Sokáig elhúzódik az aszfaltügy

Másfél éves eljárás kezdődhet az Európai Unió Bíróságán.

Gyöngyösi Balázs
2015. 11. 05. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is lezáratlan vita az aszfaltügy a magyar kormány és az Európai Bizottság között, hazánk minden eszközt bevet, hogy elkerülje az akár 150 milliárd forintig terjedő összeg visszafizetését. Ezt a versenykorlátozás gyanúja miatt helyezte kilátásba Brüsszel: az uniós finanszírozású útépítéseknél a magyar hatóságok ugyanis előírták, hogy az építkezésekre 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot.

A kabinet többször nyomatékosította: nem hajlandó bírságot fizetni, s ha kell, az Európai Unó Bíróságára megy, hiszen nemcsak szállítási időben, hanem távolságban is meg lehet határozni, honnan jöjjön a burkolat. A Miniszterelnökség most azt közölte a Magyar Nemzettel, hogy a luxembourgi bíróság szerint egy határozat megsemmisítésére irányuló eljárás, amilyen az aszfaltügyben kezdeményezett is, körülbelül 18 hónap alatt zárul le. A kormány azonban abban bízik, hogy ennél rövidebb idő alatt is sikerül konszenzusra jutni a bizottsággal.

Magyarország az aszfaltügyben számos olyan adatot és érvet bocsátott az Európai Bizottság rendelkezésére, amely a kabinet szerint hozzájárulhat az ügy sikeres lezárásához – tudatta a tárca sajtóirodája. A brüsszeli testület ezzel szemben nem vette figyelembe a kormány által felsorakoztatott tényeket és jogi érveket, amelyeket már a felfüggesztő határozat meghozatala előtt a bizottság tudomására hozott. A Miniszterelnökség álláspontja szerint az utóbbi napokban többen is tévesen mosták össze a pénzügyi korrekciós eljárást az Európai Unió Bíróságához benyújtott keresettel, e két ügy ugyanis külön kezelendő. A luxembourgi ítészek asztalán lévő kérelem nem zárja ki a korrekciós eljárásban az uniós rendelet által biztosított hivatalos meghallgatás lehetőségét a bizottság előtt.

A bírság mértékét az határozza meg, hogy a 2007–2013-as uniós ciklusban idehaza 600 milliárd forintnyi útépítést finanszírozott az unió. Ebből első körben 240 milliárd forintról sikerült igazolni, hogy a magyar kiírás nem versenykorlátozó, a további 360 milliárdról viszont eltért Brüsszel és a kormány álláspontja. Ennek ellenére az EU most mégis a teljes 600 milliárd forintos keret negyedét, 150 milliárd forintot fizettetné vissza.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.