Nem húzta ki a gödörből a PC-piacot a Windows 10

Az elemzők azonban éves távlatban a forgalom szerény javulására számítanak.

MTI
2015. 10. 09. 18:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A harmadik negyedévben az IDC informatikai és távközlési piackutató vállalat adatai szerint az egy évvel korábbihoz képest 10,8 százalékkal, 71 millióra csökkent a személyi számítógépek, laptopok és asztali gépek értékesítése a világpiacon, a Gartner mérése szerint pedig 7,7 százalékkal, 73,7 millióra csökkentek az eladások.

Egy-egy új Microsoft Windows operációs rendszer bevezetése általában fel szokta élénkíteni a személyiszámítógép-eladásokat. A mostani harmadik negyedévben azonban nem így történt, a Windows 10 minimális hatást gyakorolt a piaci forgalomra.

Az IDC a forgalom növekedésének elmaradását arra vezeti vissza, hogy egyrészt a Microsoft kevés időt adott a Windows 10 operációs rendszeren futó új gépek kifejlesztéséhez, másrészt az új operációs rendszert tőle eddig szokatlan módon ingyenes frissítésként tette elérhetővé, ami eltántorította a felhasználókat új gépek beszerzésétől. Már a Windows XP támogatásának tavalyi megszűnését követő forgalomnövekedés is rövid életűnek bizonyult.

A Gartner felmérése szerint ugyanakkor a felhasználók 50 százaléka fejezte ki szándékát személyi számítógép vásárlására az elkövetkező 12 hónapban, miközben táblagépet csak 21 százalékuk tervez vásárolni.

A személyi számítógépek világpiaci értékesítése már évek óta csökkent a táblagépek és az okostelefonok által nyújtott alternatíva miatt.

A piaci rangsor megítélésében az IDC és a Gartner megegyezik, bár számaik némileg különböznek a harmadik negyedévi forgalomra vonatkozóan. A piacot a Lenovo vezeti az IDC-nél 21,0 százalékos, a Gartnernél 20,3 százalékos részesedéssel. Mivel eladásai a piaci átlagnál kisebb mértékben, 4,9 (IDC), illetve 4,0 (Gartner) százalékkal csökkentek, piaci részesedése növekedett a tavalyihoz képest.

Ugyanez igaz az értékesítési rangsor első négy helyén álló gyártóra is, a Lenovo után sorrendben a HP, a Dell és az Apple vállalatokra is, amelyek szintén növelték piaci részesedésüket – az összes többi gyártó kárára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.