A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az esztendő eddig eltelt időszakában 6 százalékkal nőtt az áruházak, boltok forgalma – hívta fel rá a figyelmet az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Ez kiemelkedő ütemnek számít nemzetközi viszonylatban is, hiszen az uniós átlag kétszerese. Az előzetes számítások szerint decemberben kedvező esetben további 5-6 százalékkal nőhet az áruházi költekezés. Az év utolsó negyedévére az online pénztárgéprendszer piactisztító hatása már kifutott, ezért a korábbi hónapoknál némileg kisebb is lehet a várható növekedési ütem, de ez továbbra is kiemelkedő mértéket jelent. Az OKSZ rávilágított: így élelmiszerre és különböző iparcikkekre idén 940-950 milliárd forintot költhetnek el a vásárlók. Az elmúlt évek tapasztalata, hogy az ünnepi alkalmakra élelmiszerre és ajándékra hozzávetőleg ugyanannyit költenek a családok: 2015-ben az ünnepi asztalra valókra, továbbá az ajándékokra egyaránt 80-90 milliárd forintot költhetünk.
A karácsony még odébb van, s a Mikulás érkezéséig is egy hónapot várniuk kell a gyerekeknek, a magyarországi áruházláncok többségében azonban már megjelentek a december 6-i ünnephez köthető édességek és ajándékok. Bő a kínálat, és az árak között is nagy a szóródás: száz forint alatt is lehet kapni csokoládémikulást, de olyanok is akadnak, amelyek több ezer forintba kerülnek. Az egyik forgalmas CBA Prímában tett látogatásunk során hétféle verzióval találkoztunk a saját márkástól a legismertebb gyártók termékéig. A 30 és 100 gramm közti kiszerelések ára 119 és 699 forint között mozgott, az édességek csokoládétartalma pedig 5 és 60 százalék között oszlott meg. Fodor Attila, az üzletlánc kommunikációs igazgatója a Magyar Nemzetnek elmondta: üzleteik nagy részében a Mikuláshoz kapcsolódó szezontermékek már megjelentek, a választék egy-két héten belül válik teljessé. Kiemelte, a fogyasztói árakban érdemi változás nem lesz, az elmúlt évek árszintjén kerülnek a polcokra a termékek – ezt szúrópróbaszerű tesztünk is megerősítette. Egy szintén központi helyen lévő Lidlben 11 különböző csomagolt mikulást találtunk, az iménti paramétereket vizsgálva a 18–200 grammos árucikkek 99 és 699 forint között vásárolhatók meg, a kakaótartalom szűkebb tartományban: 14,5 és 30 százalék között változott.
A Tesco is igyekszik minden igényt kielégíteni, az áruházakban 45-től majdnem 9000 forintig terjed majd a Mikuláshoz kapcsolódó termékek ára. A hipermarket tájékoztatása szerint a karácsonyi, illetve Mikulás-szezon náluk november közepén kezdődik, mert az elmúlt években azt tapasztalták, hogy vásárlóik egyre inkább az utolsó pillanatban, egy-két héttel vagy akár néhány nappal az ünnep előtt szerzik be az ajándékokat. A Tesco szerint a vevőknek egyre fontosabb a minőség, azonban az elsőáras termékeknek sem csökken a forgalma. Átlagosan 25, illetve 49 százalék kakaótartalmú tej- és étcsokoládét forgalmaznak. Érdeklődésünkre az Aldi arról számolt be, hogy minden magyarországi üzletükben megjelentek már az ünnephez tartozó édességek és ajándékok, sőt a Mikuláshoz kapcsolódó termékek már október közepe óta kaphatók. A hagyományos csokoládémikulások mellett számos, a Mikulás-ünnephez és a téli időszakhoz kapcsolódó figura feltűnik kínálatukban, úgymint a hóember vagy a krampusz.
A SPAR-csoport is az első hullámban, október végén kezdte el áruházaiban a télapót várni. Megfigyelésük szerint a piacon az utóbbi években erőteljesen a valódi tejcsokoládé nyert teret, ezzel egy időben a bevonó- és kakaómassza-alapú mikulások forgalma folyamatosan csökken. A három legnépszerűbb márka a Kinder, a Milka és a Boci, a figurák ára pedig 99 és 2499 forint között szóródik, de tartanak 100 forint alatti mikulásterméket is. Az Auchan az elmúlt héten és ezen a héten helyezi ki 19 magyarországi áruházában a szezonális termékeket. A figurás édességeket 49 és 999 forint közé árazta be, s közlése szerint arra törekszik, hogy a csokoládék minimális kakaótartalma haladja meg a 30 százalékot. Arra számítanak, hogy a mikuláscsokoládék mellett várhatóan a lédig szaloncukor és az adventi kalendárium lesz a legnépszerűbb.
A fentiekből tehát kiderült, hogy a nagy áruházláncok egymással szinkronban az előző évek árszínvonalát tartva igyekeznek szélesíteni a kínálatot, a közelgő gyermekünnep azonban a játéküzleteknek is meghatározó időszak. A Formatex Kft. az idei évben kisebb fellendülést vár a Mikulás-ajándékok terén. A magyar játékpiacon meghatározó importőr, saját bolthálózattal is rendelkező cég úgy kalkulál, hogy a tavalyi háromezer forint körüli összeg után idén körülbelül négyezer forintos ajándékok kerülnek majd a Mikulás-zacskóba. Borhi János ügyvezető lapunknak kifejtette: az idei év slágerterméke lesz várhatóan az intelligens gyurma, a „sütibaba”, illetve továbbra is népszerűek a gyűjthető és az egyéb akciós játékok. A Formatex vezetője szerint az ár és a minőség mellett a méret is fontos szempont, jellemzően olyan ajándékot választanak a szülők, amelyek beleférnek egy mikulászacskóba, hogy a csokoládé, mogyoró, gyümölcs trió mellett játékkal is meglepjék a gyerekeket.