egyre szélesebb kört vonnak be a közcélú munkák elvégzésébe. Az új közbeszerzési törvény számos olyan intézkedést tartalmaz, amely kevesebb adminisztrációs teher mellett szélesebb versenyt tesz lehetővé. Az eljárási határidő rövidül, nyílt eljárás esetében például a korábbi 45-ről 35 napra, de rövidül az ajánlattételi határidő is. A nyilatkozati elv bevezetésével a szükséges dokumentumokat és igazolásokat adott esetben csak a győztes pályázónak kell benyújtania. Az átláthatóságot segíti, hogy az új nemzeti eljárásrendben az alacsonyabb összegű pályázatokat is internetes felületen teszik közzé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.