Államosítanák a liftek ellenőrzését?

A társasházak és a közös képviselők a biztonság miatt aggódnak.

MNO
2015. 11. 11. 14:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szeptemberben hatályba lépett kormányrendelet teljesen átírta a felvonók karbantartásának és ellenőrzésének szabályait – írja a hvg.hu. Az új liftrendelet hatással lesz minden egyes házra, ahol felvonó működik: vége az eddigi gyakori ellenőrzéseknek, így megspórolható egy csomó pénz.

A portál a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz közeli forrásból megszerezte a liftek ellenőrzését átalakító kormányrendelet előterjesztését, mely „elérni kívánt közpolitikai célként” rögzíti: a felvonót üzemeltetők, kiadásainak a „rezsicsökkentésre irányuló kormányzati célokkal összhangban” kell mérséklődnie. Vagyis lazítanak a liftek ellenőrzési kötelezettségein, így ez a rendszeres kiadás csökken, a liftes épületek 80 százalékát jelentő társasházak pedig örülhetnek az újabb megspórolt rezsiforintoknak – teszik hozzá.

A júliusban készült minisztériumi anyagban szerepel, hogy a „rendelettervezet a rezsicsökkentés célkitűzésének megvalósítását érvényesíti”, és a „Vitás kérdések” száma szerintük nulla – írja a hvg.hu, hozzátéve: a rendelet kommunikációjára is javaslatot tesznek, mely szerint kormányinfón nem kell kommunikálni, sajtóközleményt a minisztérium ne adjon ki róla, és sajtótájékoztatóra sincs szükség. A fő kommunikációs üzenet az, hogy a felvonók létesítése és ellenőrzése olcsóbbá válik, „ezzel lehetőségük nyílik a társasházaknak mérsékelni kiadásaikat, és így csökkenteni a közös költséget”.

A minisztériumi munkaanyag szerint a rendelet kockázata, hogy az „ellenőrzési ciklusidők meghosszabbodásával jelentős mértékben nő a liftet üzemeltetők közvetlen felelőssége” a biztonságot illetően. „Veszély”-nek ugyanakkor azt említik, „ha elmarad a módosítás”, így ugyanis „az egyik legszélesebb érintett társadalmi csoportot jelentő társasházi üzemeltetők elesnek a kiadáscsökkentés lehetőségétől” – írják.

Azóta az előterjesztésből hatályos jogszabály lett, a 280/2015. kormányrendeletet szeptemberben hirdették ki. A hvg.hu szerint a módosítás racionális oka vitathatatlanul az, hogy tavaly egyszer már módosították a liftekre vonatkozó rendeletet, de ebbe sikerült túl sok részt simán átemelni az elavult, 1998-as jogszabályból, és ezért kellett újra hozzányúlni.

Az előterjesztés ugyan leszögezi, hogy az ellenőrzések fellazítása nem járhat azzal, hogy megnőnek a berendezések „üzemeltetésével járó biztonsági kockázatok”, ám a hvg.hu-nak nyilatkozó szakemberek szerint pontosan ez fog történni.

A Magyar Közlönyben megjelent egy kormányhatározat is a felvonók nonprofittá tételének kormányzati feladatairól, amely szerint meg kell vizsgálni, miként lehet hatósági árassá tenni ezeket a lecsökkentett számú liftellenőrzéseket is, vagyis többé nem a piacon dőlnének el az árak – hangsúlyozzák.

A kormányhatározat második pontja pedig Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feladatává teszi, hogy a nemzetgazdasági és az igazságügyi miniszterrel együtt találja ki, hogyan lehetne a kötelező liftellenőrzéseket bevonni az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-be. A hvg.hu forrásai szerint ez gyakorlatilag a felvonók ellenőrzését államosítaná. A kormányhatározat is úgy fogalmaz, hogy amennyiben ez lehetséges „célszerűen” és „az európai versenyjogi előírásokkal összhangban” – hangsúlyozzák.

A liftes szakma vegyesen reagált a változtatásokra. A hvg.hu által megkérdezett, a felülvizsgálatokra jogosult 3 cég egyikénél dolgozó forrás úgy fogalmazott: „Még a szocializmusban sem tudták annyira központosítani ezt a területet, szabadabb volt a többinél. Mégpedig azért, mert az állami szféra nehézkessége, lassúsága egyszerűen nem fér össze azzal, hogy a lifteknek azonnal mennie kell” – magyarázta a szakember, aki szerint az államosítás megvalósíthatatlan. Szerinte akár még ráfizetéses is lehet végül felépíteni azt, ami „most piaci alapon, olajozottan működő rendszer”. „Ha ebbe belenyúlnak, az visszafordíthatatlanul ártani fog” – jósolta.

Egy, a liftkarbantartással foglalkozó forrás viszont a portálnak azt mondta: egyetért az ellenőrzés ritkításával, mert állítja, hogy nem ezen múlik a biztonság. Szerinte a felülvizsgálatokra feljogosított cégeknek biztosan rosszul jön, hogy kevesebb dolguk vagy bevételük lesz, de valójában úgyis a rendszeres és jó karbantartáson múlik minden.

Október végén a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége tájékoztatót tett közzé, melyben szerepel: az ellenőrzések számának „drasztikus visszaesésével” a felvonók műszaki biztonsága csökkenni fog, és „a kedvezőbb költségviszonyok adta előnyöket a várható kockázati tényezők jóval meghaladják”. A terület legnagyobb szakmai szervezete ugyanis a gyakorlatban azt tapasztalja, hogy főként a kisebb társasházaknál a tulajdonosok „jogszabályban előírt kötelezettség nélkül nem tekintik fontosnak a felvonók biztonsági szintjének megőrzését, javítását” – írja a hvg.hu.

„Ha lakásokra leosztjuk az összegeket, akkor látható, hogy ez nem egy olyan jelentős költségcsökkentés, mint amekkora kockázatot ez jelenteni fog” – vélekedett Molnár Sándor, a Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének (MTOSZSZ) főtitkára. „Egy közös képviselő nem tudja eldönteni, hogy jól állították-e be az ellensúlyt, nem véletlenül szakcégek végzik ezeket a feladatokat” – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.