Jóllehet a Volkswagen egyértelműen becsapta vásárlóit, kártérítés csak abban az esetben követelhető a társaságtól, ha közvetlenül, általában számszerű levezetéssel is igazolható a károkozás mértéke – közölte lapunk megkeresésére a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke. Kovács Kázmér ügyvéd szerint egyelőre nem lehet megmondani, hogy a rosszabb emissziós eredmények konkrétan milyen károkat okozhatnak, mert nem tudni, hogy a valós kibocsátási értékekre tekintettel a későbbiekben milyen környezetvédelmi besorolást kapnak az érintett autók. Amennyiben a minősítés gyengébb lesz az eddiginél, akkor magasabb adót kell fizetnie az autósnak, ami már egyértelműen kárként jelentkezik. Nem tudni azt sem, hogy a hiba kijavítása – a VW által javasolt szoftverfrissítés – milyen mértékű teljesítménycsökkenéssel jár, ami szintén kárnak számíthat. Ugyanez a helyzet akkor, ha a használtautó-piacon a botránnyal összefüggésben jelentős árcsökkenést lehet majd kimutatni az érintett dízelmotorral szerelt VW és egyéb gépkocsik tekintetében.
Egyelőre tehát nem sokat tehetnek azok az autósok, akiknek a dízelbotrányban érintett Volkswagenjük van, hiszen a vizsgálatok, amelyek hitelt érdemlően igazolni tudják, hogy a károk milyen téren jelentkeznek, még nem zárultak le. Az autógyár is többféle stratégiát követhet, és a súlyosabb hosszabb távú következmények elhárítása érdekében elképzelhető akár olyan felajánlás is részükről, amely elejét veszi az autótulajdonosok további követeléseinek. Ez annál inkább indokolt lenne, mert vissza kell szerezniük a vásárlók bizalmát – fogalmazott Kovács Kázmér. A szakértő kitért arra is, hogy a gépkocsikat hazánkban a gyártó által kiállított típusbizonyítvány alapján állítják forgalomba, és a műszaki vizsgák alkalmával sem vizsgálják a károsanyag-kibocsátást a botrányban szereplő nitrogén-oxid tekintetében. Ezért az VW-tulajdonosok mellett a hatóságok is egyelőre csak a wolfsburgi vizsgálatok eredményeit várják. Addig a hazai márkaszervizek sem tudnak konkrétabb eligazítással szolgálni, legfeljebb azt közlik, hogy az adott motorral szerelt jármű egyáltalán érintett lehet-e a botrányban.
A Volkswagen-csoport magyarországi importőre azt közölte, hamarosan értesítést küldenek ügyfeleiknek arról, hogy utólagos beavatkozással hogyan lesz járművük károsanyag-kibocsátási jellemzője az előírásoknak megfelelő. A közlemény alapján bő 35 ezer magyarországi jármű esetében kell majd elvégezni a szervizelést. Ebből közel 17 ezer Volkswagen (12 ezer személyautó és 4300 haszongépjármű), 6000 Audi, közel 12 ezer Skoda és 535 Seat márkajelzéssel került forgalomba. A német Automobilwoche.de oldal szerint a VW Transporter, az Amarok és a Crafter esetében az EA 189-es motorcsaládba tartozó dízelmotorok nem tartalmaznak semmilyen károsanyag-kibocsátást optimalizáló szoftvert. A Caddy Euro 5-ös minősítésű motorcsaládjának 1.6 TDI és 2.0 TDI motorjai, valamint a 2012 előtti Amarok 90 és 120 kilowatt teljesítményű erőforrásai azonban érintettek.
A Volkswagen egyébiránt azt tervezi, hogy felgyorsítja a költségek csökkentését célzó programját, és éves szinten egymilliárd euróval mérsékli befektetéseit a dízelbotránnyal kapcsolatos, előre nem látható kiadások miatt. Mint azt Herbert Diess, a társaság márkaigazgatója a távirati iroda által idézett közleményében jelezte, felülvizsgálják a dízelmotorral működő járművek gyártására vonatkozó stratégiát is. Emellett a cég a jövőben a hibrid járművek fejlesztésére akar összpontosítani, és egységesíti az elektromos személyautók, valamint a haszonjárművek gyártását.