Az áruházakba már megérkezett a Mikulás

Felpörög az ünnepekre a kereskedelem, idén közel ezermilliárd forintot költhetnek összesen a vásárlók.

Gyöngyösi Balázs
2015. 11. 05. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az esztendő eddig eltelt időszakában 6 százalékkal nőtt az áruházak, boltok forgalma – hívta fel rá a figyelmet az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Ez kiemelkedő ütemnek számít nemzetközi viszonylatban is, hiszen az uniós átlag kétszerese. Az előzetes számítások szerint decemberben kedvező esetben további 5-6 százalékkal nőhet az áruházi költekezés. Az év utolsó negyedévére az online pénztárgéprendszer piactisztító hatása már kifutott, ezért a korábbi hónapoknál némileg kisebb is lehet a várható növekedési ütem, de ez továbbra is kiemelkedő mértéket jelent. Az OKSZ rávilágított: így élelmiszerre és különböző iparcikkekre idén 940-950 milliárd forintot költhetnek el a vásárlók. Az elmúlt évek tapasztalata, hogy az ünnepi alkalmakra élelmiszerre és ajándékra hozzávetőleg ugyanannyit költenek a családok: 2015-ben az ünnepi asztalra valókra, továbbá az ajándékokra egyaránt 80-90 milliárd forintot költhetünk.

A karácsony még odébb van, s a Mikulás érkezéséig is egy hónapot várniuk kell a gyerekeknek, a magyarországi áruházláncok többségében azonban már megjelentek a december 6-i ünnephez köthető édességek és ajándékok. Bő a kínálat, és az árak között is nagy a szóródás: száz forint alatt is lehet kapni csokoládémikulást, de olyanok is akadnak, amelyek több ezer forintba kerülnek. Az egyik forgalmas CBA Prímában tett látogatásunk során hétféle verzióval találkoztunk a saját márkástól a legismertebb gyártók termékéig. A 30 és 100 gramm közti kiszerelések ára 119 és 699 forint között mozgott, az édességek csokoládétartalma pedig 5 és 60 százalék között oszlott meg. Fodor Attila, az üzletlánc kommunikációs igazgatója a Magyar Nemzetnek elmondta: üzleteik nagy részében a Mikuláshoz kapcsolódó szezontermékek már megjelentek, a választék egy-két héten belül válik teljessé. Kiemelte, a fogyasztói árakban érdemi változás nem lesz, az elmúlt évek árszintjén kerülnek a polcokra a termékek – ezt szúrópróbaszerű tesztünk is megerősítette. Egy szintén központi helyen lévő Lidlben 11 különböző csomagolt mikulást találtunk, az iménti paramétereket vizsgálva a 18–200 grammos árucikkek 99 és 699 forint között vásárolhatók meg, a kakaótartalom szűkebb tartományban: 14,5 és 30 százalék között változott.

A Tesco is igyekszik minden igényt kielégíteni, az áruházakban 45-től majdnem 9000 forintig terjed majd a Mikuláshoz kapcsolódó termékek ára. A hipermarket tájékoztatása szerint a karácsonyi, illetve Mikulás-szezon náluk november közepén kezdődik, mert az elmúlt években azt tapasztalták, hogy vásárlóik egyre inkább az utolsó pillanatban, egy-két héttel vagy akár néhány nappal az ünnep előtt szerzik be az ajándékokat. A Tesco szerint a vevőknek egyre fontosabb a minőség, azonban az elsőáras termékeknek sem csökken a forgalma. Átlagosan 25, illetve 49 százalék kakaótartalmú tej- és étcsokoládét forgalmaznak. Érdeklődésünkre az Aldi arról számolt be, hogy minden magyarországi üzletükben megjelentek már az ünnephez tartozó édességek és ajándékok, sőt a Mikuláshoz kapcsolódó termékek már október közepe óta kaphatók. A hagyományos csokoládémikulások mellett számos, a Mikulás-ünnephez és a téli időszakhoz kapcsolódó figura feltűnik kínálatukban, úgymint a hóember vagy a krampusz.

A SPAR-csoport is az első hullámban, október végén kezdte el áruházaiban a télapót várni. Megfigyelésük szerint a piacon az utóbbi években erőteljesen a valódi tejcsokoládé nyert teret, ezzel egy időben a bevonó- és kakaómassza-alapú mikulások forgalma folyamatosan csökken. A három legnépszerűbb márka a Kinder, a Milka és a Boci, a figurák ára pedig 99 és 2499 forint között szóródik, de tartanak 100 forint alatti mikulásterméket is. Az Auchan az elmúlt héten és ezen a héten helyezi ki 19 magyarországi áruházában a szezonális termékeket. A figurás édességeket 49 és 999 forint közé árazta be, s közlése szerint arra törekszik, hogy a csokoládék minimális kakaótartalma haladja meg a 30 százalékot. Arra számítanak, hogy a mikuláscsokoládék mellett várhatóan a lédig szaloncukor és az adventi kalendárium lesz a legnépszerűbb.

A fentiekből tehát kiderült, hogy a nagy áruházláncok egymással szinkronban az előző évek árszínvonalát tartva igyekeznek szélesíteni a kínálatot, a közelgő gyermekünnep azonban a játéküzleteknek is meghatározó időszak. A Formatex Kft. az idei évben kisebb fellendülést vár a Mikulás-ajándékok terén. A magyar játékpiacon meghatározó importőr, saját bolthálózattal is rendelkező cég úgy kalkulál, hogy a tavalyi háromezer forint körüli összeg után idén körülbelül négyezer forintos ajándékok kerülnek majd a Mikulás-zacskóba. Borhi János ügyvezető lapunknak kifejtette: az idei év slágerterméke lesz várhatóan az intelligens gyurma, a „sütibaba”, illetve továbbra is népszerűek a gyűjthető és az egyéb akciós játékok. A Formatex vezetője szerint az ár és a minőség mellett a méret is fontos szempont, jellemzően olyan ajándékot választanak a szülők, amelyek beleférnek egy mikulászacskóba, hogy a csokoládé, mogyoró, gyümölcs trió mellett játékkal is meglepjék a gyerekeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.