A szeptemberben hatályba lépett kormányrendelet teljesen átírta a felvonók karbantartásának és ellenőrzésének szabályait – írja a hvg.hu. Az új liftrendelet hatással lesz minden egyes házra, ahol felvonó működik: vége az eddigi gyakori ellenőrzéseknek, így megspórolható egy csomó pénz.
A portál a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz közeli forrásból megszerezte a liftek ellenőrzését átalakító kormányrendelet előterjesztését, mely „elérni kívánt közpolitikai célként” rögzíti: a felvonót üzemeltetők, kiadásainak a „rezsicsökkentésre irányuló kormányzati célokkal összhangban” kell mérséklődnie. Vagyis lazítanak a liftek ellenőrzési kötelezettségein, így ez a rendszeres kiadás csökken, a liftes épületek 80 százalékát jelentő társasházak pedig örülhetnek az újabb megspórolt rezsiforintoknak – teszik hozzá.
A júliusban készült minisztériumi anyagban szerepel, hogy a „rendelettervezet a rezsicsökkentés célkitűzésének megvalósítását érvényesíti”, és a „Vitás kérdések” száma szerintük nulla – írja a hvg.hu, hozzátéve: a rendelet kommunikációjára is javaslatot tesznek, mely szerint kormányinfón nem kell kommunikálni, sajtóközleményt a minisztérium ne adjon ki róla, és sajtótájékoztatóra sincs szükség. A fő kommunikációs üzenet az, hogy a felvonók létesítése és ellenőrzése olcsóbbá válik, „ezzel lehetőségük nyílik a társasházaknak mérsékelni kiadásaikat, és így csökkenteni a közös költséget”.
A minisztériumi munkaanyag szerint a rendelet kockázata, hogy az „ellenőrzési ciklusidők meghosszabbodásával jelentős mértékben nő a liftet üzemeltetők közvetlen felelőssége” a biztonságot illetően. „Veszély”-nek ugyanakkor azt említik, „ha elmarad a módosítás”, így ugyanis „az egyik legszélesebb érintett társadalmi csoportot jelentő társasházi üzemeltetők elesnek a kiadáscsökkentés lehetőségétől” – írják.
Azóta az előterjesztésből hatályos jogszabály lett, a 280/2015. kormányrendeletet szeptemberben hirdették ki. A hvg.hu szerint a módosítás racionális oka vitathatatlanul az, hogy tavaly egyszer már módosították a liftekre vonatkozó rendeletet, de ebbe sikerült túl sok részt simán átemelni az elavult, 1998-as jogszabályból, és ezért kellett újra hozzányúlni.
Az előterjesztés ugyan leszögezi, hogy az ellenőrzések fellazítása nem járhat azzal, hogy megnőnek a berendezések „üzemeltetésével járó biztonsági kockázatok”, ám a hvg.hu-nak nyilatkozó szakemberek szerint pontosan ez fog történni.
A Magyar Közlönyben megjelent egy kormányhatározat is a felvonók nonprofittá tételének kormányzati feladatairól, amely szerint meg kell vizsgálni, miként lehet hatósági árassá tenni ezeket a lecsökkentett számú liftellenőrzéseket is, vagyis többé nem a piacon dőlnének el az árak – hangsúlyozzák.
A kormányhatározat második pontja pedig Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feladatává teszi, hogy a nemzetgazdasági és az igazságügyi miniszterrel együtt találja ki, hogyan lehetne a kötelező liftellenőrzéseket bevonni az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-be. A hvg.hu forrásai szerint ez gyakorlatilag a felvonók ellenőrzését államosítaná. A kormányhatározat is úgy fogalmaz, hogy amennyiben ez lehetséges „célszerűen” és „az európai versenyjogi előírásokkal összhangban” – hangsúlyozzák.
A liftes szakma vegyesen reagált a változtatásokra. A hvg.hu által megkérdezett, a felülvizsgálatokra jogosult 3 cég egyikénél dolgozó forrás úgy fogalmazott: „Még a szocializmusban sem tudták annyira központosítani ezt a területet, szabadabb volt a többinél. Mégpedig azért, mert az állami szféra nehézkessége, lassúsága egyszerűen nem fér össze azzal, hogy a lifteknek azonnal mennie kell” – magyarázta a szakember, aki szerint az államosítás megvalósíthatatlan. Szerinte akár még ráfizetéses is lehet végül felépíteni azt, ami „most piaci alapon, olajozottan működő rendszer”. „Ha ebbe belenyúlnak, az visszafordíthatatlanul ártani fog” – jósolta.
Egy, a liftkarbantartással foglalkozó forrás viszont a portálnak azt mondta: egyetért az ellenőrzés ritkításával, mert állítja, hogy nem ezen múlik a biztonság. Szerinte a felülvizsgálatokra feljogosított cégeknek biztosan rosszul jön, hogy kevesebb dolguk vagy bevételük lesz, de valójában úgyis a rendszeres és jó karbantartáson múlik minden.
Október végén a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége tájékoztatót tett közzé, melyben szerepel: az ellenőrzések számának „drasztikus visszaesésével” a felvonók műszaki biztonsága csökkenni fog, és „a kedvezőbb költségviszonyok adta előnyöket a várható kockázati tényezők jóval meghaladják”. A terület legnagyobb szakmai szervezete ugyanis a gyakorlatban azt tapasztalja, hogy főként a kisebb társasházaknál a tulajdonosok „jogszabályban előírt kötelezettség nélkül nem tekintik fontosnak a felvonók biztonsági szintjének megőrzését, javítását” – írja a hvg.hu.
„Ha lakásokra leosztjuk az összegeket, akkor látható, hogy ez nem egy olyan jelentős költségcsökkentés, mint amekkora kockázatot ez jelenteni fog” – vélekedett Molnár Sándor, a Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének (MTOSZSZ) főtitkára. „Egy közös képviselő nem tudja eldönteni, hogy jól állították-e be az ellensúlyt, nem véletlenül szakcégek végzik ezeket a feladatokat” – tette hozzá.