Egyelőre arra számítanak, hogy lesz elég tojás

A várható drágulás átírhatja az adócsökkentés hatását a piacon.

Tóth László Levente
2017. 01. 11. 10:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába a fogyasztók számára kedvező áfacsökkentés, drágulhat a tojás a madárinfluenza miatt, legalábbis ilyen hírek terjednek szakmai körökben. A tojásra január elsejétől 5 százalékos általános forgalmi adó vonatkozik, ez egy főre vetítve átlagosan 1490 forint „megtakarítást” jelent a vásárlónak, a költségvetésnek viszont több mint 10 milliárd forint bevételkiesést egy évben.

A madárinfluenza hatására csökkenhet a kínálat, ezért drágulhat a termék – állítják egyesek. Tény, hogy a tojáspiac már most is szűkebb, az élénk érdeklődésnek köszönhetően nem kell hogy az eladatlan raktárkészletek miatt fájjon a termelők és a kereskedők feje – mondták lapunknak ágazati illetékesek. A kínálat csökkenése miatt a két éve tapasztalt „katasztrofálisan” alacsony termelőiár-szint is végre kimozdult a holtpontról. „Az az árszint borzasztóan alacsony volt, milliókat veszítettek miatta a termelők” – mondták forrásaink. A termelői átadási árak csak az elmúlt időszakban kezdtek emelkedni, mérettől függően 25-30 forintra, csak mostanában kezdtek „reálissá” válni. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy hiánytól kellene tartani – hívták fel a figyelmet. Hangsúlyozták, hogy az áremelkedés már tavaly elkezdődött a tojáspiacon, miután szalmonellafertőzés miatt Lengyelországban mintegy hatmillió tyúkot le kellett ölni.

E kínálatcsökkenés hatását fokozta a madárinfluenza miatti állománycsökkentés, legalábbis erre lehet következtetni a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége elnökének nyilatkozatából. Végh László szerint a madárinfluenza nemcsak Magyarországot, hanem a legtöbb uniós országot érinti, ezért a hiányzó mennyiséget importból is nehezebb pótolni.

Végh László lapunknak elmondta: a kényszervágások miatt mintegy 10 százalékkal csökkent a tojótyúk-állomány, miközben az állományok cseréje is folyamatban van. Hiányról az elnök lapunknak nem beszélt, az azonban szerinte természetes, hogy a keresleti piac húzza fölfelé az árakat, ugyanakkor úgy vélekedett: a termelők a decemberi árakkal már elégedettek lehetnek. Ha ezt tartani tudják, és a kereskedők is „fegyelmezettek” lesznek, márciusra rendeződhet a helyzet.

Gubis Csaba, a Családi Tojás Kft. ügyvezetője lapunk érdeklődésére elmondta: ők tartják a decemberi áraikat, bár mindkét telephelyük madárinfluenzás telep közelében helyezkedik el, ezért folyamatosan figyelik őket, és állományuk felét is éppen most kezdik cserélni. A Baromfi Termék Tanácstól megtudtuk: Magyarországon eddig három cégnél – a kerekegyházi Biotojás Kft.-nél, a bócsai Stuff Farm Kft.-nél és a szintén bócsai Top Tojás Kft.-nél – kellett kényszervágásokat elrendelni, ami összesen 300 ezer tojótyúkot érintett.

Az Auchan Magyarország Kft. a baromfihúsok, a madártojások és a friss tej áfacsökkentéséből származó árelőny száz százalékát átadja a vásárlóinak – számolt be kérdésünkre a cég kommunikációs menedzsere. Adorján Abigél azt is elmondta, hogy október és december között a beszerzési árak jelentős emelkedését észlelték, így a felvásárlási árak nőttek ebben az időszakban. Arra nem tért ki, hogy mennyire észlelnek a tojáspiacon hiányt.

A Spar teljes mértékben átadta az áfacsökkentést a vásárlóknak a tojás tekintetében is, ez a tejtermékeknél 5, a baromfi- és a tojástermékeknél 149 terméket érint – mondta lapunk érdeklődésére a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Maczelka Márk emlékeztetett: szeptembertől folyamatosan emelkedtek a tojás-átadóiárak a lengyel szalmonella-, a hazai madárinfluenza-járvány és az év végi kiemelt időszak miatt. Januárra pedig több szállító jelentett be áremelést, amelyet nem fogadtak el. „Hiányról alapvetően nem beszélhetünk” – fogalmazott a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.