időjárás 6°C Melinda, Vivien 2021. December 2.
logo
Idejekorán érkeznek az akciók, a webáruházak lendíthetnek a teljes kiskereskedelmen

Indul az év végi leértékelési hullám

Thurzó Katalin
2021.10.18. 06:40 2021.10.18. 08:47
Indul az év végi leértékelési hullám

A hivatalos, november végi dátum előtt napokon belül elindul a webáruházak hagyományossá vált novemberi kedvezménykampánya, amely a teljes kiskereskedelemben megadja az év végi időszak kezdeti lendületét. A tengerentúli minta alapján évekkel ezelőtt magyarosított black friday- (fekete péntek) akciók fogyasztási robbanást idéznek elő az ünnepeket megelőző költekezésekben.

A hazai kiskereskedelemben amerikai mintára meghonosított black friday-kampány mostanra az év legforgalmasabb időszakát fedi le a web­áruházakban. A látványos akciók láttán még azok is internetes vásárlásra szánják el magukat, akik egyébként nem élnek a digitális kényelmi lehetőséggel.

Özönlenek a reklámok

A szektorszinten összehangolt fogyasztásösztönző marketingkampány október végétől a hagyományos ünnepi bevásárlások december eleji kezdetéig folyamatosan dübörög. Erről a nagyobb e-piaci szereplők vagy a hasonló termékkörű boltok tömeges reklámjai, közvetlen, jutányos ajánlatai gondoskodnak. Nemritkán negyven–hatvan százalékos alkalmi kedvezményt kínálnak főleg az iparcikkek nagyon széles kínálatában, bár néhány éve már a szolgáltatások is beszálltak a olcsósággal csábító fogyasztói kampányba. A 24 órában elérhető webáruházas kínálatra a pénztárcák is rekordarányban, napok alatt megnyílnak, a költekezés pedig felpörgeti a versenyt; a kedvezményvadász vásárló utáni hajsza novemberre átterjed a hagyományos kereskedelemre is.

Idén a boltok más kihívások elé néznek, mint a korábbi feketepéntek-kampányokban – állapítja meg a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése. Ebből kiderül, hogy

a korai indulással biztosra mennek a cégek, mivel a tervek szerint az akciós ajánlatoknak ezúttal jobban ellenállnának a magyarok: legalábbis tavalyhoz képest hatezer forinttal kevesebbet, átlagosan 34 ezer forintot szeretnének költeni.

Az alkalmi vásárlások a legtöbbeknél még nem a karácsonyi ajándékbeszerzésről szólnak, inkább a saját célokról, mivel sokan erre az időszakra időzítették a főbb, praktikus kiadásokat.

Emiatt várható, hogy az egyes túlpörgött területeken pár hét alatt többszörösére ugrik az értékesítés, de az általános várakozás is az, hogy a fekete péntek címén megtelt kosarak össz­értéke, akárcsak az árérzékeny vevők száma idén is produkálja a korábbi években megfigyelt, átlagon felüli bővülést. Pedig a kampányban némileg fékezheti a költések lendületét, hogy az on­line vásárlás egész évben magas szinten maradt, így eloszlottak a nagyobb beszerzések a jövedelmek gyors kiáramlásával, habár a statisztikák szerint a felfutás még csak eztán érkezhet el.

Jöhet a barkácsolás

Megjelenik az otthonteremtési támogatások, építési, felújítási lehetőségek iránt fellángolt érdeklődés a grandiózus kereskedelmi kampány keresleti oldalán.

Olyannyira, hogy az idén először letaszítják a trónról az örökös listavezető műszaki cikkeket, és a vevők leginkább a barkácsáruk, építési termékek, kerti eszközök, kültéri gépek, berendezések iránt érdeklődnek az elkövetkező hetekben.

Az elemzés szerint a webáruházas megrendelések a növekvő szállítási díjak miatt némiképp mérséklődnek az offline üzletek javára. Az is tizedeli a lelkesedést, hogy sokaknak van már csalódással járó internetes élménye, ami miatt idén inkább nem próbálkoznak az akciókkal. A kiábrándultság tipikus okai, hogy a rendelés jelentős késéssel vagy sérülten érkezett meg a vevőhöz.

Sok volt a csalódás, az idén készlethiányra is kell számítani

Az is kedvezőtlen, hogy a hibás áruk száma a piackutatók szerint megsokasodott az e-kereskedelemben, már

minden harmadik vevő szembesül kifogásolható termékkel a kiszállításkor.

Szabálytalan, pedig nem ritka az sem, hogy az akció közepén kifogy a leértékelt áru készlete – tavaly minden második fogyasztó hiába kereste a webüzletben, a reklámozott black friday-termékkel már nem tudták kiszolgálni.

 A globális szállítási nehézségek, a szórakoztató- és számítástechnikai ipart érintő csiphiány miatt a foghíjas választék egyes termékkörökben nem lesz szokatlan jelenség az idén

– hívták fel a figyelmet.

Az áruhiány előfordulhat az otthonfelújítással, -berendezéssel kapcsolatos termékkörökben, ahol a hatalmas érdeklődést a spórolás reménye is kíséri. Ezt bőséges akciózás, az üzletekben tumultus, csúcsidőben akadozó on­line rendelés fogadhatja. A kereskedők a mostanában legforgalmasabb árucikkeknél 17 százalékos növekedésre számítanak a kampány alatt, mivel minden ötödik feketepéntek-kampányban vásárló tervez az ingatlanával kapcsolatos bevásárlást. Kiugró bővülést eredményezhet a háztartási és vegyi áruk iránti érdeklődés is, viszont a ruhaeladások várhatóan nem hasítanak majd, és tavalyhoz képest kevesebb vitamin, táplálékkiegészítő fogyhat. 

A posta is felkészül 

Az idén is a tavalyihoz hasonlóan készül a Magyar Posta Zrt. az év végi csomagszezonra – írta meg korábban a Magyar Nemzet. Ebben az időszakban a csomaglogisztikai kapacitásokat mintegy ­30-35 százalékkal növeli. A vállalat az ingatlanterületeit is fejleszti, csakúgy mint az informatikai rendszereit, eszközeit, technológiáit, továbbá munkatársai létszámát is növelni tervezi. Emellett szükséges tovább erősítenie az együttműködéseit a nagyfeladó partnereivel, vagyis jellemzően a webshopokkal úgy, hogy a teljes – társaságokon átnyúló – értékláncot figyelembe véve legyen kialakítható a kézbesítési szolgáltatás. Az év végi forgalom kezelését nagymértékben segítik a 2019-ben elindított és a pandémia dacára is zavartalanul folytatódott MPL+ logisztikai projekt részeként létrejött beruházások is. Még az idén újabb depóbővítéseket és -építéseket is tervez a vállalat.

Borítókép: Balázs Attila/MTI