Itt is jó üzlet a fekete péntek

A vásárlás ünnepén nálunk a háztartási gépek fogynak igazán jól.

Gyöngyösi Balázs
2015. 11. 13. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fekete péntek (Black Friday) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, ami a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Mivel a hálaadás a negyedik novemberi csütörtök, a fekete péntek november 23. és 29. közé esik.

Az eseménnyel kapcsolatban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta: a hagyomány szerint Amerika kiskereskedőinek ekkor fordul pozitívba a mérlege, s a profitot az év hátralévő részében termelik meg. Rávilágított, hogy míg a tengerentúlon 90 százalékig is elmennek a leárazásban az áruházak, addig nálunk hivatalos felmérés nincs, de a tapasztalatok szerint egyes cikkeket 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni, de a megszokott az 50 százalékos akció. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke lapunknak megjegyezte, hogy nemcsak Magyarország, hanem egész Európa messze van még az Egyesült Államokban, illetve a Távol-Keleten ilyenkor jellemző vásárlási láztól, de nálunk is közeleg a boom. Mint mondta, egyre nagyobb az online kereskedelem szerepe, de egyúttal a szabad árumozgás megfelelő szabályozása is nagyobb fejtörést okoz.

A K&H szerint Magyarországon először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, amikor az egyik nagy online webáruház Black Fridayt hirdetett. A vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt. A pénzintézet szerint év végén 25 százalékkal megnő a hitelkártyaköltések száma. Míg 2010-ben még a férfiak használtak gyakrabban hitelkártyát, az utóbbi három évben ez a trend megfordult, és inkább a nők költekeznek így. Az átlagos hitelkeret 322 ezer forint. Jellemzően havonta hét-nyolc alkalommal fizetünk hitelkártyával, átlagosan összesen 50 ezer forintot egy hónapban.

Az e-kereskedelemben a fekete péntekkel kezdődik a karácsonyi szezon, miközben a boltzár ellenére vasárnap továbbra sem vásárolunk többet online – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index (OKI) kutatásából. Egyre élénkebbek a hazai webáruházak, a megkérdezettek háromnegyede jelezte, idén nem szeretne kimaradni a november végi akciós időszakból.

A külföldi webshopoknál már évek óta alkalmazott marketingfogás lényege, hogy meghatározott időtartamra – általában egy napra – 20–50 százalékos vagy még nagyobb kedvezményeket hirdetnek a kereskedők. A kedvezménnyel vásárolható termékek körét és a kedvezmény mértékét az utolsó pillanatig titokban tartva fokozzák a várakozást, miközben magát az akciót már napokkal korábban népszerűsíteni kezdik.

A fekete péntek terjedése vásárlói szemszögből vitathatatlanul hasznos, hisz minden ilyen kezdeményezés jót tesz az online vásárlás népszerűségének. Másrészről azonban növeli a szakadékot a legnagyobb áruházak és a kis webshopok között, mivel ilyenkor jellemzően a piacvezetők hirdetései uralják a médiafelületeket. Ráadásul a fekete péntek okozta megtöbbszöröződött rendelés- és csomagszám óriási kihívás elé állítja a kereskedők és vevők közé ékelődő logisztikai szolgáltatókat, nem beszélve a látogatószám miatti informatikai túlterheltségről. Ezzel együtt az online kiskereskedelemben a vásárlások száma jellemzően a hét első három napjában a legmagasabb. A legkevesebb rendelésszám továbbra is hétvégén realizálódik, tehát a vasárnapi boltzár eredménye láthatóan nincs hatással a hétvégén leadott rendelések mennyiségére.

A kutatás szerint az év első kilenc hónapjában a hat legnagyobb online kiskereskedelmi szektor összesen mintegy 110 milliárd forintos online forgalmat realizált, ami az előző esztendő hasonló időszakához képest 15 százalékos bővülést jelent.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.