Nehéz lesz talpon maradni

A liberalizáció előtti utolsó pillanatra marad a Volánok buszparkfrissítése.

Bodacz Péter
2015. 11. 12. 6:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év végén hatályukat vesztik és az uniós előírások értelmében nem hosszabbíthatók meg a Volán társaságok közszolgáltatási szerződései. Ez azt jelenti, hogy az államnak nyílt pályázaton kell kiválasztania azt a szolgáltatót, amely ellátja a közúti távolsági közösségi közlekedést. Az ágazat piaci liberalizációja jelen állás szerint megoldhatatlan kihívás elé állítja az állami busztársaságokat, hiszen a buszpark rendkívül elöregedett, átlagosan 14 éves. A helyzet megoldásával kapcsolatban közel egy hónapja kerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot; aziránt érdeklődtünk, miként képzeli el az állam a Volánok buszparkmegújítását, és ezáltal versenyképessé tételét, illetve a hazai buszgyártó társaságok számíthatnak-e megrendelésre.

A tárca – többszöri érdeklődésünk után küldött – válasza szerint az autóbuszos ágazat egészének jövőjét befolyásoló pályázatot még sosem bonyolítottak le. A beszerzendő autóbuszok száma, a kapcsolódó költségigény és finanszírozási mód, valamint számos egyéb részlet jelenleg még nyitott kérdésnek számít, a tendereztetés csak ezek rendezése után indulhat. A helyközi közszolgáltatásban 5400 autóbusz üzemel, amelyek átlagkorát 14-ről 10 évre akarja leszorítani az állam. – Ha a pályázati feltételeket teljesítő járművekkel pályáznak, természetesen a hazai gyártóknak is lehetőségük lesz kapacitásuk kihasználására – áll a minisztérium válaszában, amely hangsúlyozza: a tendert a versenyjogi szabályoknak megfelelően kell kiírni.

Mint arról lapunk is hírt adott, a hazai buszipar eddig hiába várt számottevő állami megrendelésre a közbeszerzéseken. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke korábban úgy nyilatkozott, hogy a hazai cégek – köztük a NABI buszokat gyártó Mabi-Bus Kft. és a Kravtex Kft. – a Volán társaságok becsült igényének csaknem a felét ki tudnák elégíteni. A Mabi éves szinten kétszáz, míg a Kravtex négy-ötszáz jármű legyártására volna képes.

A török Karsan cég busza vezet azon a tenderen, melyet a BKV írt ki 75 (plusz 75 darab opciós lehetőségű) csuklós busz beszerzésére. A második és harmadik helyen a Scania és a MAN áll, őket a lengyel Solaris és a magyar EvoBus követi – írja az Index.hu. A Karsan már sikeresen pályázott a vári midibuszflotta megújítására. A hírportál úgy tudja, a Solaris ugyan 2400 euróval olcsóbb buszt ajánlott, de modelljének 8 literrel több a fogyasztása 100 kilométeren, s a 12 hónapos jótállás is csak fele a törökökének. A Karsanok fogyasztását 49 literben adták meg, ami szakmai vélemények szerint irreálisan alacsony, így az eredményt valószínűleg megtámadják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.