időjárás 23°C Ottó 2022. július 2.
logo

Fogy a taxis, mégis kevés a fuvar

Jámbor Gyula
2022.02.22. 06:44 2022.02.22. 07:12
Fogy a taxis, mégis kevés a fuvar

Szenvednek a taxisok Európa-szerte, az elmúlt két évben a Covid–19 miatti korlátozások csak rontottak a helyzeten. Csakhogy a jövő sem hoz számukra sok jót: a nagyvárosok azon vannak, hogy kitiltsák a személyautókat a városközpontokból, és ez alól a bérautók sem kivételek.

Lényegesen kevesebb rendezvény, vásár, szimpózium és fesztivál volt a Covid–19 miatti intézkedések következtében Európa-szerte a világjárvány kezdete óta. Pedig éppen az ilyen rendezvényeken kereshettek jó pénzt a taxisok. A nagy eseményeket, például a müncheni Oktoberfestet vagy a nagy kereskedelmi vásárokat azonban törölték, és 2022-ben sem rózsásabb a helyzet ebből a szempontból. 

Korábban, amikor egy-egy iparág szakmai tanácskozásra gyűlt össze, megteltek a szállodák, és az egész városban nem lehetett taxit kapni. Ma ugyanezt a rendezvényt online rendezik meg. 

A jól fizetett vezető szakemberek ahelyett, hogy egyik városból a másikba utaznának, egyszerűen csak leülnek a képernyő elé. Nincs repülés, nincs taxi, így nem jut bevétel a bérautósoknak. 

Korábban a magasabb tarifáért demonstráltak. Fotó: Kurucz Árpád

A berlini Taxik és Autókölcsönzők Szövetsége a vállalkozások számának meredek csökkenését regisztrálta Németországban a pandémia kezdete óta. Hamburgban ötvenéves, Berlinben harmincéves mélypontot ért el a vállalkozások száma – mondta Michael Oppermann ügyvezető a Focus Online portálnak. A szakember arra számít, hogy 

az év végére harmadával kevesebb szolgáltató lesz az utakon, mint a válság előtt. 

Jelenleg is folyamatosan csökken a fuvarok száma, és még mindig hiányzik a koronavírus-járvány előtti megrendelések mintegy negyven százaléka – magyarázta Florian Bachmann, a Müncheni Taxiszövetség munkatársa a lapnak. Az ok alapvetően a korlátozásokban rejlik. Nincsenek vásárok, üresek a szállodák, nincs turista. Abban bíznak, hogy a korlátozások enyhítésével az üzlet ismét fellendül.

Az amúgy is feszült helyzet most még kritikusabbá válik, mert az üzemanyagköltségek az elmúlt hetekben elképzelhetetlen magasságokba szöktek. 

A német taxisok túlnyomó többsége továbbra is dízelhajtású járművekkel közlekedik, 

és bár a dízelmotor továbbra is élvezi az évtizedek óta érvényben lévő adókedvezményt, a gázolaj literje olykor 1,80 euró feletti összegbe kerül – ez több, mint tavaly, és több, mint a legtöbb szomszédos országban. De nem csak a magas üzemanyagárak és az emelkedő karbantartási díjak emelik meg a taxis vállalkozások költségeit. Az elmúlt években elektromos járműre váltó taxisoknak is lényegesen magasabb költségekkel kell megküzdeniük, mert az áram is jóval drágább Németországban, mint másutt.

Ehhez társul, hogy a fiatalabb felhasználók, illetve az Egyesült Államokban vagy Ázsiában gyakran megfordulók számára egyszerűen túl magas a taxik díja Európában. 

Másutt az Uber, a Grab vagy a Lyft alacsonyabb felhasználói árakkal dolgozik, de Németországban, illetve több európai országban, köztük hazánkban is a szabályozás nem teszi lehetővé az újfajta, olcsóbb megoldások használatát. 

Emellett a nagyvárosokban egyre inkább jelen vannak az autómegosztók és az e-robogó-kölcsönzők. A taxitársaságok ezeket nem tekintik közvetlen versenytársaknak, de ezek miatt is rendeléseket veszítenek.

Nem kedvez a taxisoknak az sem, hogy az európai nagyvárosok kevesebb autóforgalmat, ám több buszt, vonatot és kerékpárt szeretnének. 

Az egyre zöldebb politika célja, hogy kitiltsák a városközpontokból az autókat, 

és elsősorban a kerékpárokra, valamint a közösségi közlekedési eszközökre koncentrálnak. A taxisok gyakran a pálya szélére szorulnak, főleg, ha jó parkolóhelyekről és behajtási engedélyekről van szó. Bár Németországban a taxikat a tömegközlekedés részének tekintik, de mégis ez a egyetlen olyan közlekedési ág, amelyet teljes egészében az utasok bevételeiből kell finanszírozni – mondta Michael Oppermann. Ezen változtatni szeretnének, hogy a taxi mindenki számára megfizethető maradhasson. A bérautókat, akárcsak a buszokat és a vonatokat, végre be kell vonni a tömegközlekedésnek juttatott kedvezményekbe, vélekedett a szakember. 

Borítókép: Demonstráló taxisok Budapesten (Fotó: Kurucz Árpád)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.