Játék a szerencsével: újabb uniós jogot sértett a kormány

Komoly átláthatósági problémák merültek fel a netes szerencsejátékok magyarországi szabályozása kapcsán.

MN
2017. 04. 05. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MTI beszámolója alapján Maciej Szpunar főtanácsnok indítványában hangsúlyozta, hogy komoly átláthatósági problémák merültek fel a netes szerencsejátékok szabályozásával, ugyanis a koncessziós jog odaítélésére jogosult magyar hatóság – amely akkor sem köteles kiadni az engedélyt, ha a kérelmező teljesítette a megbízható szerencsejáték-szervezői státus megszerzéséhez szükséges feltételeket – olyan széles mérlegelési mozgástérrel rendelkezik, amely nem biztosítja az objektív és előzetesen ismert kritériumokon alapuló pályáztatási eljárás lebonyolítását.

A Népszava emlékeztet arra, hogy miközben lassan megnyitja virtuális kapuit Andy Vajna virtuális kaszinója, a magyar szerencsejáték-szervezés szinte egészébe szállt bele páros lábbal az utóbbi hetekben a világ egyik legnagyobb internetes szerencsejátékra szakosodott cége, a Sportingbet leányvállalata, a Sporting Odds. A magyar szabályozás azonban nem csak ezt a pofont kapta, mivel a Unibet korábban indított eljárása ugyancsak folyamatban van Luxembourg-ban, az Európai Unió Bíróságán. A máltai céget szankciókkal sújtották, mert engedély nélkül nyújtott netes szerencsejátékokat Magyarországon. A Unibet 2014 nyarán pedig keresetet adott be, mert állítása szerint a magyar hatóságok megsértették a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvét azzal, hogy egy egyébként Magyarországon nem tiltott tevékenységet azért nem végezhetnek jogszerűen a cégek, mert az ehhez szükséges koncessziós szerződés megkötésének alapját képező nyilvános pályázatot nem írták ki.

Az ügyben eljáró Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság azt kérdezte az uniós bíróságtól, hogy Magyarország a nyilvános pályázat kiírásának elmulasztásával megsértette-e a szolgáltatásnyújtás szabadságának az elvét. Az uniós bíróság emlékeztetett, Magyarországon 2014. július 15-e előtt megbízható szerencsejáték-szervezőnek azok a gazdasági szereplők számítottak, amelyek legalább tíz éven keresztül folytattak Magyarországon szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenységet, és emellett legalább 200 millió forint összegű jegyzett tőkével rendelkeztek. 2014. július 15-től azok a gazdasági szereplők minősültek megbízható szerencsejáték-szervezőnek, amelyek egyrészről legalább három éven keresztül folytattak ilyen tevékenységet a végzéséhez szükséges engedélyt kiállító tagállamban, másrészről pedig legalább 50 millió forint jegyzett tőkével rendelkeztek.

A perek ellenére azonban az Andy Vajnához kötött Vegas.hu hamarosan elindítja szolgáltatását, és ezzel a filmügyi kormánybiztos újabb, komoly pénzügyi lehetőségeket rejtő piacra lép be. A Népszava megjegyzi: a mértéktartóbb becslések szerint a netes szerencsejáték magyarországi piaca 20-30 milliárd forintra tehető évente, ám akad, aki szerint elérheti a 100 milliárdot is. A lap forrásai szerint az oldalt és ezzel a legálisnak mondott magyar neteskaszinó-iparágat májusban szeretnék elindítani.

A főtanácsnok felhívta a figyelmet arra, hogy a megbízható szerencsejáték-szervezőket illetően a legalább tízéves magyarországi működésre vonatkozó feltétel hátrányos megkülönböztetés volt, mivel szisztematikusan előnyben részesítette a Magyarországon letelepedett szervezőket az unió területén máshol letelepedett szervezőkhöz képest. Miután e diszkriminatív feltétel védelmében Magyarország nem hozott fel egyetlen igazoló okot sem, a főtanácsnok szerint a 2014. július 15-e előtti szabályozás nem megengedhető módon korlátozta a szolgáltatásnyújtás szabadságát.

A 2014. július 15-e utáni szabályozással összefüggésben, amely a megbízható szerencsejáték-szervezőként való elismeréshez már nem követeli meg korábbi magyarországi működés igazolását, a főtanácsnok úgy találta, hogy nem valósít meg a letelepedés helyén alapuló hátrányos megkülönböztetést, mivel egyformán kezeli a magyar és a külföldi szervezőket.

Az uniós főtanácsnok feladata, hogy – pártatlanul és függetlenül eljárva – a rábízott ügy jogi megoldására vonatkozó javaslatot terjesszen az uniós bíróság elé. Véleménye nem köti a bíróságot, de a végső ítélet az esetek jelentős részében egybeesik vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.