A braunschweigi ügyészség és az alsó-szászországi tartományi bűnügyi hivatal (LKA) munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek környezetvédelmi tesztjein. A társaság központi telephelyén több épületet átkutattak, és több VW-alkalmazott lakásában is házkutatást tartottak.
A VW közölte, hogy átadták az ügy átfogó dokumentációját, és továbbra is mindenben együttműködnek a hatóságokkal.
Az ügyészség szeptember végén indított eljárást a társaság ellen csalás gyanúja miatt.
A VW az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptember 18-án elindított ügyben elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket. Nagyjából 8 millió ilyen autót az Európai Unióban adtak el.
A Süddeutsche Zeitung című német lap csütörtökön arról írt, hogy a csaláshoz használt szoftver nemcsak az amerikai tesztek, hanem az EU-ban rendszeresített, úgynevezett európai menetciklus (NEDC) szerinti vizsgálat megtévesztésére is alkalmas.
A VW egy szóvivője a beszámolóra reagálva közölte: továbbra is vizsgálják, hogy a program használata mennyiben tekinthető szabálytalanságnak és hogy sérti-e az európai uniós normákat.
A vállalat szerdán küldte meg a német kormánynak javaslatait azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak.
A javaslatokat a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) értékeli, és néhány napon belül utasítást ad a társaságnak az elvégzendő feladatokról.
Matthias Müller, a VW vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban azt mondta: ha a KBA elfogadja a javaslataikat, az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort. A legtöbb esetben elég egy szoftverfrissítés, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.
Románia legalább 30 millió euró kártérítést követel a német Volkswagen gépkocsigyártótól, amiért 105 ezer, Romániában eladott gépkocsija a hivatalos értéknél nagyobb mértékben szennyezte a környezetet – jelentette ki Gratiela Gavrilescu román környezetvédelmi miniszter.
A tárcavezető elmondta, hogy a 30 millió euró becslésen alapul, amit a gyártótól származó hivatalos információk hiányában egyelőre úgy számoltak ki, hogy feltételezték, az Euro-5-ös dízelmotorral felszerelt járművek valójában Euro-4-esek. Ez utóbbi motorral felszerelt járművek után ugyanis magasabb környezetszennyezési adót kellene fizetni. A román minisztérium az ebből származó különbözetet összesítve becsülte fel a kárt.
Amennyiben a gyártó adataiból kiderül, hogy Euro-3-as motorral felszerelt járművek is kerültek Romániába, akkor a kár nagyobb lesz – magyarázta a miniszter, akit a Mediafax román hírügynökség idézett.
A miniszter szerint Románia csak úgy hajthatja be ezt az összeget, ha bírósághoz fordul és bepereli a német gyártót.
A dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetőek az alvázszámkereső programok, illetve az aktuális szerviz-információk az Audi, a Volkswagen, a SEAT és a Skoda magyar nyelvű internetes oldalain – tájékoztatta a Volkswagen konszern járműveit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria az MTI-t.
A tájékoztatókban megerősítették, hogy az EA 198 dízelmotorral szerelt járművekben a nitrogén-oxidok kibocsátásának szintje nem felel meg az Euro 5-ös környezetvédelmi normában rögzített határértékeknek. Egyben hangsúlyozták, hogy ez az autók működését hátrányosan nem befolyásolja, biztonságát sem veszélyezteti.
Felhívták a figyelmet, hogy a műszaki megoldás kidolgozása folyamatban van, és azt ígérték, hogy ezt követően a cégek felveszik a kapcsolatot a járműtulajdonsokkal, a szükséges javítási munkákat pedig díjmentesen fogják elvégezni.
Az Audi honlapján azt írták, hogy a járművek többségénél valószínűleg egy szoftverfrissítés elegendő lesz.
A SEAT.hu oldalon közölték, hogy elővigyázatosságból ideiglenesen felfüggesztették minden olyan SEAT-modell értékesítését és átadását, amely EA189 dízelmotorral rendelkezik, mindaddig, amíg a Volkswagen AG vizsgálata be nem fejeződik. Magyarországon jelenleg két ilyen autó van – jegyezték meg. Csak a vizsgálatot követően tudnak teljes körű tájékoztatást adni az ügyről – jelezték, és azt ígérték, hogy rövid időn belül elérhető lesz a keresőrendszer, amellyel a járműtulajdonosok meggyőződhetnek arról, hogy autójuk érintett-e vagy sem.
A Skoda honlapján olvasható információk szerint az EA 189 erőforrás a következő modellekbe, az alábbi gyártási időszakokban került: Fabia II (2009–2014), Roomster (2009-2015), Rapid (2011–2015), Yeti (2009–2015), Octavia II (2009–2013), Superb II (2009–2015).
Leszögezték: az Európai Unióban értékesített valamennyi új Skoda gépjármű az EU6 szerinti motorral szerelt, és megfelel a jogi, valamint a környezetvédelmi előírásoknak.
Volkswagen márka elsőként, már a hét elején elindította alvázszámkereső programját, a magyar nyelvű honlapon a megoldás iránti elkötelezettségéről biztosítja ügyfeleit, a probléma tisztázását, átláthatóságot, és mielőbbi tájékoztatást ígér.
Londoni pénzügyi szereplők szerint Közép-Európa gazdaságai rövid távon érzékelhetően megszenvednék, ha a teszteredmény-hamisítási botrány miatt jelentősebben csökkenne a német Volkswagen autóipari csoport termelése és forgalma.
Az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport, a Barclays csütörtökön összeállított átfogó tanulmánya kiemeli, hogy a cég által vizsgált hat ország – Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Szlovénia és Románia – autóipara együtt a világ gépjárműtermelésének 4 százalékát adja, ami kétszerese a 2002-ben mért globális aránynak. A Barclays számításai szerint az autóipartól ebben a hat országban közvetlenül és közvetve 1,5 millió munkahely függ, és a Volkswagen-érdekeltségek adják ebben az országcsoportban a járműtermelés átlagosan 43 százalékát.