Kivárást javasolnak az autótulajdonosoknak

Több tízezer manipulált Volkswagen gépkocsi futhat idehaza, de a kártérítés kérdése még nem tisztázott.

Bodacz Péter
2015. 10. 15. 8:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóllehet a Volkswagen egyértelműen becsapta vásárlóit, kártérítés csak abban az esetben követelhető a társaságtól, ha közvetlenül, általában számszerű levezetéssel is igazolható a károkozás mértéke – közölte lapunk megkeresésére a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke. Kovács Kázmér ügyvéd szerint egyelőre nem lehet megmondani, hogy a rosszabb emissziós eredmények konkrétan milyen károkat okozhatnak, mert nem tudni, hogy a valós kibocsátási értékekre tekintettel a későbbiekben milyen környezetvédelmi besorolást kapnak az érintett autók. Amennyiben a minősítés gyengébb lesz az eddiginél, akkor magasabb adót kell fizetnie az autósnak, ami már egyértelműen kárként jelentkezik. Nem tudni azt sem, hogy a hiba kijavítása – a VW által javasolt szoftverfrissítés – milyen mértékű teljesítménycsökkenéssel jár, ami szintén kárnak számíthat. Ugyanez a helyzet akkor, ha a használtautó-piacon a botránnyal összefüggésben jelentős árcsökkenést lehet majd kimutatni az érintett dízelmotorral szerelt VW és egyéb gépkocsik tekintetében.

Egyelőre tehát nem sokat tehetnek azok az autósok, akiknek a dízelbotrányban érintett Volkswagenjük van, hiszen a vizsgálatok, amelyek hitelt érdemlően igazolni tudják, hogy a károk milyen téren jelentkeznek, még nem zárultak le. Az autógyár is többféle stratégiát követhet, és a súlyosabb hosszabb távú következmények elhárítása érdekében elképzelhető akár olyan felajánlás is részükről, amely elejét veszi az autótulajdonosok további követeléseinek. Ez annál inkább indokolt lenne, mert vissza kell szerezniük a vásárlók bizalmát – fogalmazott Kovács Kázmér. A szakértő kitért arra is, hogy a gépkocsikat hazánkban a gyártó által kiállított típusbizonyítvány alapján állítják forgalomba, és a műszaki vizsgák alkalmával sem vizsgálják a károsanyag-kibocsátást a botrányban szereplő nitrogén-oxid tekintetében. Ezért az VW-tulajdonosok mellett a hatóságok is egyelőre csak a wolfsburgi vizsgálatok eredményeit várják. Addig a hazai márkaszervizek sem tudnak konkrétabb eligazítással szolgálni, legfeljebb azt közlik, hogy az adott motorral szerelt jármű egyáltalán érintett lehet-e a botrányban.

A Volkswagen-csoport magyarországi importőre azt közölte, hamarosan értesítést küldenek ügyfeleiknek arról, hogy utólagos beavatkozással hogyan lesz járművük károsanyag-kibocsátási jellemzője az előírásoknak megfelelő. A közlemény alapján bő 35 ezer magyarországi jármű esetében kell majd elvégezni a szervizelést. Ebből közel 17 ezer Volkswagen (12 ezer személyautó és 4300 haszongépjármű), 6000 Audi, közel 12 ezer Skoda és 535 Seat márkajelzéssel került forgalomba. A német Automobilwoche.de oldal szerint a VW Transporter, az Amarok és a Crafter esetében az EA 189-es motorcsaládba tartozó dízelmotorok nem tartalmaznak semmilyen károsanyag-kibocsátást optimalizáló szoftvert. A Caddy Euro 5-ös minősítésű motorcsaládjának 1.6 TDI és 2.0 TDI motorjai, valamint a 2012 előtti Amarok 90 és 120 kilowatt teljesítményű erőforrásai azonban érintettek.

A Volkswagen egyébiránt azt tervezi, hogy felgyorsítja a költségek csökkentését célzó programját, és éves szinten egymilliárd euróval mérsékli befektetéseit a dízelbotránnyal kapcsolatos, előre nem látható kiadások miatt. Mint azt Herbert Diess, a társaság márkaigazgatója a távirati iroda által idézett közleményében jelezte, felülvizsgálják a dízelmotorral működő járművek gyártására vonatkozó stratégiát is. Emellett a cég a jövőben a hibrid járművek fejlesztésére akar összpontosítani, és egységesíti az elektromos személyautók, valamint a haszonjárművek gyártását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.