Sokáig elhúzódik az aszfaltügy

Másfél éves eljárás kezdődhet az Európai Unió Bíróságán.

Gyöngyösi Balázs
2015. 11. 05. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is lezáratlan vita az aszfaltügy a magyar kormány és az Európai Bizottság között, hazánk minden eszközt bevet, hogy elkerülje az akár 150 milliárd forintig terjedő összeg visszafizetését. Ezt a versenykorlátozás gyanúja miatt helyezte kilátásba Brüsszel: az uniós finanszírozású útépítéseknél a magyar hatóságok ugyanis előírták, hogy az építkezésekre 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot.

A kabinet többször nyomatékosította: nem hajlandó bírságot fizetni, s ha kell, az Európai Unó Bíróságára megy, hiszen nemcsak szállítási időben, hanem távolságban is meg lehet határozni, honnan jöjjön a burkolat. A Miniszterelnökség most azt közölte a Magyar Nemzettel, hogy a luxembourgi bíróság szerint egy határozat megsemmisítésére irányuló eljárás, amilyen az aszfaltügyben kezdeményezett is, körülbelül 18 hónap alatt zárul le. A kormány azonban abban bízik, hogy ennél rövidebb idő alatt is sikerül konszenzusra jutni a bizottsággal.

Magyarország az aszfaltügyben számos olyan adatot és érvet bocsátott az Európai Bizottság rendelkezésére, amely a kabinet szerint hozzájárulhat az ügy sikeres lezárásához – tudatta a tárca sajtóirodája. A brüsszeli testület ezzel szemben nem vette figyelembe a kormány által felsorakoztatott tényeket és jogi érveket, amelyeket már a felfüggesztő határozat meghozatala előtt a bizottság tudomására hozott. A Miniszterelnökség álláspontja szerint az utóbbi napokban többen is tévesen mosták össze a pénzügyi korrekciós eljárást az Európai Unió Bíróságához benyújtott keresettel, e két ügy ugyanis külön kezelendő. A luxembourgi ítészek asztalán lévő kérelem nem zárja ki a korrekciós eljárásban az uniós rendelet által biztosított hivatalos meghallgatás lehetőségét a bizottság előtt.

A bírság mértékét az határozza meg, hogy a 2007–2013-as uniós ciklusban idehaza 600 milliárd forintnyi útépítést finanszírozott az unió. Ebből első körben 240 milliárd forintról sikerült igazolni, hogy a magyar kiírás nem versenykorlátozó, a további 360 milliárdról viszont eltért Brüsszel és a kormány álláspontja. Ennek ellenére az EU most mégis a teljes 600 milliárd forintos keret negyedét, 150 milliárd forintot fizettetné vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.